En fråga om en lätt sovsäck

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för många bra tips-
Kollade upp Marmot Arroyo, men den väger ju nästan ett kilo, dvs 924 gram.

Du får nog räkna med runt kilot för en vettig säck för sommarfjäll (om den ska täcka hela fjällen). Sen går det ju att använda en säck som är kallare med ett underställ på och förstärkningsjackan ovanpå säcken (inte för mycket i säcken då får det motverkande effekt). Arroyo är en mycket bra säck. Hur lång är du? Arroyo kanske blir för stor/för mycket volym så att den blir kall för att du inte kan utnyttja isoleringen i den till fullo. Hittade denna när jag surfade runt lite: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEWBLUEKAZOO är du längre finns den även i long.

Lättare säckar av bra kvalitet finns tex på getout http://www.getout.se/sv/artiklar/ultralite-3.html. De polska säckarna kan man ju specificera själv vilket är bra. Tycker du ska ha en säck med komfort strax under nollan. Själv har jag en på -9 komfort herr och den fungerar även på hösten.

Intervallet kilot plus 2-300g är nog rätt normalt, är du liten kan du spara vikt på en skräddad säck.
Tomvolym värmer inte, endast lofthöjd och väv isolerar. Bra under ger godare sömn.
En minus 7 säck värmer mig mest, blir det varmare kan helt blixtlås göra om säcken till täcke.

Det finns ju verkligen mycket att välja på: Anders_b- har du en Alpkit pipe dream sovsäck, eftersom du rekommenderar den?

Det kanske är en Arete jag har då. Var noga när jag köpte den och undersökte precis som du - nu har tiden gått och jag vet vad jag har, men inte namnet, he he. Nåja, tänkte tipsa om en brittisk sida också där du designar din egen säck och du kan få den med 900 fp det mesta megaultrahyperbästa som finns typ www.phdesigns.co.uk. Men du får ingen lätt och varm säck om du inte betalar multum för det. Jag har även en Yeti Passion Three, har också dun i 900 fp; den finns i lättare sommarvarianten som heter passion one: 300 g för hela säcken men komfort på 11 grader. Trean, den jag har, väger 480 g typ och har en komfort på +1 grad eller liknande, sen har du Passion Five som har 500 g dun och väger kanske 650 g och har en komfort på kanske -9 men smakar det så kostar det ca 4500 kr.
www.sackundpack.de hittar du hela (tror jag) western mountaineerings sovsäckslinje. Fördelen med dom är att de ej har dun på ryggdelen, eftersom den delen ligger mot liggunderlaget, vilket gör att en lättare säck tål lägre temp...så länge du inte rör dig i sömnen.
Lycka till

Det finns ju verkligen mycket att välja på: Anders_b- har du en Alpkit pipe dream sovsäck, eftersom du rekommenderar den?

Japp jag har 2st. En PD400 och en PD600. Har dock inte mer än provlegat lite hemma med dem ännu, men de känns bra. Jag har en north face kilo bag sedan förra året. Den känns som något mitt emellan de två alptkit säckarna. Den funkade jättebra i vålådalen förra sommaren och nu har jag köpt pd400 till min son till iår. Pd600 köpte jag mest för att det kunde vara bra med en lite varmare, sen var det ju bra pris också. Bror köpte en 600 han med.

Har skrivit en recensuíon av sovsäcken i fråga här på Utsidan.
Min son sov gott i den även när det bara var några plusgrader medan jag frös som en hund. Kan ha berott på att vi sov i ett tält av amerikansk typ där ventilationen gick längs golvet.

Vad som har diskuterats i en annan tråd så var det någon som skrivit till Cumulus angående detta. Svaret som kom ifrån dom var (ungefär detta):

"Det finaste dunet som vi har är plockat från levande gäss men det är allt dun av den finaste kvalitén och dom som hävdar motsatsen ljuger"
Sanningshalten i detta låter jag vara osagt men det är i alla fall ett ärligt svar som ställer frågan om sanningshalten, i de andras svar, på sin spets.

Här är inlägget:
I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)
Gå till inlägg #95

//Peter

Nu blir jag litet nyfiken.

Varför skulle levandeplockat dun vara bättre?

Såg att det var rea nu på Cumulus Quantum 200 på Packa Lätt. Är detta en bra säck?

http://www.packalatt.se/cumulus-quantum-200-p-91.html

Rent generellt så tycker jag kvaliteten på cumulus är bra. Har erfarenhet från 2 av deras säckar och jag är nöjd.
Temperaturmässigt måste du själv bestämma om du tycker att nollan räcker för dina användningsområden. Jag hade ju valt en lite varmare säck för sensommarfjället. Men det är jag det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips