Elbrus i slutet på augusti -11

Jag tänkte åka till Elbrus och bestiga berget via norra sidan då södra är stängd som det är nu. Har planerat en relativt kort tripp men det bör fungera ändå. Finns det någon som är intresserad av att hänga på så man slipper köra en solo?

Elbrus

Hej!

Hur har du tänkt lägga upp resan?
Jag är väldigt intresserad av att följa med.
Var inne och läste att berget var stängt, så jag hade gett upp.
Men hör av dig och berätta mer om resan och när du tänkt åka!

Mvh Simon

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Upplägget som jag har nu är att jag tar en privat guide från Pilgrim Tours och kör ett eget program för Elbrus.

25 augusti Flyg Arlanda - Moskva och stannar en natt där.
26 augusti Flyg Moskva - Mineralnye Vody transfer till hotel.
27 augusti - 1 september klättra Elbrus via norra sidan.
2 september Flyg Mineralnye Vody - Moskva och stannar en natt där.
3 september Flyg Moskva - Arlanda

Det kan tyckas lite kort med tid, men är man i hyfsad form så ska det inte vara något problem. Berget är inte så högt och jag körde Kilimanjaro via Western Breach leden förra året med minimal aklimatisering så jag känner att det borde gå här med.

Berget är officelt stängt men som det är nu så kan man genom att ta en omväg på norra sidan komma förbi dom vägspärrar som är uppsatta.

Har varit sugen att prova på något liknande ett längre tag men inte riktigt kommit till skott och fått ihop det, själv har jag bara vandrat de Svenska fjällen.

Såg på UD hemsida att de fortfarande avråder från 'icke nödvändiga' resor till området, antar att detta kvalificeras som nödvändig ;-)
Jag har inte själv hängt med varför det är stängt, beror det på oroligheter i området ?

Såg på UD hemsida att de fortfarande avråder från 'icke nödvändiga' resor till området, antar att detta kvalificeras som nödvändig ;-)

Jag har inte själv hängt med varför det är stängt, beror det på oroligheter i området ?

Avråder UD innebär det framför allt mer konkret att de flesta försäkringar inte gäller längre. Om du blir skjuten och din livförsäkring inte betalas ut drabbar det främst dina närmaste som får en stor kostnad att få hem kroppen.

Och det är stängt primärt för att risken att bli just skjuten bedöms som extra hög. Eller sprängd eller liknande. Detta har hänt även i år, läs exempelvis http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/20/tourists-killed-russia-ski-resort-caucasus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips