Fråga om eka swede 88

Hejsan

Beställde en eka swede 88 kniv. Men när man fäller ihop kniven så e de liksom ingen fjädring så bladet hålls inne. Om man drar ut bladet lite så borde de ju åka tillbaka. Känns lite farligt om man har den i byxorna att bladet ganska lätt åker ut. Ska det vara så eller ska den vara lite fjädrande så inte knivbladet åker ut?

/Andreas
 
Hejsan

Beställde en eka swede 88 kniv. Men när man fäller ihop kniven så e de liksom ingen fjädring så bladet hålls inne. Om man drar ut bladet lite så borde de ju åka tillbaka. Känns lite farligt om man har den i byxorna att bladet ganska lätt åker ut. Ska det vara så eller ska den vara lite fjädrande så inte knivbladet åker ut?

/Andreas
Bladet skall förstås hållas kvar i nedfällt läge. Det är något fel på kniven.

~Paul~

PS Om pivotskruven är för hårt åtdragen så uppstår det problem som du nämner. Har du försökt att lossa försiktigt på den?
 
Hej Paul
Tack för svar. då var det som jag trodde och den är reklamerad. Tyvär glömde jag kolla skruven innan jag posta den men förhoppningsvis så dimper det ned en ny snart i postlådan :).

MVH Andreas
 
Nu har jag fått svar från outnorth och reklamationsavdelningen hitta inget fel på så dom återbetala pengarna bara. Så tyvär är det nog någon ny som kommer få det exemplaret, Kollade på lite youtube klipp med och där är det så att när dom drar ut bladet lite så snäpper det tillbaka i skåran så att inte bladet ska kunna åka ut automatiskt.

Ska beställa en ny från nått annat ställe istället eftersom dom va slut där nu.

/Andreas
 
1. reklamationsavdelningen hitta inget fel

2. Ska beställa en ny från nått annat ställe istället eftersom dom va slut där nu.
1. Det där en ganska typiskt reaktion från folk som inte är familjära med hur en korrekt ihopskruvad kniv skall arbeta. Har själv råkat ut för liknande.

Men som jag nämnde tidigare, om pivotskruven sitter hårt åtdragen så kan det resultera i trögare gång.

2. Återkom gärna med en rapport!

~Paul~
 
Jag köpte en EKA Swede 8 (vet inte vad skillnaden är mot 88) på Jula för ett par veckor sedan. På den modellen fjädrar bladet tillbaka i hopfällt läge.

En bra enkel kniv som ska med på fjällvandringen om ett par veckor.
 
Jag köpte en EKA Swede 8 (vet inte vad skillnaden är mot 88) på Jula för ett par veckor sedan. På den modellen fjädrar bladet tillbaka i hopfällt läge.

En bra enkel kniv som ska med på fjällvandringen om ett par veckor.
Nu är dessa två modeller byggda på olika sätt men jag håller med om att även en 88-a bör fjädra tillbaka någorlunda.

~Paul~
 
Jag äger själv en 88:a och den har ingen fjädring. Bladet är dock så pass trögt att det inte riskerar att fällas ut av misstag. En mycket bra kniv som jag ofta har användning av.
 
Helt klart är att 88-orna kan uppföra sig på olika sätt. Jag har ett tiotal och det finns inte två som är exakt lika när det gäller den här detaljen. Dock bör de, precis som skallagrimson antyder, sitta tight i nedfällt läge.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.