En bra klocka!

Jag har en Techtrail Axis. Hyfsade funktioner, oanvändbar termometer (visar 3 grader fel även när den inte sitter på armen. Sitter den på armen visar den minst 10 grader fel). Höjdmätare och barometer funkar bra. Det går fint att följa tryckförändringar med en graf. Det hjälper även till att förutsäga vädret.

axissm.jpg


Gränssnittet är dåligt och ologiskt. Det är lätt att man bläddrar förbi ett läge eftersom lägena är många och man inte vet vilket läge som ska dyka upp härnäst. Trots att knapparna är många är det flera knappar som har många funktioner, medan en knapp sällan används. Det går inte att ställa om t.ex. alarmet när det är mörkt, eftersom lysknappen också är omställningsknapp.

Knapparna är dåliga, den mest använda har tappat all spänst.

Jag har använt den mycket och haft en hel del nytta av den, men skulle inte köpa en likadan idag.
Va skit dee finns...
Funktioner......

Automatisk lysdiod
Urtavlan lyses upp av en lysdiod som har en automatisk ljusströmbrytarfunktion som lyser upp displayen när armbandsuret vinklas mot ansiktet.
Stöttålig
Stöttålig konstruktion skyddar mot stötar och vibrationer.
Neobrite
En beläggning som gör urtavlan självlysande under lång tid efter bara en kort stunds ljusexponering.
Världstid
Visar aktuell tid i större städer och specifika områden världen runt.
Stoppursfunktion (1/100 - 1 timme)
Passerad tid, sträcktid och sluttid mäts med en noggrannhet på 1/100 sekund. Armbandsuret kan mäta tider upp till 1 timme.
Timer
Räknar ner från en starttid som du anger. Talet anger hur många timers som finns medan tidtalet anger den högsta starttiden. R anger automatisk upprepning som automatiskt startar om tidmätningen i slutet av varje nedräkning.
Yachttimer
Yachttimern används för att avpassa starten vid t.ex. en regatta. Nedräkningstiden kan ställas in från 1 till 10 minuter. En ljudsignal avges när varje minut förflutit och sedan en gång i sekunden de sista tio sekunderna.
Fem dagliga alarm
Det dagliga alarmet påminner dig med en ljudsignal om återkommande händelser vid den tid du ställt in. Du kan också aktivera en timsignal som ljuder varje hel timme. Den här modellen har fem oberoende alarm för kunna anpassa påminnelser till olika viktiga möten.
Snoozefunktion
Varje gång du stoppar alarmet ljuder det igen efter några minuter.
3 år - ett batteri
Ett batteri förser ditt armbandsur med erforderlig ström i cirka 3 år.
Fullständigt automatiserad kalender
Tar automatiskt hänsyn till olika långa månader och korrigerar datum i händelse av skottår.
12/24-timmarsvisning
Tiden visas antingen i 12-timmarsformat eller 24-timmarsformat.
Mineralglas
Hårt glas som motstår repor.
Hölje i förädlat stål och harts
Armband i rostfritt stål
Säkerhetslås
Något att lita på: Armbandet på denna klocka är utrustat med ett speciellt lås som hindrar att det öppnas av misstag.
Vattenskyddsklassificering (20 bar/200m)
Perfekt för fridykning utan dykutrustning. Armbandsuret är vattenskyddat till 20 bar/200 meter. Metervärdet är inte relaterat till ett dykdjup utan till lufttrycket som används under vattenskyddstestet. (ISO 2281)
Noggrannhet
+/- 15 Sekunder per månad
Batterityp
CR1220
Mått
ca 47,50mm x 43,70mm x 14,70mm (B x H x D)
Vikt
ca 155,00 g
 
OJ! Här var det fart! Trodde inte jag skule få svar på denna sida midsommar :)

Tack för alla svar och länkar, nu ska jag bara hitta en som passar mig. Är mest ute efter Klocka, Höjdmätare, Kompass och ev. sk. tracking som mäter av hur man gått, riktning osv.

Vad har ni för klockor, som svarat på denna tråd? Skriv gärna lite vad ni tycker om dem så jag får klite idéer!

Ännu mera grejor...

Klocka
Timmar, minuter, sekunder
År, månad, dag
Kalender till 2089
Visar även barometergraf senaste 9 timmarna

Kronograf
Visar på 1/100s
Max 23h, 59m och 59s
10 mellantider

Timer
Anges som minst i sekunder
5 snabblägen (3, 5, 10, 15 och 45 minuter)

Alarm
2 dagliga alarm
Timsignal

Belysning
Ja

Termometer
Visar temperaturen i Celsius eller Fahrenheit
Upplösning 0,1°
Område: -10° till 60°C

Barometer
Exakthet: 0,1mPa/mbar (1 inHg)
Område: -300hPa/mbar till 1100hPa/mbar (8-32inHg)

Höjdmätare
Exakthet: 1m
Område: 706 till 9164m förutsatt att havsnivån ligger på 0m och 1013,21hPa
 
ok, jag erkänner, jag har en liten störning i huvet som ger mig någon form av erotisk stimulans av fina klockor.. kan inte hindra mig själv..

Jag förstår precis, eftersom jag lider av samma störning själv. Andra klockor, men samma störning.

duger den åt 007 så duger den åt mig..

Ungefär så tänkte jag när jag köpte min Pulsar Date/Command från 1973:
3100steel.JPG

Världens första digitalur med både tid och datum!
 
Jag ska motsäga mig själv lite,det har funnits en funktion som uppvägde det dåligt tillbakahållna hånflinet.När jag var 10 år (-82) hade jag en digitalklocka med Pacman-spel,det var rent av coolt.

En döds-laser kanske...


peter
 
Aha! Äntligen en annan som också drabbats av "chronofili"! Jag trodde att det bara var jag som fick huggtänder när jag ser ett snyggt ur. :) Favoriten just nu har precis lagom många funktioner och ett snyggt utseende:

CAC111D.BA0850.jpg

Faaaaaasiken, jag har ju lovat mig att inte börja köpa dyra klockor igen.

Vad är det för modell du har hittat till martining Martini Fjäderfä? Den överstahade gjort sig bra mot min solbränna :)
 
Vad är det för modell du har hittat till martinin

Det är Suuntoklockor alltihopa. Core och Lumi. Lumi är en "damklocka", men vad jag kan se har den varken bröst eller livmoder, så det är nog lika mycket en "herrklocka".

Nu när man har några andra klockofiler på tråden måste jag visa en snygg vardagsklocka till hyfsat snäll penning:
81898758_m.jpg


Och Yonaz, du som trodde att du inte skulle få några svar... förstår du nu vad du har satt igång?
 
En till här som får krypa till korset. Är också besatt av horologi (nej inte den snuskiga varianten ;)).

Det började med manuella uppdragare, sedan automater och på senare tid G-shockar?!? Mina ögonstenar måste vara en Omega SM från början av 70-talet, en Zodiac från slutet av 60-talet och en Olech & Wajs från 2002.

OlechochWajsCougar.jpg

OmegaSeamasterdeVille1971.jpg


Obs, klockorna på de bifogade bilderna är inte mina egna. Dock samma modeller.

~Paul~
 
Det fina med klockor

är att det finns så många modeller att man kan vara i stort sett ensam om sin favorit i den sfär man rör sig i.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.