Efterrätter i vildmark

Pulverpannacotta med bärsås alternativt "fruktkompott". Lyxigt så det förslår! Kräver att man är på samma plats ett antal timmar, så det funkar bäst om man har vilodag, eller basläger.

Jag åt alldeles nyss hallonmousse i Tiveden. Alldeles utmärkt efterrätt. Hittade den bland pulverefterrätterna på ICA, fanns massor att välja mellan. Men jag skulle nog hellre göra nånting själv.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Flera efterrättsrecept här kräver ägg och då kommer min fråga: Ägg i varm ryggsäck på vandring? Låter inte som någon smart idé, eller har jag missförstått allt helt? =P

Om jag fattat saken rätt så är bäst-före lika med hållbarhet i rumstemp. Se länken där det står "Ägg ska kylförvaras efter köp och har då flera veckors längre hållbarhet än "bäst-före-datum".

http://www.kronagg.se/eggsite-se/produkter/default.asp?2

Flera efterrättsrecept här kräver ägg och då kommer min fråga: Ägg i varm ryggsäck på vandring? Låter inte som någon smart idé, eller har jag missförstått allt helt? =P

Det lär ska gå att torka ägg. Möjligen finns också äggpulver att få tag i.

Kollar man innehållsförteckningen på våffelmix, består den av äggpulver, mjöl, mjölkpulver och bakpulver. Så hittar man bara äggpulver borde man kunna sno ihop nästan vad som helst. Äggulepulver för bea är nog svårare.

Pulver

Vad som helst som finns i pulverform är toppen. Inte så gott hemma, men i fält blir ju allt så mycket godare. Prova chokladpudding, fromager, krämer och sånt. Sylt som extra kan man göra av någon söt soppa som man blandar med mindre vatten än receptet säger, t.ex. Varma koppens blåbär och hallon.

Vad som helst som finns i pulverform är toppen. Inte så gott hemma, men i fält blir ju allt så mycket godare. Prova chokladpudding, fromager, krämer och sånt. Sylt som extra kan man göra av någon söt soppa som man blandar med mindre vatten än receptet säger, t.ex. Varma koppens blåbär och hallon.

Kollar man innehållsförteckningen på fromagemix och liknande, så smakar det inte alls lika gott sedan. Det är något avtändande med alla konsistensgivare och stabiliseringsmedel och grejer. Sedan finns det annat, som nämnda våffelmix till exempel, som innehåller helt vanliga torkade ingredienser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips