Måndagsexemplar eller falsk marknadsföring?

Så här lång har jag terroriserat CDON:s supportchatt och vid retur så står dom för frakten i detta fall.

EKA har blandat vilt mellan två olika designer på en och samma sida. Så jag tycker nog att EKA verkar vara den som strulat till det för alla andra inblandade. Nu hoppas man ju bara att de inser det och att CDON både hanterar dig rätt samt blir sjysst hanterade av EKA.

Ja, efter att ha sett nu på EKAs hemsida så håller jag med om att det först och främst är dom som har rört till det. CDON borde dock ha lite bättre koll. "Sport & Fritid" är ju en ny kategori inne hos dem men jag kan väl inte direkt påstå att jag tänker på friluftsliv när deras sida dyker upp.

Kanske en något bättre jämförelsebild:
559405_10151119129553173_731341833_n.jpg
 
Himla tråkigt att höra, själv hade jag blivit vansinnig om jag råkade ut för samma öde som du!

Själv har jag en EKA 8 med bubinga skaft och utan den nya designen, haft planer på att köpa 10:an med svart grepp, men kommer att avstå att köpa då risken är stor att man får detta fula nya grepp, har en en kniv med liknade grepp en EKA 60 med bubinga i materialet, visserligen gillar jag EKA 60, men tycker inte att handtaget är ergonomisk och skönt...

Lycka till med hävningen av köpet!


Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Himla tråkigt att höra, själv hade jag blivit vansinnig om jag råkade ut för samma öde som du!

Själv har jag en EKA 8 med bubinga skaft och utan den nya designen, haft planer på att köpa 10:an med svart grepp, men kommer att avstå att köpa då risken är stor att man får detta fula nya grepp, har en en kniv med liknade grepp en EKA 60 med bubinga i materialet, visserligen gillar jag EKA 60, men tycker inte att handtaget är ergonomisk och skönt...

Lycka till med hävningen av köpet!


Mvh troswe

Tack! Jag är ganska vansinnig kan jag meddela. :) Men jag kan tänka mig att byta knivjäveln mot en med bubingaskaft om CDON har en ordentlig sådan. Trä är ju alltid trä. :)
 
På samma tema:
Nordic A10 på Ekas hemsida har träskaft med ett rutmönster på. På cdon är skaftet på samma kniv slätt. Någon här som använder denna kniv och vet hur det egentligen ser ut?
 
Alla tillverkare inom alla branscher ändrar sina produkter varje år. Ofta på grund av att leverantörerna byter material, och att designen är i sig självt inte tillräckligt specificerad. Ännu värre är det när stora företag köper in material och tillverkning ifrån flera olika fabriker för samma produkter, då kan flera olika versioner av exakt samma produkt finnas ute samtidigt, är det för stora skillnader hamnar den sämre av varianterna på outlet, men i ärlighetens namn måste man oftast vara expert för att kunna se skillnad på två lika produkter för att kunna se att de är olika.

Frågan är om det är en funktionsmässig skillnad eller om du bara ledsen för att du har fått en ful kniv?
 
Sen bör man väl inte underskatta värdet av "snygghet", det är en viktig faktor vid många köp och vem vill ha en ful kniv?
 
Sen bör man väl inte underskatta värdet av "snygghet", det är en viktig faktor vid många köp och vem vill ha en ful kniv?

Det beror väl på om den ska hänga på väggen eller användas? Mina egna preferenser inffattar främst funktionella verktyg. Man ska ju inte ligga med dem...
 
Nu vill jag verkligen inte att det ska göras en höna av en fjäder. Jag är tacksam för era inlägg och jag vill ta tillfället i akt att ge respons på de senaste.

förväntade du dig annat av en kina-kniv?

Det är väl högst irrelevant!? Mina förväntningar var att få samma kniv som jag såg på bilden. Allvarligt talat så skiter jag i var produkten är tillverkad om jag nu vet att det är den jag vill ha. Det jag köper ska stämma överens med beskrivningen. Punkt.


Frågan är om det är en funktionsmässig skillnad eller om du bara ledsen för att du har fått en ful kniv?

Johny Kanaan på EKA skriver såhär till mig: "Du har köpt den ny version på Swede 8, med ett starkare gummi handtag och integrerat logotypen.
CDON har inte än uppdaterad bilder på Swede 8, och kommer jag att påminna dem snart."

Så där har du nog ett hyfsat svar på din fråga om funktionen.
Jag är inte på något sätt ledsen. Däremot är jag förbannad över att det blir så här av den enkla anledningen att CDON måste ha en större omsättning och därför börjar sälja frilufts- och fritidsprylar, vilket de inte har någon som helst kännedom om. De vet bevisligen inte vad de säljer vilket leder till att jag som köpare och konsument blir lidande på grund av deras okunnighet.
Vidare värdesätter jag personligen en symbios av utseende och funktion. Jag vill ha vad jag betalar och denna gången fick jag det inte.

Sen bör man väl inte underskatta värdet av "snygghet", det är en viktig faktor vid många köp och vem vill ha en ful kniv?

Håller med där!

Det beror väl på om den ska hänga på väggen eller användas? Mina egna preferenser inffattar främst funktionella verktyg. Man ska ju inte ligga med dem...

"Man ska ju inte ligga med dem" Jag tycker att du går till ytterligheter med den meningen även om jag förstår andemeningen. Mig veterligen så har jag inte nämnt något om att jag ska köpa en kniv och hänga på väggen, den ska givetvis användas men den kan väl vara snygg för den sakens skull. Sen är jag den förste att proklamera att snygghet/skönhet är relativt och ligger i den berömda betraktarens öga men vi gör alla avkall på olika intryck på olika sätt.

För övrigt så är det i skrivandets stund exakt 25 timmar sedan som jag mailade till CDON vilket betyder att de inte kan leva upp till sin policy som säger att de svarar på mail inom 24 timmar. Fan vad det pyr i min missnöjesmaskin! :)
 
NU har jag precis avslutat en låååång chattsession med CDON. Det tog på krafterna kan jag säga. Efter många om och men och missförstånd och försök till förekommanden från deras sida så kommer de nu att skicka ut en retursedel och jag är lovad att både få köpsumman och frakten tillbaka.
 
Det är väl högst irrelevant!? Mina förväntningar var att få samma kniv som jag såg på bilden. Allvarligt talat så skiter jag i var produkten är tillverkad om jag nu vet att det är den jag vill ha. Det jag köper ska stämma överens med beskrivningen. Punkt.


"Man ska ju inte ligga med dem" Jag tycker att du går till ytterligheter med den meningen även om jag förstår andemeningen. Mig veterligen så har jag inte nämnt något om att jag ska köpa en kniv och hänga på väggen, den ska givetvis användas men den kan väl vara snygg för den sakens skull. Sen är jag den förste att proklamera att snygghet/skönhet är relativt och ligger i den berömda betraktarens öga men vi gör alla avkall på olika intryck på olika sätt.

Det första var ett skämt (se även nyheterna/uppgifterna som sprids i "den stora knivtråden") därav glada gubben, ingen anledning att bli sur.
Det andra var avsett som replik till den som jag citerade. Svarade generellt, dvs halvt OT för tråden i sig.

Ursäkta för min otydlighet(?)

NU har jag precis avslutat en låååång chattsession med CDON. Det tog på krafterna kan jag säga. Efter många om och men och missförstånd och försök till förekommanden från deras sida så kommer de nu att skicka ut en retursedel och jag är lovad att både få köpsumman och frakten tillbaka.

Va bra för dig.
 
Johny Kanaan på EKA skriver såhär till mig: "Du har köpt den ny version på Swede 8, med ett starkare gummi handtag och integrerat logotypen.
CDON har inte än uppdaterad bilder på Swede 8, och kommer jag att påminna dem snart."

Tänker Johnny även uppdatera sin egen hemsida och sluta ha olika bilder blandat med gammal och ny design? Att skylla på ÅF är ju behändigt då de själva gör samma fel.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.