EKA Nordic H8

Är det någon som har praktiska erfarenheter av EKA H8 ? Själv har jag bara sett den i butik. Jag funderar på antingen den eller en Fällkniven F1. Det jag funderar på är hur lätt det är att hålla skärpan och hur kvaliten är i övrigt.

Om ni använt EKA A10 är jag även intresserad av den.

Mvh Ingvar
 
1. Är det någon som har praktiska erfarenheter av EKA H8 ?

2. Själv har jag bara sett den i butik. Jag funderar på antingen den eller en Fällkniven F1.

3. Det jag funderar på är hur lätt det är att hålla skärpan och hur kvaliten är i övrigt.

4. Om ni använt EKA A10 är jag även intresserad av den.

Mvh Ingvar
Hej Ingvar!

1. Ja, jag har några sådana ekor och det är en mycket fin kniv. Till skillnad från W11 så är denna kniv utrustad med i det närmaste flatslipat blad med en liten primäregg. Kniven är mycket potent i fråga om kontrollerade skär i framför allt mjuka material. En utmärkt jaktkniv således. Men den funkar också till fiske (hjälpligt) och runt campingen. Den är dock inte lika bra på att tälja med som en W11.

2. Det är två mycket olika knivar ur ergonomisk och geometrisk synpunkt. Trots den stora hypen med F1-modellen så skulle jag välja en H8 om det gällde att verkligen använda kniven. När det gäller vitrinskåpet så är förhållandena de omvända ;).

3. Kvalitén är god på båda modellerna, med ett litet övertag för Fällkniven-kniven. Ingen är dock extrem. Stålet är i det ena fallet laminerat VG-10 (alt. 3G) och i det andra Sandvik 12C27, dvs två knivar tillverkade i rostfritt stål, den ena med en laminerad kappa i 420J2. På pappret ser VG-10 bättre ut men i verkligheten är skillnaden inte så stor. Detta beror på det faktum att Sandvikstålet är så pass befriat från fosfor och svavel samt att kornet är exceptionellt litet. VG-10 härdas dock lite hårdare och har också litet korn. Dock inte lika väldistribuerat. En liten fördel till VG-10 på den här punkten.

4. Jag har endast fingrat på A10:an och det var en liten besvikelse. Ergonomin är helt OK. Bra balans också och bra materialval. Problemet ligger i själva bladet. Detta är skålslipat med en tämligen kort slipfast. Förstår inte hur man tänkte där eftersom kniven lanserar som en allroundkniv. I bästa fall är den en medelmåttig jaktkniv.

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.