Egen vandring i grövelsjön?

Hej!

Jag funderar på att åka själv till grövelsjön och vandra i sommar. Har lite erfarenhet av att vandra ensam sedan tidigare då jag gått abisko-nikkaluokta, en veckas tur i jämtlandsfjällen samt höga kustenleden. Nu tänkte jag åka bil från göteborg och har sammanlagt 5 nätter och 6 dagar på mig att ta mig dit, vandra och ta mig hem igen. Därför söker jag nu lite tips på rundvandringar som passar där man undviker att gå in i norge då. Har googlat och sökt lite o forumet men inte riktigt hittat det jag sökt. Med risk för att låta dum och oerfaren så kommer här några frågor:

Är det möjligt att sy ihop någon tur själv med hjälp av de leder som finns? Måste inte nödvändigtvis vara en rundtur även om det känns roligare, det viktigaste är att jag får några dagar/nätter på fjället i relativ ensamhet.

Tror ni att jag klarar att hitta på någon egen tur utanför lederna? Har aldrig gjort detta tidigare så jag förstår att detta kanske inte är det bästa utan att öva innan. Eller så är det kanske det jag ska göra nu, lite egna avstickare för att just öva på detta inför framtida vandringar?

Hur ser vattentillgång ut i området? Är det lika bra vattenkvalitet som längre norrut eller måste man ha något reningssystem?
 
Om du kan orientera lite så kan du gå som du vill i terrängen. Det är enkelt med bra väder & bra karta. Upp på Långfjället Ö om Grövelsjön, sen kanske N till Grötvallsjön, tillbaka och runt Storvätteshogna, till Fiskebäcksstugan i S och tillbaka. Easy, up to you.
 
Du kan ju gå som jag gjort en gång, norrut till Hävlingen, runda Töfsingdalens NP och ner mot Spångkojan. Sen tillbaka över Storvätteshågna och ner till Grövelsjön. Går att brodera vidare på efter tycke och smak, finns mycket stigar i området. Vattnet är helt ok (med den vanliga reservationen mot stillastående pölar) Tillgången kan vara dålig bitvis, här på lågfjället finns ju inga smältande snöfält som genererar bäckar. Var beredd på att bära med dig en del.
Go tur!
 
Du kan ju gå som jag gjort en gång, norrut till Hävlingen, runda Töfsingdalens NP och ner mot Spångkojan. Sen tillbaka över Storvätteshågna och ner till Grövelsjön. Går att brodera vidare på efter tycke och smak, finns mycket stigar i området. Vattnet är helt ok (med den vanliga reservationen mot stillastående pölar) Tillgången kan vara dålig bitvis, här på lågfjället finns ju inga smältande snöfält som genererar bäckar. Var beredd på att bära med dig en del.
Go tur!

Tack för tipset! Kollade upp detta på kartan och det ser bra ut tycker jag. Må vara en dum fråga men är det lätt att hitta via dessa stigar eller ska man vara beredd på att vara noga med karta och kompass?
 
Tack för tipset! Kollade upp detta på kartan och det ser bra ut tycker jag. Må vara en dum fråga men är det lätt att hitta via dessa stigar eller ska man vara beredd på att vara noga med karta och kompass?
Det är vältrampade stigar. Till Hävlingen går många fiskare, och upp på Storvätteshågna går många på topptur.
Rätt stenigt runt Töfsingdalen, men inga problem att hitta.
 
Det är vältrampade stigar. Till Hävlingen går många fiskare, och upp på Storvätteshågna går många på topptur.
Rätt stenigt runt Töfsingdalen, men inga problem att hitta.
Toppen! Snart bär det av. När du sa dålig vattentillgång bitvis, vad menar du är en stor mängd vatten att bära med sig? 🙂
 
Omöjligt för mig att svara på. Hur ser det ut när ni kommer dit, hur torrt verkar det, hur varmt är det, hur törstiga av er är ni? Vissa svettas kolossalt och behöver dricka massor, andra inte alls. Prova er fram.
 
Omöjligt för mig att svara på. Hur ser det ut när ni kommer dit, hur torrt verkar det, hur varmt är det, hur törstiga av er är ni? Vissa svettas kolossalt och behöver dricka massor, andra inte alls. Prova er fram.
Såklart! Det har du rätt i tänkte mer om jag kunde få nån uppfattning om hur långt mellan vattendragen det är. Jag får testa mig fram helt enkelt 🙂
 
Några ytterligare frågor.

Någon som varit där nyligen och vet om det är väldigt mycket folk? Läste att det varit väldigt mycket folk i trakterna sista tiden (inte just vid grövelsjöns fjällstation dock.

Även sett nån gammal tråd vad gäller parkering och att det inte ska vara några problem? Gäller detta fortfarande?
 
Toppen! Snart bär det av. När du sa dålig vattentillgång bitvis, vad menar du är en stor mängd vatten att bära med sig? 🙂

Jag gick Grövelsjön - Storrödtjärn - Rogen - Tännäs 2018 när det var +24 på kalfjället, fick slut på vatten flera gånger trots att jag hade med mig en Lifestrawflaska som man kan fylla med vilket vatten som helst ... t.o.m surhål på myrar vara kruttorra.

Vanligtvis bär jag vatten i en halvliters sportflaska och har med en 1l nalgeneflaska som mest används vid matlagning.
Men om det ser glest ut med vatten eller om det är många höjdmeter (oftare torra bäckar då) så fyller jag båda så jag har 1.5 liter och minskar risken att gå torr.

Kan även rekommendera att du tar med vätskeersättning .. jag kör med Resorb brustabletter.
Svettas jag mycket tar jag en halv ett par gånger under vandringen och alltid en hel när jag gått klart för dagen.,
En del tycker det är onödigt men dom kostar nån krona styck och kan ju inte skada.
 
Några ytterligare frågor.

Någon som varit där nyligen och vet om det är väldigt mycket folk? Läste att det varit väldigt mycket folk i trakterna sista tiden (inte just vid grövelsjöns fjällstation dock.

Även sett nån gammal tråd vad gäller parkering och att det inte ska vara några problem? Gäller detta fortfarande?

mycket folk och bilar i grövelsjön och fulufjället
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...