Eka H8. Smörkniv

En till fråga ! :)

Citerar här ur mailet till EKA där jag frågade om vinklar som passar H8:an. Vill ha hjälp att tyda en
detalj.

"Utgångspunkt för våra brynfaser är vinkeln 20+20 grader vilket ger en kompromiss på skärpa och hållbarhet"

20+20.. är det att jag ska hålla bladet i 20 grader eller 40 grader?
Man pratar här om den lilla mikroegg man har lagt på. Eftersom denna är framtagen i fabriken så är den därför primäregg. Sekundäreggen som är den större delen av slipfasen ligger på avsevärt lägre grader än 20 per sida! Jag har inte mätt själv, men förmodligen ligger den på runt 12 grader sammanlagt.

Problemet med en så snäv vinkel är att eggen inte är speciellt hållbar, framför allt med tanke på att det är 12C27 vi snackar. Därför har man således garderat sig med en liten primäregg på de nämnda 40 g sammanlagt.

~Paul~

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips