Egna kartor i Garmin GPS?

Hej

Jag skulle vilja använda Lantmäteriets fastighetskarta i skala 1:12500 över ett mycket begränsat område ca 2000ha i min Garmin Vista C GPS. Går det att fixa på något sätt? Har läst lite om ett program som heter GPSmapedit som man tydligen ska kunna skapa egna kartor i Garmins formatet IMG. Fastighetskartan finns att köpa digitalt från Lantmäteriets hemsida så kartan kan jag få tag på men går det på något sätt få in den i GPSen?
[Ändrat av sotter 2005-07-21 kl 22:20]
 
Det går

Du är helt rätt ute!
det går att skapa en karta via mepedit och sedan lyfta in den har själv gjort samma sak med fastighetskartan men det tar tid vill jag lova!!
bara jobba på!!
 
Jag har hittat ytligare ett program som verkar lovande för att göra egna kartor till Garmin GPSer. Programet heter "Mapwel 2005" http://www.mapwel.biz/ är det någon som provat detta program och hur bra är det? jag tycker det ser väldigt lovande ut på deras hemsida.
 
Mapwel

Jag har använt Mapwel till en Garmin GPS60C och programmet fungerar enligt spec. Det går hyffsat fort att göra en användbar karta med vektorgrafik över ett begränsat område.
 
Det blev Mapwel programmet! Jag har snart ritat av ca 2000Ha med topografi och allt och måste säga att det är ett helt ok program att jobba i. Visst det tar lite tid men så får man en mycket bra och detaljerad karta precis så man vill ha den. Har inte provat att föra över kartan till GPSen än (kör demo versionen)

Jag kan rekommendera detta program till er som funderar på att gör egna kartor till Garmin GPSer.
 
Hur lång tid tog det?

sotter; sa:
Det blev Mapwel programmet! Jag har snart ritat av ca 2000Ha med topografi och allt och måste säga att det är ett helt ok program att jobba i. Visst det tar lite tid men så får man en mycket bra och detaljerad karta precis så man vill ha den. Har inte provat att föra över kartan till GPSen än (kör demo versionen)

Jag kan rekommendera detta program till er som funderar på att gör egna kartor till Garmin GPSer.

Hur lång tid tog det att göra kartan? Har du kört över den till din Garmin än?
/Niklas
 
Re: Hur lång tid tog det?

niking; sa:
sotter; sa:
Det blev Mapwel programmet! Jag har snart ritat av ca 2000Ha med topografi och allt och måste säga att det är ett helt ok program att jobba i. Visst det tar lite tid men så får man en mycket bra och detaljerad karta precis så man vill ha den. Har inte provat att föra över kartan till GPSen än (kör demo versionen)

Jag kan rekommendera detta program till er som funderar på att gör egna kartor till Garmin GPSer.

Hur lång tid tog det att göra kartan? Har du kört över den till din Garmin än?
/Niklas

Det tog ca 15-20timmar med att rita av fastighetskartan skala 1:10000 (ca:2000Ha) med höjdkurvor och allt (inklusive att lära sig programmet).

Jag betalade licens för Mapwel och programmet fungerade klockrent att föra över min ritade karta till GPSen. Jag vart dock tvungen att rita om hela kartan eftersom jag hade ritat kartan lite snett (Norr var inte riktigt norr)! När jag nu är ute på min jaktmark så har jag en otroligt exakt GPS karta!

En bonus var också att programmet kunnde föra över Friluftskartans IMG filer utan att man har tillgång till licenskoderna. (Går även med Demo versionen)
 
Liknande produkter?

sotter; sa:
Jag har hittat ytligare ett program som verkar lovande för att göra egna kartor till Garmin GPSer. Programet heter "Mapwel 2005" http://www.mapwel.biz/ är det någon som provat detta program och hur bra är det? jag tycker det ser väldigt lovande ut på deras hemsida.

Intressant tråd.
Provade deras demo. Verkar mycket bra!
Finns något liknande för t.ex. magellan och silva?
 
hur ritar man?? är det digitalt ritbord eller?? jag skulle vilja ha kartor över dolomiterna men hittar inga på nätet så det blir väl att göra egna då....
 
Mapwel och img filer

Provade att ladda in Friluftskartan Pro's IMG filer med Mapwel. Men GPS'en säger att det inte går att låsa upp kartorna... Är det nån IMG fil man skall akta sig för ?? Eller går det bara inte ??
 
Mapwel och Friluftskartan Pro

Provade att ladda in Friluftskartan Pro's IMG filer med Mapwel. Men GPS'en säger att det inte går att låsa upp kartorna... Är det nån IMG fil man skall akta sig för ?? Eller går det bara inte ??

Nedladdning av Friluftskartan Pro till GPSen med hjälp av Mapwel går bara inte!

Jag har också drabbats av låsta kartar när jag laddat via Mapwel.. Jag var då tvungen att ladda upp Friluftskartorna igen via Mapsource för att kunna se dem i GPSen.

Detta beror naturligtvis på att Friluftskartan Pro är skyddad så att du endast kan ladda den till högst två GPSer mha upplåsningskoder. Mapsource hanterar detta men inte Mapwel.

Mapwel är ju till för att producera och ladda ner "Egna" kartor och då finns ju inte problemet

/Bernt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Roni egna kartor i pda Navigering 20
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.