Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Någon som vet vad som skulle gå att göra för att få bort masken?

Om jag som inte vet tvingas spåna så skulle jag försöka få bort så många som möjligt av alla rävar inom ett tillräckligt stort område runt fyndplatsen. Använda kreativa metoder. Låta jaktetiken ge vika när det är nödvändigt. De rävar man inte kommer åt skulle jag försöka avmaska genom att lägga ut mat på lämpligt sätt. Hundar och om nödvändigt katter avmaskas med rätt intervall. Kanske blir det svårt att få alla att avmaska sina husdjur, då kan det behövas motivation och andra metoder för att få det gjort.
 
Avmaska i fält är nog vanskligt, man vet inte om samma djur tar en dos eller hundra doser..?
Koppeltvång på hundar, kan vara nåt? Total avskjutning av räv..?
Mask nr 2 kom från samma plats så man kan ju börja där
 
Hur svårt är det att skjuta alla rävar inom ett område? Hur stort område kan tänkas behövas? Är det för svårt att bara skjuta rävar kan man pröva fler metoder. Går det ändå inte får man lägga ut mat med avmaskningsmedel. Att vissa djur får för stor dos får man ta i det här sammanhanget. Man får vara beredd att låta ett antal principer träda tillbaka för att inte drabbas av något mycket värre.
 
Hur svårt är det att skjuta alla rävar inom ett område? Hur stort område kan tänkas behövas? Är det för svårt att bara skjuta rävar kan man pröva fler metoder. Går det ändå inte får man lägga ut mat med avmaskningsmedel. Att vissa djur får för stor dos får man ta i det här sammanhanget. Man får vara beredd att låta ett antal principer träda tillbaka för att inte drabbas av något mycket värre.

Jag förmodar att avmaskningsmedel räknas som gift. Det är förmodligen otänkbart att lägga ut.
Lockjakt på räv är ganska effektivt, fälla likaså. Det kanske går att mobilisera en kraftfull jaktinsats till just detta området.
Allmän jaktid på räv tog slut 31 mars, men man skulle kanske tänka sig dispans tills det är dags för tikarna att föda om drygt en månad.
Men jag efterlyser ideer från ansvariga myndigheter i första hand. Borde dom inte hitta på nåt innan dom ger upp?
-Ta bort allemansrätten i området..!?
 
Jag läste någonstans att man provat att lägga ut mat med avmaskningsmedel någonstans i Europa och att det verkade lovande. Om det klassas som gift och anses ”otänkbart” får man ta det, bara man vet vad man gör så att man kan förekomma alltför allvarliga konsekvenser.

Jag skulle vilja se mer potens hos beslutsfattarna i sådana här lägen. Snabba, obekväma beslut krävs, och några kommer att känna sig trampade på tårna. Det är vi livrädda för i det här landet.

Vad är tanken med att slopa allemansrätten?
 
Men nu hade ju forskarna redan konstaterat att jägarnas insatser är meningslösa. Det enda effektiva är ju att minska på rävens bytesdjur, d v s att utrota rådjur och hare.
 
Jag läste någonstans att man provat att lägga ut mat med avmaskningsmedel någonstans i Europa och att det verkade lovande. Om det klassas som gift och anses ”otänkbart” får man ta det, bara man vet vad man gör så att man kan förekomma alltför allvarliga konsekvenser.
Jag skulle vilja se mer potens hos beslutsfattarna i sådana här lägen. Snabba, obekväma beslut krävs, och några kommer att känna sig trampade på tårna. Det är vi livrädda för i det här landet.
Vad är tanken med att slopa allemansrätten?

Avskaffa allemansrätt är väl kanske att ta i men jag kopplar ihop det med koppeltvång till hundar.
Även fast det skulle vara koppeltvång i området så kommer folk i alla fall att släppa sina "lydiga" sällskapshundar lösa när ingen ser dom.

Jag har skummat igenom SVA sidor och dom tycks inte ha några förslag på botemedel av natur.
 
Vi får väl införa en lokal "whacking day" i området så det blir lite lustfyllt också! Skämt åsido - men skulle det inte vara värt att äska pengar från "Någonstans" (EU? Staten?) och ge varje hundägare i berörda kommuner en gratis/rabatterad avmaskningskur?
Att minska på räv blir inte lika verkningsfullt då om små Paris HIlton-hundar rantar runt och bajsar mask.
Kan inte kommuner agera snabbare här än att sitta och vänta på vad utredningar kommer fram till?
 
Blir väl som i USA och övriga Europa att använda vattenfilter..........

Tycks vara vanligt att misstro vattnet i "övriga Europa".

Det har hittillis aldrig fallit mig in att använda filter på bergsvandring - däremot på svenska låglandet. Filter är åbäkiga, tar plats och väger.

Däremot renar jag, sporadiskt,
med tabletter. I Alperna har jag aldrig renat vatten; dock har jag faktiskt varit magjsuk tre gånger, mindre än var hundrade dag - mindre än varannan sommar. I norska fjällen har jag varit sjuk en gång på kanske 140 dagar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.