Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Jag har iofs kört utan dubb, behövs inte här i söder... Däremot bytte jag för ett tag sen från vinterdäcken (= grovmönstrade cyclocrossdäck) till slicks på pendelhojen. Underbart!
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är därför jag har flera cyklar, där en cykel får bli vinterutrustad och de övriga sommarutrustade.
/Niklas
Samma här, men egentligen räcker inte 1 vinter och resten sommar. Man borde ha en för sommar, en för sommar och regn (samt tidig höst), en för regnig höst, en för halkrisk och en för vinter. Eller än fler.
 
Man kan

klara sig med lite färre cyklar om man byter ut t ex trampor och skor på sommarcykeln när det börjar bli lite kallare.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Konstigt att i en tråd om dubbdäck eller inte på cykeln så anser nästan alla att dubbdäck är ett måste på cykeln medans i en annan tråd om dubbdäck eller inte på bilar så anses det inte alls nödvändigt. Kan det bero på att utsidans medlemmar är cyklister i högre grad än bilister och när det kommer till sin egen hjärtefråga så är valet självklart medans andra kan klara sig med det som politikerna anser att man skall ha. Bara en liten fundering från min sida.....

[Ändrat]

Men dra nu inte till en med en debatt om biliarnas däck här eftersom det finns en tråd om det redan
 
Konstigt att i en tråd om dubbdäck eller inte på cykeln så anser nästan alla att dubbdäck är ett måste på cykeln medans i en annan tråd om dubbdäck eller inte på bilar så anses det inte alls nödvändigt. Kan det bero på att utsidans medlemmar är cyklister i högre grad än bilister och när det kommer till sin egen hjärtefråga så är valet självklart medans andra kan klara sig med det som politikerna anser att man skall ha. Bara en liten fundering från min sida.....

[Ändrat]

Men dra nu inte till en med en debatt om biliarnas däck här eftersom det finns en tråd om det redan

Även om det inte behövs diskuteras om bildubbdäck i denna tråd, så kan det vara på sin plats att påpeka skillnaden mellan två hjul under en cyklist och fyra hjul under en bältad bilförare.

Vid halt vinterväglag kör jag betydligt hellre bil med sommar däck än att cykla med sommardäck. I det förstnämnda fallet är risken att skada sig förhållandevis försumbar, även om det är lätt att dra på sig dyra plåtskador på bilen. I det sistnämnda fallet krävs nämligen en mycket god balans, för att man inte ska ramla och skada sig ordentligt.

/Niklas
 
Även om det inte behövs diskuteras om bildubbdäck i denna tråd, så kan det vara på sin plats att påpeka skillnaden mellan två hjul under en cyklist och fyra hjul under en bältad bilförare.

/Niklas

Precis!

Jag både cyklar mtb å kör mc på vintern! Redan där stor skillnad. Har provat åka dubbat på mc men gillade det inte! Mc har större massa/tröghet än cykeln har! Så lättare reagera å häva släpp/sladdar på mc! På cykeln går det därimot blixsnabbt, ett framhjulslåpp å du bara ligger där med ev. ett nyckelbensbrott!
Så jag tycker odubbat på bil/mc men dubbat på cykeln vid vinterväglag ;)

/Janne
 
Åh Thure, jag trodde du var en av dom fattade... Ju fler cyklar du har i garaget, desto lyckligare är du! ;)

Jag vill inte ha flera cyklar än jag behöver och använder. Det innebär för närvarande 5 egna cyklar i garaget en på vinden (hopfällbar resecykel) och två cyklar på landet.

De fem i garaget är sommarracer, mittimellansäsongscykel (touringvariant lite kraftigare fälgar och däck än på racern), vintercykel med dubbdöck, hundcykel (enklare mtb med walky dog) och till tunnelbanancykel.

Thure
 
Dubbdäck elle inte

Använder en Skeppshult STC PRO som pendlarcykel året runt. Alltid dubbdäck på vintern. Oslagbart på isiga vägbanor. Men jag brukar vänta in i det sista att lägga på dem. Det går ju ändå hyggligt snabbt. Nackdelen är ju att de är lite tyngre att cykla på och vintern i södra delarna av landet är inte alltid så krävande. Har inte lagt på dem än, men den dagen kommer nog snart!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips