Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Inte för att jag är nån expert, men att tro att dvärgbandmasken helt plötsligt dykt upp här i landet på vissa platser är väl bara för att man inte tidigare letat aktivt efter den, eller? Skulle det vara så illa att den med rekordfart "just nu" etablerar sig i faunan så innebär ju det att tältning, ja friluftsliv öht. är livsfarligt för att man kan smittas. Fåglar äter ju också av smittat material och utgör en icke förkastlig spridningsrisk när dom förråttar sitt tarv flygande och sprider maskäggen som en dimma över markerna.


Är det nu inte så att dvärgbandmasken funnits "i alla tider" men ingen vetat om det tidigare? Jag är skeptisk till att den kommit in just nu bara för att SVA hittat den.

Det är smittade vargkramare som har gjort sitt tarv i skogen när de släppte ut djurparksvargarna. Dvärgbandmasken är helt klart vargens eller vargkramarna fel. Skyll inte på rävar, jakthundar eller insmugglade hundar

/Stellan
 
Inte för att jag är nån expert, men att tro att dvärgbandmasken helt plötsligt dykt upp här i landet på vissa platser är väl bara för att man inte tidigare letat aktivt efter den, eller?

Man har aktivt sökt efter i tio år, i alla fall, det var därför den hittades nu:
SVA:s hemsida sa:
Rävar kan bära på rävens, men även hundens dvärgbandmask. SVA har de senaste tio åren undersökt c:a 300 rävar årligen utan att ha påvisat dessa parasiter. År 2011 har för första gången rävens dvärgbandmask påvisats i svenska rävar.

Att smittområdet redan nu är större än man först såg tyder väl på att den knappast kom in i år, men först nu är så pass spridd att fastnat i kontrollerna.

Är det nu inte så att dvärgbandmasken funnits "i alla tider" men ingen vetat om det tidigare? Jag är skeptisk till att den kommit in just nu bara för att SVA hittat den.

Om den funnits här "i alla tider" borde svenskar ha haft en infektionsbild liknande den i Europa med ett visst antal smittade människor (och högre frekvens i särskilt drabbade områden / för riskgrupper). Det har vi inte haft.

Och om man tittar på Europa så är det också svårt att dra slutsatser av nutida spridning från mänskliga fall, eftersom sjukdomen oftast märks en 15-20 år efter att man blivit infekterad. När dom första svenska fallen dyker upp kanske man kan göra en retroaktiv gissning på när den blev allmänt spridd i olika områden.
 
Det är smittade vargkramare som har gjort sitt tarv i skogen när de släppte ut djurparksvargarna. Dvärgbandmasken är helt klart vargens eller vargkramarna fel. Skyll inte på rävar, jakthundar eller insmugglade hundar

/Stellan

Jag skulle tro att din slutsats är helt korrekt.Att skylla på rävar och hundar smugglade eller inte tycker jag är befängt.
Det håller inte.
 
Statestik ???????

Hmmmm....jag undrar lite hur dom räknar i sin statestik om smittade mäniskor.
Har ju sett sifror från 1 smittad/100000 till 1 smittad/1000000, men oavsett viket som är riktit så undrar jag hur dom räknar....eller vilka dom räknar.

Alltså folk som aldrig lämnar staden och bara trampar asfalt lär ju inte så ofta träffa på rävspillning eller andra smittkällor.
Medans friluftsfolk jägare och andra som ofta rör sej i skog och mark möter ju sånt nästan hela tiden. Själv så har jag hitils alltid setat, legat, sovit på marken ätit bär och druckit vatten stort sett dagligen (iallafall sommartid *L* ).

Vet någon om statestiken räknas på "riskgrupper" eller asfaltstrampare?
För är det 1/100000 i riskgruppen som drabbas så är det ju faktist farligare att cykla genom stan än att sova i skogen.

peace
 
Hmmmm....jag undrar lite hur dom räknar i sin statestik om smittade mäniskor.
Har ju sett sifror från 1 smittad/100000 till 1 smittad/1000000, men oavsett viket som är riktit så undrar jag hur dom räknar....eller vilka dom räknar.

[...]

Vet någon om statestiken räknas på "riskgrupper" eller asfaltstrampare?
För är det 1/100000 i riskgruppen som drabbas så är det ju faktist farligare att cykla genom stan än att sova i skogen.

Yuss, det var en sån sak jag var nyfiken på och försökte läsa mig till när det hele kom ut först. Från "Epidemiology" delendenna sida om Echinococcosis:

If considering only at-risk rural populations in regions in central Europe that are endemic for alveolar echinococcosis, the incidence is 1-20 cases per 100,000 persons per year, despite an overall country prevalence that may be very low. In endemic foci of China, prevalence averages 5% but may reach 10% in villages with specific risk factors. The prevalence of E multilocularis infection in foxes is 15-70% in endemic areas.

Så. För riskgrupper i områden med hög smittspridning: Från mellan 1-20 / 100 000 upp till 5-10 / 100. Dom specificerar inte vad som ger de högsta "specific risk factors", vad jag kan se, men eftersom det rör sig om byar på den kinesiska landsbydgen kan det ju vara allt från nära djurkontakt till hemodlad mat till vattenspridning.
 
:( Inte roliga....

Inte roliga sifror att läsa på den sidan inte .......om det är så att 10% av riskgrupperna smittas varje år då är ju vi friluftare snart utdöda.

Lite nojjig blir jag kanske men plötsligt käns det inte lika roligt att gå ut längre.
Undrar om det funkar att köra en avmaskningskur på sej själv med jämna mellanrum.

Make love not war
 
:( Inte roliga....

Inte roliga sifror att läsa på den sidan inte .......om det är så att 10% av riskgrupperna smittas varje år då är ju vi friluftare snart utdöda.

Lite nojjig blir jag kanske men plötsligt käns det inte lika roligt att gå ut längre.
Undrar om det funkar att köra en avmaskningskur på sej själv med jämna mellanrum.

Mja, alltså. Jag tycker siffrorna för riskgrupper är tillräckligt höga för att jag inte ska vilja joina gänget som tänker köra på som vanligt och hoppas att det går bra. Och det är klart att det känns lite tråkigt att behöva tänka på det.

Men 5-10% är ju för den absoluta extremgruppen på den kinesiska landsbygden som bor permanent i ett högt smittat område, med daglig kontakt med både friströvande hundar, plöjning av jord (där det tydligen kan smitta via luften när man rör upp jorden), egenodlad trädgårdsmat, förmodligen eget vatten + bristande utbildningsnivå. Att det går ner till max 0,02% smittade även på landet i högriskområden i centraleuropa är förmodligen ingen slump.

Jag har köpt en vattenpump att släpa med mig ut i skogen, så slipper jag fundera på det. Funkar fint, och jag gillar ändå inte att sila grums med tänderna. Jag tänker skölja och tillaga allt jag tar från skog och mark, så försvinner den risken. Får väl avmaska katterna oftare om det visar sig vara rekommenderat. Med de "stora" riskfaktorerna borta utgår jag helt enkelt från att risken med att sitta på marken i skogen är så låg att den är värd att ta. :)

Avmaskning fungerar oavsett bara på huvudvärdar (räv, hund, ev. katt) och inte på mellanvärdar (sork, ev. människa) eftersom det är två helt olika livsstadier av masken. Hade den bara suttit i tarmarna på oss hade den inte gett såna problem...
 
:) säkert har du rätt....

eftersom jag långcyklar mycket så tar jag nog större risker i trafiken. Men det käns lite surt att vara "första generation" att prova hur farlig dvärgbandisen är....
men men man får väll se sej som en hjälte som offrar sej för dom efterlevande....*S*

Det ska bli riktigt intresant att se hur myndigheterna (och media) kommer att hantera det här. Vilka förbud och riktlinjer som blir aktuelt.
Det har ju blivit lite konstigt för med sånt om man tänker på fågel eller svinifluensan

peace
 
Jahapp, det verkar som om spridningsområdet redan är större än Västra Götaland:

Rävens dvärgbandmask funnen i Södermanland

Inge vidare......hade varit väldigt intressant veta om fyndbilden speglar hur masken införts (en, två eller flera infektioner i landet) eller om man genom senare undersökningar kan se en jämn geografisk spridning som binder ihop fyndområdena. Sådan kunskap säger en hel del om spridningstakt, möjlighet för att utrota/begränsa spridning etc........Förhoppningsvis samarbetar myndigheterna i denna fråga för att hantera på bästa sätt....

Hursomhelst, inge vidare att antalet fynd ökar....

/J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.