Eka H8. Smörkniv

Hej alla glada!

Beställde förra veckan en Eka H8.

Det tråkiga var att kniven var lika vass som en smörkniv....om ens det. Så ska det väll inte va tänkte jag, så jag slog en pling till EKA och frågade om det skulle vara så. Som svar fick jag att jag skulle skicka den till dom så dom fick bryna om den.

Har haft lite mail kontakt, och dom ska ha fixat den idag. Så nu sitter jag här förväntansfull ;)

Är det någon mer än jag som varit med om liknande?
 
Beror på vilken grad av slöhet du syftar på. De flesta EKA-knivar levereras med en arbetsegg, dvs inte speciellt vassa.

~Paul~
 
Beror på vilken grad av slöhet du syftar på. De flesta EKA-knivar levereras med en arbetsegg, dvs inte speciellt vassa.

~Paul~

Okej. Tänk dig att den va lika vass som en Rambo kniv från hobbex som du använt tufft i skogen en vecka....om den nu skulle hålla en vecka. Men på ett ungefär ;)

Andra säger att deras H8:eek:r har kommit "rakblads" vassa direkt ur kartongen.

Har inte du en H8, eller missminner jag mig? :)

Isåfall hur var den när du precis köpte den?
 
Okej. Tänk dig att den va lika vass som en Rambo kniv från hobbex som du använt tufft i skogen en vecka....om den nu skulle hålla en vecka. Men på ett ungefär ;)

Andra säger att deras H8:eek:r har kommit "rakblads" vassa direkt ur kartongen.

Har inte du en H8, eller missminner jag mig? :)

Isåfall hur var den när du precis köpte den?
Hm, det låter lite konstigt. Mina EKOR (har två H8-or) anlände i det tillstånd som jag beskrev tidigare, dvs med en hygglig arbetsegg. Inte en egg som rakar armhår m a o, men en som de flesta skulle beskriva som vass.

~Paul~
 
Egg och egg

En bekanting klagade på att hans fina dyra nya Customkniv inte kunde dela en tidning i strimlor. Frågvis som jag är frågade jag honom om han hade försökt. Svaret kom genast att de första fem tidningarna gick utmärkt men sen förnam han oskärpa och eggen såg hackig ut. När jag senare tittat på kniven och påsen med markulatur i lade jag märket till att han skurit i tidningar med häftklammer i.
Stål mot stål brukar bli hårt. Hacken i eggen visade att eggen vikt sig respektive brustit.
Hans klantiga test hade förstört eggen på en fletusenkronors kniv. Givetvis förtjänade han det.
De djupaste hacken var 1/4 mm djupa, Eggen fick slipas tillbaka, brynas om och slipdelen poleras upp igen. Verktygsmakaren som gjode det debiterade 1500;- + moms.
Slutsats ta reda på hur eggen ser ut innan ni testarmed att raka er respektive strimala i nya hela kopieringspapper A4. Ser eggen microserrated ut finns det möjlighet en finbryning med Arkansassten eller annat fint slipmedel.
Men till matberedning han den eggen vara utmärkt.
Skär, hugg aldrig i spik, skruv eller häftklammer, en skärpbar egg kommer att bli hackig.
Tro inte att en kniv, en slipmodell duger till allt, universalkniven kan mycket men det finns goda skäl varför det finns specialknivar från skalpeller till hovknivar. Bruka det närmaste optimala verktyget brukar leda till bäst resultat och störst arbetsglädje.
Många eggverktyg levereras med en grundslipning. Fineggsbryningen är upp till brukaren. De som behöver fråga bör öva på okostbara objekt först.
 
Hm, det låter lite konstigt. Mina EKOR (har två H8-or) anlände i det tillstånd som jag beskrev tidigare, dvs med en hygglig arbetsegg. Inte en egg som rakar armhår m a o, men en som de flesta skulle beskriva som vass.

~Paul~

Okej, då kan det va så att jag av ren okunskap trodde att denna kniv kom lika vass som tex en fällkniven A1. Den eggen som va i början va förmodligen den arbetsegg som du menar, men nu är den vassare. Är väldigt tacksam för att EKA tog emot den utan att ta ett öre betalt, då detta "problem" inte går ut över garantin utan endast var ett missförstånd från min sida.
Otroligt bra kundservice!! Kniven är förövrigt den vackraste kniven i min lilla samling, och kommer passa perfekt på söndagens svamp plock :)
 
Kniven var helt ny när jag skar bitar ur ett kuvert., men som sagt det var nog pga min okunskap om eggvinklar m.m jag trodde det var ett fabriksfel.
Tråkigt att han förstörde en helt ny kniv på det viset.

Mvh
 
Eka w!!

Hämtade H8:an från posten idag, och har hunnit gå ut en sväng och använt den på riktigt (inga papper)....... Gillar den otroligt mycket! En stolt medlem i min samling :)

Då till mina frågor till er. Har W11 en likadan egg som H8:an?Finns det några skillnader knivarna emellan?


/// Frandsén
 
brynfaser

En till fråga ! :)

Citerar här ur mailet till EKA där jag frågade om vinklar som passar H8:an. Vill ha hjälp att tyda en
detalj.

"Utgångspunkt för våra brynfaser är vinkeln 20+20 grader vilket ger en kompromiss på skärpa och hållbarhet"

20+20.. är det att jag ska hålla bladet i 20 grader eller 40 grader?
 
Har W11 en likadan egg som H8:an?Finns det några skillnader knivarna emellan?


/// Frandsén
H8 har en i det närmaste flat slipfas medan W11 har en skandinavisk slipfas, i det närmaste en Bushcraftliknande sådan. Det är den största men också helt avgörande skillnaden. Båda känns bra att greppa med en liten fördel till W11.

Pga slipfasen så är inriktningen lite olika mellan dessa två. Den ena är som sagt mer åt Bushcrafthållet, medan den andra är en allroundkniv som klarar sig väl i samband med jakt, lättare fiske och campinggöromål (H8). W11 är bättre på att tälja, spänta och dylika arbeten i samband med trä. Den är dessutom avsevärt robustare - men tyngre.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
omnes Forumkniv - EKA Swede 92 Utrustning allmänt 566
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.