Dubbel rep

Bra tips på dubbel rep för isklättring och alpinaturer. Bör även kunna användas på fjällklättring på sommaren. 8.1 eller 9mm?
 
Beal Ice Line

Mig veterligen är det fortfarande Beal Ice Line 8.1 mm som har det lägsta fångtrycket, vilket ju är viktigt vid isklättring. Dock måste man tänka på den höga elasticiteten när man beräknar markfallsrisken.

mvh
Johan
 
Beal ice line

Du menar dubbelrep, inte dubbel rep :) (Sorry, jag var bara tvungen att leka besserwisser.) Jag har själv precis beställt ett par beal ice line och tror på dem till isklättring. Men frågan är hur slitstarkt man nu kan få ett 8.1-rep att vara när man börjar nöta det mot klippan. Ska du klättra mycket klippa kanske det lönar sig att ta ett grövre, t.ex. Mammut Genesis Superdry 8,5 mm. Det verkar ha fått bra recensioner och danskarna på http://www.sportextreme.com har ganska hyffsade priser.
 
Beal Cobra

Beal Cobra 8,6 mm har marginellt högre fångryck än Ice Line( 510 mot 490) men tål dubbelt så många faktor 1,77-fall( 16 mot 8). Mammut Genesis har 630 i fångryck..
 
Vandrare; sa:
Iceline är snuskigt billigt på Globi

Jag tyckte det också, men de kan bara leverera en färg, så det blev lite snopet. Fastänn deras websida medger att jag beställer båda färgerna får jag bara halva dubbelrepet. Måste således köpa det andra, t.ex. från Northstar. Det blev nog ganska mycket dyrare i slutändan för mig, tyvärr. Det är inte första gången Globetrotters hemsida lurar mig.

/Micke
 
Jo, sidan är konstig. Jag brukar beställa per mail och strunta i sidan, jag har också fått konstiga leveranser med hjälp av sidan.
 
Jag försökte också beställa 2 olika fäger samtidigt på Globetrotter, men jag fick då ett brev där de sa att varan inte var tillgänglig för leverans. Alltså köpte jag mina (ett gult och ett blått i paket) på Northstar istället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.