Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nej! Jag är bara sugen på att göra egna. Har faktiskt ingen vidare koll på priserna på marknadens dubbdäck=) Men tänkte att man kanske kunde göra egna som faktiskt funkade helt okej.
Jag gjorde ett dubbdäck för ett par vintrar sedan. Köpte korta skruvar med plaatt skalle. Borrade genom däcket och skruvade in skruvarna. Sen klistrade jag dit 2 lager gammal innerslang. Körde ett par säsonger på dom, och det fungerade hyfsat. Spetsarna på skruvarna nöttes runda fort. Nu har jag köpt "riktiga" dubbdäck dom är mycket lättare.
Använd specialhärdade skruvar så håller dom länge, även om man kör på asfalt emellanåt. Det grepp man kan uppnå med sådana är vida överlägset det man kan få med köpta dubbdäck, dom blir dock oerhört tunga & trögcyklade så träning får man allt.
När jag gjorde mina (tidigt 90-tal) så slipade jag ned spetsarna på skruvarna efter den första testturen p.g.a. att det gick så förbaskat tungt då skruvarna borrade sig ned i isen, greppet var dock oslagbart!
Om du har ett par lämpliga däck så är det ju inte så dyrt att testa.
Borra hålen på valda ställen från utsidan, så vet du precis var du träffar, sen bara att börja pilla i skruvarna från insidan, tryck fast spetsen och skruva sedan i mejsel.. och använd fingerborg, det kan göra ont!
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Inför årets vandring låg som en grundidé att få med en större topptur och att turen som helhet inte skulle vara avhängig av alltför långa ...
3 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer