Pannlampor

Någon som har bra tips på starka pannlampor som tål kyla15- o över , daglig användning, o inte kostar en förmögenhet:). Har provat några billigare alternativ men de verkar inte klara av minusgrader , kablarna spricker sönder. Marie
 
Jag har en sån här som jag är nöjd med.

http://www.jula.se/pannlampa-957119

Det finns betydligt ljusstarkare men då blir också batteritiderna lidande tycker Julalampan är en bra kompromiss. Jag har min för skidåkning och cykling och för det funkar den fint. Lampan är inne på sin andra säsong och ser i princip ut som när jag köpte den. Hela lampan är gedigen speciellt om man jämför för priset. Ända nackdelen är att man inte har laddare utan man får byta batterierna. Man kan förstås ha laddningsbara batterier. Lampan lyser då lite sämre men det är knappt märkbart

Hans Friedel
 
Hej!

Jag använder "petzl e+LITE", supersmidig och håller länge (både bateri och konstruktion). Bra koncept.

Se länken:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLELITE

Har också en petzl TIKKINA. Har inte använt den så mycket.


Vet inte riktigt hur bra de är i minus15 och nedåt, men petzl är i vilket fall en av de allra främsta tillverkarna och priserna måste ses som överkompliga. På addnature och outnorth finns flera bra tillverkare. Misstänker att det blir att gå upp i pris för att få garantier om hur de håller i kyla (exempelvis http://www.outnorth.se/black-diamond/icon-polar.php?group=prod_prod_grp-s1/638).

Generellt är det nog så att inga lampor/batterier håller bra (vilket du säkert redan tänkt på). Förslag är att välja en som svag lampa som inte drar så mycket energi och att planera användningen till få tillfällen och värm den först mot kroppen innan användning (om du själv inte redan är kall och inte ska riskera nedkylning). petzl e+LITE ären energisnål lampa.

Införskaffade petzl e+LITE 2007 inför en månads tältning på Svalbard under sommar/höst. Har inte svikigt sedan dess.
 
Batteriet mot kroppen

Vid längre vistelse i sträng kyla är den bästa lösningen en pannlampa där batteriet inte sitter fast vid lampan eller runt huvudet utan där du kan ha batteriet mot kroppen och på så sätt hålla det varmt.
 
Silva Sprint Plus,den är inte billig alls, trots att den sjunkit rejält på sista tiden, man får den för 3250:- nu. Men.......den lyser alldeles otroligt fint, jämt fördelat ljus utan skarpa spottar som med de flesta andra lampor. Nu i Lördags tillbringade jag 9 timmar i en gammal gruva utan att lampan blev urladdad, den kan jag verkligen rekommendera . Jag tycker den är värd varenda öre, väldigt lämplig för underjordsfotografering.
 
När man läser alla svaren...så.....

Nu vill jag inte vara sån men batterierna var ju inte problemet....använder man inte batterier gjorda på en bondgård i inlandsKina så går det.

Stod ju "kablarna spricker" - har haft samma problem nämligen.

Men jag bytte ut det mot silikonkabel med många tunna koppar trådar(labbkabel/mätinstrumentkabel) istället för dom här vanliga plastisolerade med ett dussin styva koppatrådar ala ståltråd - fungerar bra i kyla
 
http://www.petzl.com/en/outdoor/headlamps/specialized/duobelt-led-14

Jag har en sån här eller om det var duobelt 5. inglesport har eftermonteringsbar LED även för långdistanslampan. Har haft den i många år och under värsta tänkbara förhållanden. Lätt att ha innanför kläderna och extremt lång batteritid. För vinterturen har jag möjlighet att sätta den på bröstet för att inte bli lika bländad av fallande snö. Det är när det är jobbigt man vill ha det bra.
 
Jag är på hassex linje och kör med Jula-lampa. En lite billigare modell men också en 3Wattare. Den har gått ur sortimentet nu. Prisvärda lampor.

thomas
 
Jag och vandringskamraten kör varsin sån här.
Mycket ljus för pengarna. Sitter en Cree 3W i och är väldigt enkel i sin konstruktion.
Har inte upptäckt några problem i minusgrader.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.