Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Det framgår inte var du bor, men jag vintercyklar i Stockholm (hade också en spännande onsdagsmorgon!). Jag håller med ovanstående talare; dubbdäck är the shit. Breda däck med mjukt gummi fungerar lika bra många gånger, men just den där blankisen som gör att cykeln glider i sidled biter dom inte på. Och om man tar med biltrafik i ekvationen så räcker det med en inställd vurpa för att motivera många tunga mil på dubbdäck.

Jag kör med Nokian 108 dubbar, 28 tum. Funderar på att byta till något dubbtätare fram, men det jag har fungerar.

Nils

PS Jag såg nu att du också bor i Sthlm.
 
Senast ändrad:
Kan faktiskt tipsa om Biltema när det gäller dubbdäck för mtb,hybrid,mm funkar helt ok å är rätt så billigt (199:)
Kan oxå hålla med nåt tidigare inlägg helst fram, men gärna bak oxå :)

/Janne

Det finns gamla trådar där det står om Biltemas dubbdäck, dubbarna är mjuka och nöts ner väldigt snabbt enligt vad jag läst där.

Själv köpte jag Nokiandäck på Clas Ohlsson, det var ungefär samma pris som på Cyclocomponents vill jag minnas.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dina 700-32C blir översatt 622-35 alltså samma dimesion.
Nja, det gäller väl bara för en tillverkares, Schwalbe, och då bara för en(?) av deras modeller
Tex anger de själva att
Marathon Supreme finns i 700 x 32C vilket enl Schwalbe är 32-622
Marathon Racer finns i 700 x 35C vilket enl Schwalbe är 35-622
Marathon Winter finns i 700 x 35C vilket enl Schwalbe är 35-622
http://www.schwalbe.com

Även hos den andra (den stora) tyska däckstillverkaren Continental är 700 x 32C samma sak som 32-622
De anger tex att
Contact Reflex finns i 700 x 32 och även 32-622
Sport Contact finns i 700 x 32 och även 32-622
http://www.conti-online.com

Är inte det troligaste att där Schwalbe anger att 700-32C och 622-35 skall vara samma däcksdimension så är det ett vanligt 'tryckfel' (eller vad det heter på en webbsida)?

man kan änder dimesion rätt mycket utan att behöva byta fälg också.
Stämmer, de flesta fälgar klarar av ett stort intervall på bredden på däcken.
Men det finns en rekommendation om vilket intervall man bör hålla sig i, läs mer här
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
 
Däcksdimesioner är en härlig djungel där översättning mellan olika märkningar inte är helt given och ibland skiljer mellan olika modeller hos en och samma tillverkare. ISO /ETRTO börja bli det vanligaste men där finns det en tolerans på +/-3mm som gör att tillvekarna kan översätta 32-622 både till 700-32C och 700-35C utan att det är fel. Detta gör också att ett däck märkt med 32-622 kan vara allt mellan 29-622 och 35-622 beroende var i toleransen tillverkaren ligger, en ständig orsak till att däck tar i skärmstag trots att man köpt "rätt" dimesion.
Men med korrekt översättning på pappret är 32-622 samma som 700-32C, men verligheten kan vara en annan;)
Ska man sen lägga till dom tre tum måtten också så är kaoset nära, amerika kör ett tumsytemen, england ett och tyskland skriver det engelska med bred och höjd i "fel" ordning.
Visst är det skoj med cykeldäck.
 
Tack för alla tips såhär långt, väldigt lärorik. Skall försöka jaga fram något däck i helgen om mina småttingar håller sig friska. Var och kollade lite idag men hittade inget intressant det blir nog de där jag länkade till tidigare, även om dom är dyra....
 
Schwalbe Marathon Winter är ett annat dubbdäck som är bra (hoppars jag då jag la på dom idag) finns i passande dimesion till dig också, har gott om dubb som ligger i även när man kör rakt fram. Många dubbdäck har bara dubb som tar i först när cyklen lutar (på väg i backen) och det känns inte så tryggt.
 
Dubbfria vinterdäck?

Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel. Någon som har koll på dessa? Här nere i Västergötaland är det inte så ofta som dubben behövs och då kan det vara skönt att slippa ångvältsoljudet på asfalten.
/Niklas
 
Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel. Någon som har koll på dessa? Här nere i Västergötaland är det inte så ofta som dubben behövs och då kan det vara skönt att slippa ångvältsoljudet på asfalten.
/Niklas

Nokian (Suomi Tyres) har ett odubbat vinterdäck Rollspeed W http://www.suomityres.fi/rpw.html men hur bra det är vet jag inte men det borde passa bäst i norrland med mer snö. Is halkan som vi drabbars av från mälardalen och söder ut är det bara dubb som hjälper mot.
 
Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel.

När man gör dubbfria vinterdäck till bil så handlar det mest om gummiblandningen, (men naturligtvis även en del om mönstret). Man vill ha ett gummi som förblir mjukt och ger mycket friktion även när det blir kallt.
Vet man att man skall köra på någorlunda mjuk snö så skulle man i princip kunna ha fullständigt oeftergivliga däck, men för att få nåt fäste på hårda isen så är man hänvisad till till att ha ett gummi som"klibbar".
Eftersom ett bildäck alltid har hårda hållbarhetskrav på sig så blir det en knepig balansgång mellan ett däck som är mjukt och ändå inte slits för fort.
För cyklar, som överlag färdas mycket kortare sträckor än bilar så är generellt inte livslängden en lika prioriterad egenskap, så vilket däck som helst med en erkänt mjuk gummiblandning borde ge hyggligt fäste.
Jag har haft 2 däck som varit oväntat bra vintertid: specialized umma gumma (grå, mjuka, bra fäste på våta klippor) och ett par Schwalbe Fast Fred, i nåt de kallade qualifier compound.
På asfalt kunde man nästan se från dag till dag hur mycket mönstret slets, men de greppade förvånansvärt bra på is och hårdpackad snö.
 
Kan snökedjor vara av intresse för de snöigaste dagarna?
http://www.icebike.org/Equipment/tirechains.htm

"Gör-det-själv" (för skivbroms):
http://www.mtnbikeriders.com/2007/02/13/diy-tire-chains/

Har någon egna erfarenheter? De verkar vara enkla att montera på och av (även om däckbyte kanske är vardagsmat för många som hänger på det här forumet). Att cykeln sen låter som en snötraktor må väl vara hänt, det kanske blir lättare att få uppmärksamhet av fotgängare med tjocka mössor runt öronen. Sätt en sandspridare på pakethållaren så är förvandlingen komplett ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips