Efterrätter i vildmark

Är det någon som har bra tips på efterrätter,kladdkakor eller liknande som man kan göra på en triangia eller liknande.
Robban
 
Från "På En Låga" tror jag det var:

- stek lite äppelbitar i smör och socker/rörsocker
- lägg dem i kåsan ovanpå några krossade havrekex
- häll på lite vanlijvisp (finns i 2dl tetror)

Kanongott!
 
Från "På En Låga" tror jag det var:

- stek lite äppelbitar i smör och socker/rörsocker
- lägg dem i kåsan ovanpå några krossade havrekex
- häll på lite vanlijvisp (finns i 2dl tetror)

Kanongott!

Det har jag testat. Supergott!

Tycker dock att man ska ha på lite kanel också.

VH/Anders
 
Efterätter

Glass
Har några kompisar som släpade med sig en frigolitlåda med kolsyreis bara för att kuna göra en banana split andra dagen på en tredagarsvandring, inte helt fel.

Nu finns ju rymd glass att köpa, har inte testat men jag är lite skeptisk...

Prinsesstårta
Jag tycker att det bästa man kan göra är ju en sockerkaka eller om man vill slå på stort en prinsesstårta.

Prinsesstårta på triangia tillverkas genom att man har en gryta från mindre serien ovanpå stekpannan, med några stenar emallan. Sedan ställer man största grytan som lock över. Bakar tills den är klar (om du kör t-sprit en full brännare på mycket liten effekt). Smeten blandas med fördel hemma eller använd mix.

Sedan vaniljsås på tetra, sylt och grädde och ett marsipanlock. Inte helt fel!

Är man ute på vintern så kan man ju ha pulka och då fukar ju den frysta varianten bra:
d7ed80258c0f9a722c5a2d5410c0a51b.jpg


Paddling
Här har man ju möjligheter att ta med sig lite skrymmande saker så som våffeljärn eller en reflektorugn. Aldrig smakar en våffla så bra som ute till havs eller efter en dags forspaddling.

Den reflektorugn som jag brukar använda är denna: http://www.getout.se/item.asp?item=4016
Då kan man ju göra kullinariska läckerheter som äppelkaka, rabarberpaj och annat...

Chokladfoundue med färsk frukt kan ju även funka första dagarna. Jag rekomenderar att smälta chokladen i vattenbad (fast bränd choklad i titangryta är allt annat än lättdiskat;-)

Fjällvandring
Här är det ju inte riktigt läge att ta med ett massivt våffeljärn i gjutjärn, speciellt inte i lättpackartider, eller iofs om man har tält, sovsäck och ryggsäck under 3 kg så kanske det är då man faktiskt kan lyckas med det;-)

Här brukar jag ha Backpackers Pantry (Strawberry Cheescake är favoriten) eller Mountain House (Blueberry Cheesecake, Rasperry crumble och Chocolate Strawberry Crunch är favoriterna) som numera finns på Addnature

Annars är ju höstvandringar bättre för då finns ju både hjortron, blåbär och åkerbär, och då slipper man ju både bära och får det helt färskt...
 
Sockerkaksplättar

När jag och min Sambo var ute och paddlade härom helgen gjorde vi sockerkaksplättar. Otroligt enkelt och gott. Hittade receptet i boken "Utemat" som jag varmt kan rekommendera. Hoppas jag inte bryter några copyright-lagar nu =)

Sockerkaksplättar ca 4 personer
25 g Smör eller margarin
1 dl Mjölk
1 Ägg
1 dl Socker
1 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Vaniljsocker

Bara att smälta smöret först och sedan hälla i mjölken i kastrullen. Vispa ägg och socker lite posigt i en annan bunke och tillsätt sedan den nu lite ljumna mjölken. Rör ner mjölet, bakpulver och vaniljsocker, och häll smeten i en pet-flaska. En 0,5 l flaska fungerade perfekt. Sen är det bara att hälla ut lagom stora "plättar" på en panna i ett trangiakök eller en stekpanna eller en muurikka, vi hade ett trangiakök. Glöm inte ta med en stekspade bara, annars blir det lite jobbigt.

Lite sylt till detta gör det nog ännu bättre men det hade inte vi. Om man vill ha plättarna lite tjockare så kanske man kan ta aningen mer mjöl, det ryms i flaskan, vi hade ett par cm över till toppen.
 

Bilagor

  • _MG_7171.jpg
    _MG_7171.jpg
    61.3 KB · Visningar: 6,321
Tack för tipsen
Det blir nog att gå till bokhandeln och kolla in lite friluftskokböcker, Tack än en gång för tipsen
Robban
 
Bananplättar!

Bananplättar är lätt att göra! Iofs väger ingredienserna en del, så det passar nog bäst på en kort tur (eller hemma...) eller tex i kanot.

Till varje person behövs:
1 banan
1 dl. mjöl
1 ägg

Mosa bananen, blanda i resten och stek i smör. Ev. kan man ha i lite kakao också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Läckra efterrätter! Friluftsmat 12
Månz Vildmark Friluftsmat 0
walkerboh Vildmark om mat 6/10 Friluftsmat 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.