Fråga om m/90 kängan

Här på forumet finns det säkert någon kunnig person som kan hjälpa mig.

Ska lädret på m/90 kängan vara "krackelerat", (ett mönster av sprickor)??
Det lilla jag har sett av andra m/90 kängor så har dom varit "blanka och fina"... Eller beror alla sprickor på brist på vård och vad kan man göra åt det i så fall??
Anledningen till frågan är att jag rycker in till sommaren och har därför fått ut ett par nya kängor att gå in. Men vi fick inte ut någon vårdmaterial, så det tog ett bra tag tills jag började vårda dom.

/Hagafors
 
hagafors; sa:
Anledningen till frågan är att jag rycker in till sommaren och har därför fått ut ett par nya kängor att gå in. Men vi fick inte ut någon vårdmaterial, så det tog ett bra tag tills jag började vårda dom.

/Hagafors

Skit i kängorna, e dom kass så får du nya(åk till något förråd och byt dom så du hinner traska in dom, det gjorde jag).. Jag slet ut mina innan inryckningen.. Vart skall du? KJS eller FJS?
 
Ett väldigt hett tips är ju att puttsa dom väldigt noga innan inryck (under lumpen också för den delen...). Ofta och länge. :)

Speciellt sömmarna ska du vara noga med. Då blir kängorna väldigt resistenta mot vatten.

Jag var väldigt noga med mina kängor och sömmar, och det betalade sig väl under alla regninga utedygn i Karlsborgs mörka skogar...

:)

/Andreas
 
Nu e väl inte putsning med skoputs den bästa behandlingen av känger, det e väl till och med bland det sämsta man kan göra mot kängerna.. Skall man ha funktion så skall man vaxa kängerna inte hålla på med fett och skoputs..Men i det militära så gillar dom av någon jävla anledning blanka pjuk så det e väl bara å finna sig i det..
 
Jaha? Den skokrämen/skofettet vi fick i lumpen fungerade alldeles utmärk för att hålla vatten på rätt sida av lädret...


/Andreas
 
darkhippo; sa:
Jaha? Den skokrämen/skofettet vi fick i lumpen fungerade alldeles utmärk för att hålla vatten på rätt sida av lädret...

Nu var det några år sedan jag hade gröna kläder, men är det inte just vax i den burken?
(Alltså varken skoputs eller fett)

Visst kan man smörja med fett - det ger också vattenavstötande förmåga - men då får man en alldeles mjuk och sladdrig känga. M-90-kängan är tillräckligt instabil som det är.
 
-Patric-; sa:
Skit i kängorna, e dom kass så får du nya(åk till något förråd och byt dom så du hinner traska in dom, det gjorde jag).. Jag slet ut mina innan inryckningen.. Vart skall du? KJS eller FJS?

"Något förråd".. innebär det typ Amf1 (bor i stockholm)? Inryck till KJS om lite mindre än tre månader. :)
 
sajberjohan; sa:
Ja det ska vara ett mönster, blanka bli kängorna när man putsar på dom hela tiden varje dag...

Men gör inte "mönstret" att man inte kan få en riktigt ordentlig puts förutom på tåhättan? Eller är det bara en fråga om ihärdig putsning? :)
 
hehe.. då har du en spännande tid framför dig! Lycka till..

Angående fett och skokräm, visst funkar det hjälpligt men skokräm täpper till porerna i lädret så att det kan torka ut och fettet gör skinnet sladdrigt och poröst.. Vill man vårda sin känga så att den håller länge så skall man hålla den ren och vaxa den.. Det absolut värsta som finns är de vattenbaserade fetterna som vi fick ut i lumpen, använd aldrig i kallt klimat..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.