Duntäcke istället för sovsäck

Hur fungerar ett vanligt duntäcke för inomhusbruk i tält, istället för sovsäck?

Jag kommer att använda ett högisolerande liggunderlag, som klarar 30 - 40 minusgrader, så det finns inget större behov av isolering på undersidan från en sovsäck.

För och nackdelar?

* Hur klarar täckets bomullsyttertyg eventuell kondens?
* Är det lika hög dunkvalite och lika bra värme i ett duntäcke, som i en bra dunsovsäck?
* Är det varmare än en dunsovsäck?

Fördelarna som jag ser det, är att slippa trånga sovsäckar, och att koncentrera fyllningen till ovansidan av kroppen.

som du själv var inne på så kommer nog bomullen i täcket att bli ganska otrevligt om det blir fuktigt. Vidare så finns det mycket fler möjligheter till värmeläckage från ett täcke, det kan glida av dig eller ha små tunnlar i kanterna där värmen läcker ut. Sådant värmeläckage minimeras i sovsäcken. Viktmässigt så blir det nog inte så bra heller, det är ju faktiskt ett väldigt stort tygstycke, så stort så att du kan sno om dig själv. Det betyder att det har ungefär samma area som en sovsäck men har förlorat sovsäckens goda egenskaper.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför inte en dunquilt - den är gjord för att klara tältklimat och har de fördelarna du nämner med duntäcke.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Leta info efter sk. Top Quilt, vilket är ungefär det du tänker dig. Att ta med täcket från sängen hemma funkar men är framför allt onödigt stort.

Tänk dig att du tar en sovsäck, drar igen dragkedjan runt en halv meter. Vänd den sedan så att öpppningen är neråt, stoppa in fötterna längst ner och lägg resten ovanpå dig som täcke. Det är principen bakom en TQ. Man gör den smalare eftersom det inte behövs något tyg plus fyllning under din kropp, dunet där gör ingen verkan eftersom den komprimeras av din kropp. Den är tillräckligt bred för att klämma fast under kroppen, har aldrig upplevt luckor där värmen smiter ut.

Jag har en TQ främst för användning i hängmatta, men det går även att fästa gummiband mellan sidorna. Om jag ligger på marken trär jag in liggunderlaget så banden går under det. Detta gör att TQ:n ligger stilla när jag vrider mig. Hoppas det var förståeligt.

Har faktiskt använt ett duntäcke som förstärkning. Det var inte bra. Använde det endast vid tältning intill bilen. Som du är inne på så suger täckets yttertyg upp en hel del kondens. En hel del. Det kanske funkar bättre om man använder ett påslakan i syntetmaterial (diy). Jag körde utan påslakan.
Men om du ändå vill testa själv så använde jag ett duntäcke från ajungilak med bärighet 11 (jysk), på ca 1 kg. Efter lite sökande hittade jag en konverteringstabell och har för mig att det motsvarade 650 i europeiskt dunmått. Det var längesen så det kan ha varit 750 - kommer ej riktigt ihåg.
Köp hellre en rektangulär säck och öppna den, om du nödvändigtvis måste ha ett rektangulärt täcke. Annars skulle kanske en quilt passa dig bättre. Finns en hel del att välja på utomlands (nätet).

Misstänker att dunkvalitén generellt sett är mycket lägre i ett "vanligt" duntäcke, vikt kontra isolering är ju inte lika viktigt för nåt som du inte behöver bära med dig, samt att folk inte riktigt bryr sig lika mycket...
Dessutom är de tunga och bylsiga.

Som du tipsats ovan; kolla på en quilt :).

Jag använder sovsäcken som ett täcke när det blir för varmt att krypa ner och dra upp kedjan. Sedan finns ju en hel del varianter som gör att sovsäcken är överlägsen. Frysna fossingar mår bäst inne i säcken medan resten av säcken funkar som täcke. Vaknar och det känns lite ruggigt på översidan så kan det räcka med att huvan täcke huvudet medan säcken i övrigt är öppen. Blir det kallare så är det lätt att dra igen en del eller hela dragkedjan. Finns det klaustrofobikänsla kring sovsäckssovande så är bästa sättet att vänja sig försiktigt och hitta en teknik så man känner sig trygg. En kompis sover alltid med en kniv bredvid sig som en slags trygghet. Gäller det att behålla kroppsvärmen i kylan så är en sovsäck överlägsen ett täcke. Förutsatt att loft etc är jämförbar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips