Dum fråga om pannlampor

Det borde vara så att dioderna är parallellkopplade, och därmed fortsätter lysa även om en eller flera går sönder. Allt annat vore dumt. Jag är dock inte mer än 99% säker eftersom mänskilga rasen ibland är känd för att ha en väldig "otur när den tänker".. :) Jag har aldrig lyckats ha sönder en diod.
/R
 
Har precis fått en pannlampa med dioder, om en diod går sönder, fortsätter dom andra att lysa ändå?

De lampor jag sett har varit parallellkopplade och då en LED gått sönder har de andra fortsatt lysa. Jag har inte öppnat alla lampor som finns ;) men lösningen borde vara den samma på de flesta.

Lys på!
 
jag vågar nästan svära på att de alltid är parallelkopplade. Om de var kopplade i serie skulle
ju spänningen som krävdes för att driva dom öka markant. Rätta mig om jag har fel, men det är
vad jag minns om likströmslära från skolan..
 
jag vågar nästan svära på att de alltid är parallelkopplade. Om de var kopplade i serie skulle
ju spänningen som krävdes för att driva dom öka markant. Rätta mig om jag har fel, men det är
vad jag minns om likströmslära från skolan..

Är inte dioder lite speciella i det avseendet? Jag har svaga minnen av att de släpper igenom ström först efter att ha uppnått en viss lägsta "tröskelspäning", och att de när de väl leder har väldigt lågt inre motstånd. Det är i så fall därför man seriekopplar dioden med ett motstånd för att få ner strömmen till vettiga nivåer.

Enda egna erfarenheten jag har är när jag använde en diod inlimmad i ett par billiga solglasögon för att få en "Terminatoreffekt" inför en maskerad. Jag glömde då motståndet och belönades med fina brännsår på ögonlocket av diodens mycket varma trådar. (Men det var VÄÄÄLDIGT coolt! :)
/R

Edit:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lysdioden/
 
Senast ändrad:
Ingen diod har hitintills slocknat för mig men din fråga väckte nyfikenhet och var berättigad, näppeligen dum.
Tumbleweeds grillövning hoppas jag inte gav bestående men, jag fick mig ett gott leende, tack för det.
//J

PS när jag var en ung nattorienterare prövade jag att springa med en 15W lampa i hållaren och en liten mc ackumulator, resultat brännmärke i pannan och syra sår på ryggen.... men det var så länge sen att numera har allt läkt.
 
Ingen diod har hitintills slocknat för mig men din fråga väckte nyfikenhet och var berättigad, näppeligen dum.
Tumbleweeds grillövning hoppas jag inte gav bestående men, jag fick mig ett gott leende, tack för det.
//J

Inga bekymmer, blev av med lite ögonfransar jag ändå inte behövde. Detta obehag uppvägdes klart av hur lätt det var att få bartenderns uppmärksamhet när man tände dioden.

PS när jag var en ung nattorienterare prövade jag att springa med en 15W lampa i hållaren och en liten mc ackumulator, resultat brännmärke i pannan och syra sår på ryggen.... men det var så länge sen att numera har allt läkt.

:) Låter väldigt scoutmässigt. "Learning by burning" eller vad det kallas..
 
Bränd katt flyr vedspisen....
Dito med barn....
//J

PS ett militäriskt Vaktmästarn bruka få baren att bete sig som man önskar, högt och tydligt...
 
Utan att ha detaljgranskat just din pannlampa kan jag bara ge ett allmänt svar. Och det är att lysdioderna med stor sannolikhet är parallelkopplade, så att en/flera kan slockna utan att påverka de andra.

Men det finns en dold risk, om där är få lysdioder: vad händer med strömmen genom de andra om för många går sönder? Troligen ökar strömmen genom de fungerande dioderna, varpå dessa kan sluta fungera. Detta förutsätter dock att de har ett gemensamt strömbegränsningsmotstånd, om de har ett motstånd var uppstår inte problemet.
 
Många bra frågor i den här tråden.. Jag har en Silva "M-nånting" liggandes i lådan och i den har alla tre dioderna var sitt motstånd, 100 ohm tror jag... (brun-svart-brun + guld).
/R
 
Angående pannlampa och lite off topic…
En av mina hundar är kolsvart och syns inte i mörker – så på henne använder jag en pannlampa som halsband, alltså, lampan hänger under hennes hals och lyser upp marken framför henne – men – framför allt, jag kan se henne i mörkret.

Min hund är inte parallellkopplad, hon springer lös.
Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Urbota dum konstruktion Utrustning allmänt 165
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Airfoil Fråga. Nya bärremmar till ryggsäck? Utrustning allmänt 5
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Brundin Fråga om kläder Utrustning allmänt 15
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
loewen Snabb fråga! :) Utrustning allmänt 1
Toffs. rottefella fråga Utrustning allmänt 4
PaulPersson En kniv(ig) fråga? Utrustning allmänt 90
Joakim Ambrosson Garmin eTrex Vista - fråga Utrustning allmänt 3
bogart Knivmakeri fråga. Utrustning allmänt 14
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
hagafors Fråga om m/90 kängan Utrustning allmänt 15
Fattigriddare Silva gamla pannlampor Utrustning allmänt 4
spajk åsikt om två pannlampor Utrustning allmänt 2
Kayugh Pannlampor Utrustning allmänt 14
MAW Nya sköna pannlampor på G! Utrustning allmänt 8
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
ala Batteripaket, pannlampor Utrustning allmänt 3
Lite Petzl Pannlampor Utrustning allmänt 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.