Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Har läst hela tråden och tycker att det är beklämmande hur obildade vissa människor kan vara.
Aktiv-jägare blir gång på gång påhoppad av människor som tydligen inte har någon kunskap alls.
Ibland kommer uttrycket "drömmare" upp för mig.
Att läsa helt idiotiska inlägg ang en så viktig sak gör mig verkligen ledssen.
Tack aktiv-jägare mfl för att ni försöker få människorna att förstå...
 
Svepande idiotförklaringar som denna är enbart destruktiva.
Om du har något att erinra mot specifika inlägg, citera och argumentera. För du väntar dig väl inte att folk ska läsa om hela tråden för att veta/gissa vad du pratar om?
 
Senast ändrad:
Svepande idiotförklaringar som denna är enbart destruktiva.
Om du har något att erinra mot specifika inlägg, citera och argumentera. För du väntar dig väl inte att folk ska läsa om hela tråden för att veta/gissa vad du pratar om?

De som läst och skrivit i tråden är säkert medvetna om vad de skrivit för inlägg.
Att sitta och citera alla dessa separata inlägg skulle inte tillföra något som inte mitt ovanstående inlägg redan gjort.
Min kommentar riktade sig alltså rent generellt.
Min åsikt är helt relevant och senare tillkommna läsare av tråden är välkommna av att ta del av den som alla andra.


Glad påsk på er alla
 
Expertmyndigheten SVA inser ju i alla fall att det största risken för spridning utgörs av lösspringande jakthundar, och har därför börjat leta efter dvärgbandmask bland jakthundar som inte har avmaskats. Det är ju jakthundar som mest sannolikt kommer i kontakt med och kan äta infekterade gnagare, och det är jakthundar som sedan kan spridas smittan vidare både till människor och ut i naturen.

Är hunden kontinuerligt avmaskad (1 gång/mån) så kan den ju inte smittas, men det kommer ju aldrig att ske med alla hundar.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...multilocularis/Ravens-dvargbandmask---samlat/
 
Expertmyndigheten SVA inser ju i alla fall att det största risken för spridning utgörs av lösspringande jakthundar, och har därför börjat leta efter dvärgbandmask bland jakthundar som inte har avmaskats. Det är ju jakthundar som mest sannolikt kommer i kontakt med och kan äta infekterade gnagare, och det är jakthundar som sedan kan spridas smittan vidare både till människor och ut i naturen.
Är hunden kontinuerligt avmaskad (1 gång/mån) så kan den ju inte smittas, men det kommer ju aldrig att ske med alla hundar.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...multilocularis/Ravens-dvargbandmask---samlat/

Kan du referera till det ställe som säger att jakthundar är den största smittspridningskällan?
-Det är bara vissa hundar som lärt sig äta gnagare, och under pågående jakt så har dom inte tid.
Räven däremot har gnagare som huvudföda, och det finns många av dom.

Anledningen artt det skrivs så mycket om hundar är att dom går att kontrollera och påverka.
 
Direkt från hästens mun:
"Jakthundar, tillsammans med katter som går utomhus, är de tamdjur som har störst risk att smittas av rävens dvärgbandmask i områden där parasiten finns"
http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Fragor-och-svar-om-Ravens-dvargbandmask/

Ja men det betyder inte att jakthundar är den största smittspridningskällan.

Men masken kan ju kommit hit med hjälp av en hund, såvida räven inte har knallat över öresundsbron.
 
Det är främst hundar som sprider den till människa

"However, there is overwhelming evidence that any shift towards synanthropic transmission
of E. multilocularis leads to heavy infection pressure to the human population. This was the case in areas where domestic dogs became involved in the parasite’s life cycle (e.g. in parts of Alaska and in some regions of China), resulting in very high prevalences of human alveolar echinococcosis of up to 4.0%"

Deplazes P, Hegglin D, Gloor S, Romig T. Wilderness in the city: the
urbanization of Echinococcus multilocularis. Trends Parasitol. 2004
Feb;20(2):77-84.
Schantz, P.M. et al. (1995) Epidemiology and control of hydatid disease.
In Echinococcus and Hydatid Disease (Thompson, R.C.A. and
Lymbery, A.J., eds) pp. 233–331, CAB International
Craig, P.S. et al. (2000) An epidemiological and ecological study on
human alveolar echinococcosis transmission in Gansu, China. Acta
Trop. 77, 167–177
 
Inte för att jag är nån expert, men att tro att dvärgbandmasken helt plötsligt dykt upp här i landet på vissa platser är väl bara för att man inte tidigare letat aktivt efter den, eller? Skulle det vara så illa att den med rekordfart "just nu" etablerar sig i faunan så innebär ju det att tältning, ja friluftsliv öht. är livsfarligt för att man kan smittas. Fåglar äter ju också av smittat material och utgör en icke förkastlig spridningsrisk när dom förråttar sitt tarv flygande och sprider maskäggen som en dimma över markerna.


Är det nu inte så att dvärgbandmasken funnits "i alla tider" men ingen vetat om det tidigare? Jag är skeptisk till att den kommit in just nu bara för att SVA hittat den.
 
Exakt

när första dvärgbandmasken kom in i Sverige är förstås oklart. Men hade vi haft stor spridning bland rävar under flera decennier borde fler människor redan ha smittats och det borde vi upptäckt i så fall.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.