Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mig veterligen är det fortfarande Beal Ice Line 8.1 mm som har det lägsta fångtrycket, vilket ju är viktigt vid isklättring. Dock måste man tänka på den höga elasticiteten när man beräknar markfallsrisken.
Du menar dubbelrep, inte dubbel rep (Sorry, jag var bara tvungen att leka besserwisser.) Jag har själv precis beställt ett par beal ice line och tror på dem till isklättring. Men frågan är hur slitstarkt man nu kan få ett 8.1-rep att vara när man börjar nöta det mot klippan. Ska du klättra mycket klippa kanske det lönar sig att ta ett grövre, t.ex. Mammut Genesis Superdry 8,5 mm. Det verkar ha fått bra recensioner och danskarna på http://www.sportextreme.com har ganska hyffsade priser.
Beal Cobra 8,6 mm har marginellt högre fångryck än Ice Line( 510 mot 490) men tål dubbelt så många faktor 1,77-fall( 16 mot 8). Mammut Genesis har 630 i fångryck..
Själv har jag ett Rocca Tasmania 2*50m. Jag har bara kört några få långrepor med det, köpte det sent i höstas, men det verkar bra. Tjockt och stadigt, tål fall över kant mm, men så gillar jag inte isklättring heller.
Jag tyckte det också, men de kan bara leverera en färg, så det blev lite snopet. Fastänn deras websida medger att jag beställer båda färgerna får jag bara halva dubbelrepet. Måste således köpa det andra, t.ex. från Northstar. Det blev nog ganska mycket dyrare i slutändan för mig, tyvärr. Det är inte första gången Globetrotters hemsida lurar mig.
Jag försökte också beställa 2 olika fäger samtidigt på Globetrotter, men jag fick då ett brev där de sa att varan inte var tillgänglig för leverans. Alltså köpte jag mina (ett gult och ett blått i paket) på Northstar istället.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...