Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter
- Trådstartare slippy
- Start datum
PS: det är väldigt skönt med en baktung "mormorscykel" vintertid, så man inte får så mycket tyngd på framdäcket som på en MTB. Framhjulssladdar undviks på så sätt nästan helt.
Intressant observation. Min erfarenhet är att lång hjulbas också minskar risken för framhjulssladd. Typ av styre och åkstil betyder också mycket.
Framåtlutad åkstil är mer eller mindre nödvändig vid längre pendelavstånd IMHO.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Även jag monterade på dubbdäcken (Nokian 104 dubb) igår och cyklade till jobbet idag. Att cykla med dubbdäck är inte så kul, cykeln blir stum och känns tung och trög..... Men det känns bra i den sörja som finns på cykelbanorna i Stockholm just nu - blöta halvfrusna drivor med löv.
Desto roligare blir det i vår när de ordinarie däcken kommer på!
Desto roligare blir det i vår när de ordinarie däcken kommer på!
Knepigt att
välja cykel i mitt fall. Jag har en sommarcykel (racer), en höst och vår cykel och en vintercykel.
Idag blev det höstcykeln en touringcykel med 32 mm breda däck. Väntar med att använda den ständigt dubbdäckade vintercykeln ytterligare någon vecka skulle jag tro. Men nu börjar det bli mer och mer krossten på cykelbanorna så snart blir det dubbdäck dagligen fram till ivår även för att minska punkteringsrisken.
Thure
välja cykel i mitt fall. Jag har en sommarcykel (racer), en höst och vår cykel och en vintercykel.
Idag blev det höstcykeln en touringcykel med 32 mm breda däck. Väntar med att använda den ständigt dubbdäckade vintercykeln ytterligare någon vecka skulle jag tro. Men nu börjar det bli mer och mer krossten på cykelbanorna så snart blir det dubbdäck dagligen fram till ivår även för att minska punkteringsrisken.
Thure
"Räcker" det med 104-120st dubb ?
Onödigt med 240st ?
Jag har inte tittat på något annat än 240st, kanske går man till överdrift ?
Däcken kommer ju antagligen hålla ett antal vintrar så det är väl ingen ide att tänka snålt ?
Dessutom skulle jag bli mäktigt sur om jag la ut 800spänn på ett par däck för att sedan inse att dubben inte räcker till när det är isigt när jag kunde lagt 200kr mer och fått top-of-the-line däcken med 240st dubbar.
Onödigt med 240st ?
Jag har inte tittat på något annat än 240st, kanske går man till överdrift ?
Däcken kommer ju antagligen hålla ett antal vintrar så det är väl ingen ide att tänka snålt ?
Dessutom skulle jag bli mäktigt sur om jag la ut 800spänn på ett par däck för att sedan inse att dubben inte räcker till när det är isigt när jag kunde lagt 200kr mer och fått top-of-the-line däcken med 240st dubbar.
Mina Nokian Hakkapeliitta har 106 dubbar tror jag. Det har fungerat hittills, och det går att hålla lite fart. Utan att själv ha jämfört med andra däck så utgår jag från, som stuvarn skriver, att fler dubb/grövre mönster ger tyngre körning. Så jag tror Hakkapeliittorna är en bra avvägning om man kör lite längre sträckor. Om jag skulle köpa nu så skulle jag jämföra det däcket med schwalbe marathon winter, bl.a. m.a.p. vikt.
Här är ju en festlig lösning:
http://www.popularmechanics.com/outdoors/sports/4204339.html?nav=RSS20
Kan nog bli tungt på barmark
/A
http://www.popularmechanics.com/outdoors/sports/4204339.html?nav=RSS20
Kan nog bli tungt på barmark
/A
Fick en broschyr från kommunens miljöenhet, där dom uppmanar alla att byta ut dubbdäcken för att dom förstör våra lungor med dammet som rivs upp...
Överhuvudtaget så ifrågasätts om partiklarna från dubbdäck bidrar till ökad dödlighet. Jag hittade en PPT-presentation av Thomas Sandström om detta se bild nummer 33 http://www.vti.se/epibrowser/Webbdo...-föredrag 2008/41 Betydelsen av Sandström.pdf
Dieselavgaspartiklar förefaller vara farligare. Så det verkar fortfarande vara nyttigt att cykla.
Thure
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg