Fråga. Nya bärremmar till ryggsäck?

Hej alla!
Planerar för min fjäll-revival nästa år (30 år sedan sist!). Har en bärramsrygga som är 38 år gammal, men känns kanon nu när jag provar med en massa kilon i.

Men..., man har blivit lite bredare över midjan med åren och det känns som om ryggan skulle vinna på nya bärremmar av lite mjukare sort. Nu har jag googlat lite men inte hittat någon butik som säljer lösa. Är det någon här på Utsidan som kan tipsa?

Kan tillägga att jag har kompletterat ryggsäcken med ett bärbälte från Haglöfs.

Handeln gör allt för att du skall pensionera din gamla ryggsäck men om givetvis kan du själv sy nya. Bitar av liggunderlag och kordura, svårare än så och några band är det inte. YMMV

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Enklaste sättet är nog att sno axelremmar från en annan begagnad ryggsäck. Begagnad kan du nog hitta en för några hundralappar.
Som seobserver skriver så är det heller inte så svårt att sy egna, men materialkostnad rusar snabbt iväg. Jag har sytt en ryggsäck en gång och axelremmarna var inte så svåra. Välj ett för vikten tillräckligt styvt liggunderlag bara.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Haglöfs lagerför axelremmar till sin gamla Alaska-rygga. Jag beställde via Alewalds i Stockholm. Fråga din butik - de borde kunna hjälpa till.

Tackar!
Tre bra tips. Min Savottarygga är faktiskt ganska lik Haglöfs Grönland.
Gick förbi Alewalds i Stockholm senast jag var "i sta'n".

Får se hur jag gör, kanske syr ihop ett par. Låter lockande för jaghar en del funderingar kring var och hur man har t.ex systemkameran under vandring. Vill inte gärna ha den inne i ryggsäcken.

Men den funderingen passar bättre i en egen tråd.

(Och jag hade fel, ryggsäcken fyller 40 nästa år...)

Jag dammade av farsans gamla Fjällräven ramryggsäck nu i våras och hottade upp den med nya bärremmar.
Beställde per mail via Naturkompaniet, efter lite kontakt med både dem och Fjällräven.
249 kr för nya svarta bärremmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips