Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om utsidan tillhör samma koncern som Naturkompaniet nu iom banden till Norr, så var det ju knappast sista annonsen vi såg som ska föreställa "fri oberoende artikel". Man kanske skulle kolla upp med skatteverket om Norr får lön från Naturkompaniet?

Visst kan man ha åsikter men det är ju ingen konspiration. Artikeln är nu märkt med "sponsrat innehåll" och givetvis får de betalt av naturkompaniet (men troligtvis inte lön utan mot faktura).
 
Jag förstår inte riktigt ... menar ni att NORR Agency kommer ta illa vid sig för att jag kostaterar att de inte helt lever upp till sitt löfte om "kvalitet, långsiktighet, kunskap och ansvar"?

Det låter i så fall som ett känsligt företag. Och som reklamveteran måste jag ändå hävda att det är i den snällare skalan av alla påhopp man fått genom åren. Plus, då, att det förefaller osannolikt att NORR alls ska höra talas om mina små inlägg.
 

lipfip

Forumvärd
Den sponsrade artikeln som diskuteras här är en prylguide av en friluftsbutik. Den innehåller fyra produkter för svampsäsongen (en bok, en kniv, en skjorta och svampkorg) som man kan köpa på Naturkompaniet. Fyra ganska vanliga produkttexter med bild och länk samt två teasers som hänvisar till svamp-relaterat innehåll på butikens webbsida.

Det är som sagt helt rätt att ni anmärker fel information i texten och påpekar en tydligare annonsmarkering. Men jag har svårt att förstå vad som är så oärlig och så provocerande för er med just den här artikeln. Jag tycker tvärtom att den är ganska rak och ärlig. En friluftsbutik som presenterar produkter som man kan köpa där. Vet inte om jag håller med att texten "ger sken av expertkunskap" – för mig är det snarare en subjektiv urval av fina prylar för svampsäsongen. Länkarna är i grunden också tydliga, men kanske borde man skriva "Till svampkorgen Karl-Johan hos Naturkompaniet" så att man förstår att man lämnar Utsidan och kommer till annonsörens sida. Förklara alltså gärna konkret för detta exempel vad som stör er och hur innehållet skulle kunna bli bättre och ärligare.

Annonsstrategin är att vi i första linje hittar passande och seriösa annonskunder för Utsidan. Alla fula kasinoannonser ska försvinna. De få Googleannonser som finns kvar i nuläge ska ersättas av egna annonser.

Ni hjälpar Utsidan mest genom att bidra med konkreta, konstruktiva förslag/frågeställningar för funktionalitet, redaktion och även övergripande frågor (t.ex. Utsidans syfte). Vi ska försöka att svara och ta med era synpunkter i utvecklingen.
 
Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Ni hjälpa Utsidan mest när ni bidra med konkreta, konstruktiva förslag/frågeställningar för funktionalitet, redaktion och även övergripande frågor (t.ex. Utsidans syfte). Vi försöka att svara och ta med era synpunkter i utvecklingen.
Det finns goda skäl för att vara transparent vid forummoderering. Det finns nåt av ett lärmoment i det. Att i tysthet bara fimpa inlägg är inte förtroendeskapande. Jag tycker den förre forumvärden hade bra koll på sånt.
 
Ni hjälpar Utsidan mest när ni bidra med konkreta, konstruktiva förslag/frågeställningar för funktionalitet, redaktion och även övergripande frågor (t.ex. Utsidans syfte). Vi försöka att svara och ta med era synpunkter i utvecklingen.
Fast ni lever ju fortfarande inte upp till Konsumentverkets mycket enkla och tydliga grundprincip, att annonser ska kunna identifieras som annons ögonaböj.

Ingenstans i annonsen står det att det är en annons. Däremot står det i en ruta bredvid att den rutan är en annons. Och är man det minsta van vid Utsidans formgivningskonventioner är risken överhängande att man uppfattar det precis så.

Längst upp i annonsen, stort och tydligt, ska man GENAST se vad som är annons.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-10-02 kl. 13.19.17.png
    Skärmavbild 2023-10-02 kl. 13.19.17.png
    2.3 MB · Visningar: 187

lipfip

Forumvärd
Fast ni lever ju fortfarande inte upp till Konsumentverkets mycket enkla och tydliga grundprincip, att annonser ska kunna identifieras som annons ögonaböj.

Ingenstans i annonsen står det att det är en annons. Däremot står det i en ruta bredvid att den rutan är en annons. Och är man det minsta van vid Utsidans formgivningskonventioner är risken överhängande att man uppfattar det precis så.

Längst upp i annonsen, stort och tydligt, ska man GENAST se vad som är annons.
Superbra att du är så noggrant och ihärdig med konsumentverkets grundprinciper, @lillspöket. Vi kan kolla om vi hittar en bättre grafisk lösning för desktopversionen lite längre fram. Som du skriver (men på något sätt har missat på skärmdumpen) så finns ju annonsmarkeringen högst uppe bredvid texten – hoppas att det räcker än så länge. I mobilversionen (som 80% av besökaren ser) ligger markeringen direkt ovanför.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips