Dubbelkolla ensamvandring i Sarek

Hej!

Jag ska vandra själv i Sarek i slutet av augusti. Planerat 8 dagar vandring och 2 extradagar. Bär på ungefär 14 kg vid start varav 7 kg förbrukas under vägen. Är över 40 och i ok form.

Översikt.png

Ser ni något problem med den rutt jag planerat? Någon som har tips på tältplatser, toppturer eller vad som jag missat?

Sifforna i ljusa cirklar är dagsetappens slutmål. Avståndet för dagsetappen står i liten text med gul linje under (15.2 km för första etappen)

/ Paul
 
Fin tur! Lite högre tempo än mitt - jag hade behövt 1,5 dag till - men det vet du väl bäst själv. Du bär också 4-5 kg lättare. Låddepakte rekommenderar jag - mycket upplevelse för måttligt slit. Också nyfiken på Skårvatjåhkkå.
 
Det är en ganska ambitiös rutt du planerat vilken även tar dig förbi en del utmaningar och svårigheter, som kan mana speciellt till eftertanke när du skall vandra ensam. Vi planerar även själva en tur i augusti genom delar av den sträcka du ritat in, men vi kommer vara ute längre och har betydligt mer packning trots att vi är två och kan dela en del större saker.
Jag har inte gått alla delsträckor du ritat in, men många av dem. Innan vi svarar hade det känts bra att veta lite mer om dina förutsättningar dvs tidigare erfarenhet av längre fjällvandringar, oledat och Sarek specifikt.
 
Ser trevligt ut, det är rätt många vad du inte ritat ut från algavagge till där vid ruonas som kan ta en stund att reda ut beroende på vattenmängd, men du är ju senare än vad jag gått där. Men det ser ut ungefär som jag hade planerat samma rutt. Jag gick niejdariehpvagge förra året och hade "tur" att det var kall morgon och mycket och stabil snö kvar, kom från söder och kunde "skida" på skorna hela vägen ner efter högsta punkten.
 
Fin tur! Lite högre tempo än mitt - jag hade behövt 1,5 dag till - men det vet du väl bäst själv. Du bär också 4-5 kg lättare. Låddepakte rekommenderar jag - mycket upplevelse för måttligt slit. Också nyfiken på Skårvatjåhkkå.

Ja låddepakte hade jag glömt! Tack.
 
Det är en ganska ambitiös rutt du planerat vilken även tar dig förbi en del utmaningar och svårigheter, som kan mana speciellt till eftertanke när du skall vandra ensam. Vi planerar även själva en tur i augusti genom delar av den sträcka du ritat in, men vi kommer vara ute längre och har betydligt mer packning trots att vi är två och kan dela en del större saker.
Jag har inte gått alla delsträckor du ritat in, men många av dem. Innan vi svarar hade det känts bra att veta lite mer om dina förutsättningar dvs tidigare erfarenhet av längre fjällvandringar, oledat och Sarek specifikt.

Jag har vandrat oledat runt Kebne och i Sarek runt 12 veckor sammanlagt. Det här blir min fjärde solovandring.
 
Ser trevligt ut, det är rätt många vad du inte ritat ut från algavagge till där vid ruonas som kan ta en stund att reda ut beroende på vattenmängd, men du är ju senare än vad jag gått där. Men det ser ut ungefär som jag hade planerat samma rutt. Jag gick niejdariehpvagge förra året och hade "tur" att det var kall morgon och mycket och stabil snö kvar, kom från söder och kunde "skida" på skorna hela vägen ner efter högsta punkten.

Ja lite nervös för några av vaden där men tänker att jag får ta det på studs. Om vattennivån är hög planerar jag vada i början av Alggavagge och gå söder om jocken till Niejariehpvagge. Inte varit så ordentlig med att rita ut vaden om jag inte har väldigt specifik info.
 
En första feedback på din planerade tur:
  1. 1. Det är ganska många höjdmeter på turen i olika etapper som skall klaras av och kommer att ta extra tid både upp och ner. Låt det också ta tid för att skona ex knän, speciellt nedför, från överbelastning.
  2. 2. Några rejäla stenskrävel ingår som passagen vid Gierdogiesjtjåhkkå södra sida, Niejdariephvagges övre del och passövergången. Dessa kräver extra tid och försiktighet speciellt i fuktigt väder då det kan vara lätt att halka eller kliva fel med risk för ben och knän.
  3. 3. Du har missat en hel del vad speciellt på sträckan från Skarja till Kvikkjokk såsom Guopherjåhkkå, Alggajåhkkå (normalt inget större problem om du vadar högt upp kring uppgången till Niejdariephvagge), Sarvesjåhkå och glaciärjokken från Luohttojegna (dessa två har jag inte vadat själv ännu så kan inte ge råd), Njoatsosjåhkkå (vadas lämpligast precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre) och Tjuoldajåhkkå (vadas i Låptåvagge precis ovan sammaflödet med jokken från sjöarna 1012). Dessutom skall du passera vad i Rapadalens högre del, nere i spenaten i Rapadalen och Tjågnårisjåhkkå som är erkänt svår. Alla dessa vad kan tvinga dig till omvägar för säker passage eller att slå läger och vänta ut lägre vattenföring då vädret helt styr hur svårt och riskfyllt det är att ta sig över.
  4. 4. Du har några passager över högre terräng (Rapadalens höga väg, Niejdariephvagge, Luohttolako, Vallespikens högre del mm. Beroende på väder är det alltid risk för moln, dimma och dålig eller obefintlig sikt på dessa höjder som kan kräva stopp och vänta eller alternativa omvägar.
  5. 5. Passagen i Tjuoddavagges övre del och runt Rounas nordsluttning är i björkskog och även delvis stenigt vilket snabbt drar ner på tempot.

Utan reservtid för väder och andra förutsättningar och med tidigare erfarenhet av att ha gått stora delar av den sträcka du skissat på (vilket gör att jag lättare kan orientera mig) hade jag planerat:

4 dagar från start till Biellevallda (inkluderat ett kort toppbesök på Skierfe men ingen topptur på Låddebakte)

2,5-3 dagar från Biellevallda till Sarvesvagge

3-4 dagar från Sarvesvagge till Kvikkjokk. 3,5-4 dagar för din planerade rutt, 3 dagar om du går via Pårek som alternativ.

Slutet av augusti kan innebära frostnätter i dessa trakter, jag hoppas du beaktat det i din grundpackning.
 
Senast ändrad:
Ja lite nervös för några av vaden där men tänker att jag får ta det på studs. Om vattennivån är hög planerar jag vada i början av Alggavagge och gå söder om jocken till Niejariehpvagge. Inte varit så ordentlig med att rita ut vaden om jag inte har väldigt specifik info.
Jokken från Niejdariehpvagge skall normalt inte vara något problem. Stigen följer jokken på dess östra sida från Alggavagge, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg följ Alggajåhkkå och stigen på dess norra sida och vada i höjd med Niejariehpvagge nedströms sammaflödet med jokken från Niejariehpvagge där Alggajåhkkå normalt är ganska bred och med grusbotten så kommer du direkt på rätt sida innan stigningen upp.
 
Senast ändrad:
Ja lite nervös för några av vaden där men tänker att jag får ta det på studs. Om vattennivån är hög planerar jag vada i början av Alggavagge och gå söder om jocken till Niejariehpvagge. Inte varit så ordentlig med att rita ut vaden om jag inte har väldigt specifik info.

Håll norra sidan av algavagge! södra saknar stig, såg själv hur ett par stretade på i slyn när jag gled förbi på andra sidan. Hela algavagge från nedkomsten från niejdariehpvagge till förbi renvaktarstugan mot guohpervagge tog bara en eftermiddag, lättgånget och fint på stigen.

Vaden kommer gå bra, man får reka lite extra bara, lurigast är ju dom här glaciärjokkarna som är alldeles grumliga så man får gå och peta med staven för att hitta lämpligt ställe.
 
Senast ändrad:
En första feedback på din planerade tur:
  1. 1. Det är ganska många höjdmeter på turen i olika etapper som skall klaras av och kommer att ta extra tid både upp och ner. Låt det också ta tid för att skona ex knän, speciellt nedför, från överbelastning.
  2. 2. Några rejäla stenskrävel ingår som passagen vid Gierdogiesjtjåhkkå södra sida, Niejdariephvagges övre del och passövergången. Dessa kräver extra tid och försiktighet speciellt i fuktigt väder då det kan vara lätt att halka eller kliva fel med risk för ben och knän.
  3. 3. Du har missat en hel del vad speciellt på sträckan från Skarja till Kvikkjokk såsom Guopherjåhkkå, Alggajåhkkå (normalt inget större problem om du vadar högt upp kring uppgången till Niejdariephvagge), Sarvesjåhkå och glaciärjokken från Luohttojegna (dessa två har jag inte vadat själv ännu så kan inte ge råd), Njoatsosjåhkkå (vadas lämpligast precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre) och Tjuoldajåhkkå (vadas i Låptåvagge precis ovan sammaflödet med jokken från sjöarna 1012). Dessutom skall du passera vad i Rapadalens högre del, nere i spenaten i Rapadalen och Tjågnårisjåhkkå som är erkänt svår. Alla dessa vad kan tvinga dig till omvägar för säker passage eller att slå läger och vänta ut lägre vattenföring då vädret helt styr hur svårt och riskfyllt det är att ta sig över.
  4. 4. Du har några passager över högre terräng (Rapadalens höga väg, Niejdariephvagge, Luohttolako, Vallespikens högre del mm. Beroende på väder är det alltid risk för moln, dimma och dålig eller obefintlig sikt på dessa höjder som kan kräva stopp och vänta eller alternativa omvägar.
  5. 5. Passagen i Tjuoddavagges övre del och runt Rounas nordsluttning är i björkskog och även delvis stenigt vilket snabbt drar ner på tempot.

Utan reservtid för väder och andra förutsättningar och med tidigare erfarenhet av att ha gått stora delar av den sträcka du skissat på (vilket gör att jag lättare kan orientera mig) hade jag planerat:

4 dagar från start till Biellevallda (inkluderat ett kort toppbesök på Skierfe men ingen topptur på Låddebakte)

2,5-3 dagar från Biellevallda till Sarvesvagge

3-4 dagar från Sarvesvagge till Kvikkjokk. 3,5-4 dagar för din planerade rutt, 3 dagar om du går via Pårek som alternativ.

Slutet av augusti kan innebära frostnätter i dessa trakter, jag hoppas du beaktat det i din grundpackning.

Tack för svaret och alla tips!

Ja, tänkt en del på längden och det vertikala och jämfört med förra året (Abisko-Nikka), då var jag färdig med dagsetappen senast 16:00 varje dag, tänker att jag bör klara det med lite mer träning innan:

1622191537384.png


Ganska van med frostnätter och lagt till en tunn syntetquilt som förhoppningsvis ska flytta kondenspunkten från dunet i min -4 sovsäck.
 
  1. 3. Du har missat en hel del vad speciellt på sträckan från Skarja till Kvikkjokk såsom Guopherjåhkkå, Alggajåhkkå (normalt inget större problem om du vadar högt upp kring uppgången till Niejdariephvagge), Sarvesjåhkå och glaciärjokken från Luohttojegna (dessa två har jag inte vadat själv ännu så kan inte ge råd), Njoatsosjåhkkå (vadas lämpligast precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre) och Tjuoldajåhkkå (vadas i Låptåvagge precis ovan sammaflödet med jokken från sjöarna 1012). Dessutom skall du passera vad i Rapadalens högre del, nere i spenaten i Rapadalen och Tjågnårisjåhkkå som är erkänt svår. Alla dessa vad kan tvinga dig till omvägar för säker passage eller att slå läger och vänta ut lägre vattenföring då vädret helt styr hur svårt och riskfyllt det är att ta sig över.

Skapat en högre upplöst karta övre senare delen av vandringen.

Detalj.png

1. Tror du inte det går att vada Njoatsosjåhkå där jag planerat?
2. Tänker att jag inte behöver vada Tjuoldajåhkå om jag kan vada vid renvaktarstugan som jag tror jag läst i "Fjällvandra i Sarek"

mvh / Paul
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.