Dricksvatten per dag?

Petflaskor funkar fint, men har en förmåga att skramla runt och de tar ju plats även som tomma. Skaffade 2 såna här 6-literssäckar nyligen, använde 1 av dem första gången i helgen, funkade fint. Ligger tyst och stadigt i botten av kajaken och är lätt att flytta och hänga med handtagen.

X_SEA2SUMMITPACKTAP4.jpg


169 kronor styck är ok tycker jag, ska väl hålla ett antal år hoppas jag. Finns på Addnature.
 
3 liter per dag

är en vettig tumregel.

Däremot vill jag packa vatten och andra tunga prylar centralt i kajaken så att den vakar bättre. Hur man packar vattnet beror en hel del på vad man har för kajak. I en kajak utan roder eller ställbar skädda kan det vara bra att ha en av dunkarna skjutbar i sittbrunnen för fintrimning av lovgirigheten.

I en kajak är det bra om inte vattnet kan skvimpa från reling till reling vilket kan bli fallet i vissa stora vattensäckar eller i en rullande flaska. I mina kajaker med roder finns det plats för vattendunkar. Brukar ha 5 litersdunkar i första hand de är hanterligare än 10 eller 20 litersdunkar. En mindre flaska typ cykelflaska ständigt åtkomlig i sittbrunnen under framfarten.

Vatten från kommunalt vattenverk med klorbehandling håller nästan hur länge som helst utan alg eller svampväxt i vattendunkar om vattnet förvaras i skuggan eller mörkt.

Thure
 
Äppeljuice från Lidl

Även om jag normalt inte ger mycket för Lidl så har dom äppeljuice i 5* 0,25 liter i Tetrabrik förpackning och 6*0,33 liter i plastflaska, som jag inte sett någon annanstans. Vitsen med sådana småförpackningar är att dom inte blir förstörda av sommarvärme då man lätt dricker ut hela förpacknings innehåll på en gång och att juicen är hållbar i rumstemperatur i flera månader så länge man inte öppnat förpackningen.

Då jag inte dricker kaffe/te så blir det ofta äppeljuice när andra dricker kaffe.

Det går givetvis att packa ner denna äppeljuice även i cykelväskorna.

Per
 
Ta med sig vatten? Men vad paddlar du i då?

Jag har aldrig med mig en gnutta vatten, jag tar direkt ur havet med öskaret om jag blir törstig. Bräckvatten kan man använda till allt och jag hade inget annat när jag jobbade som ambulerande dykare-båtmek under tre somrar. Dessutom kan man kolsyra det direkt och vips har man wischyvatten.
 
Ta med sig vatten? Men vad paddlar du i då?

Jag har aldrig med mig en gnutta vatten, jag tar direkt ur havet med öskaret om jag blir törstig. Bräckvatten kan man använda till allt och jag hade inget annat när jag jobbade som ambulerande dykare-båtmek under tre somrar. Dessutom kan man kolsyra det direkt och vips har man wischyvatten.

får man inte ont/problem med magen om man dricker direkt ur havet?????
 
Du + arbetet du utför och hur torrt är det

avgör hur mycket du behöver dricka men mellan 3 och flera liter bör det landa. Hur mycket bräckt vatten du tål varierar mycket mellan person och person, ta inte andras ord för norm!
 
dricka bräckvattnet i Östersjön, där går nog gränsen...

Däremot - när vattnet är klart, algfritt och ser fräsch t så använder jag det gärna till matlagning d.v.s. inmundigar mindre mängder av och först efter kokning. Sparar ju en del på mängden att dra runt på att slippa använda färskvatten att laga mat i.

/Rickard
 
Jag har aldrig någonsin fått problem med magen av vatten, sen må det vara från en skogssjö eller havet och dessutom är ju Östersjövattnet så jäkla gott. Jag har en sån kropp som riktigt skriker efter salt så sött godis vet jag inte när jag åt sist. Om jag äter pommes nån gång så dränker jag den gärna i salt. Sån har jag alltid varit.

Dom tre somrarna när jag bara drack enstaka läsk och nästan uteslutande bräckvattnet var rena himmelriket, och har ni testat att koka potatis i östersjövatten och fylla kastrullen med ren blåstång istället för dill?
 
Juicetipsen ska jag ta till mej, då får man ju i sej lite energi på köpet.

Då blir det såhär:
1,5 liter vatten per dag, fryst i PET-flaska.
Resten upp till 3 liter vätska fylls på med öl och juice som åtminstone till en början hålls kyld av PET-flaskorna.
Tack för alla tips!

//Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Dricksvatten på kajakturen Paddling allmänt 11
DK13 Dricksvatten S:t Annas skärgård? Paddling allmänt 8
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
svingen Lurö & Djurö skärgård per kajak Paddling allmänt 2
jjjjy66 Sträcka per dag? Paddling allmänt 10
Berneflott Kronor per paddelgram? Paddling allmänt 7
calypso63 Havskajakens dag 2016 Paddling allmänt 0
tlundblad Havskajakens Dag Paddling allmänt 1
tlundblad Havskajakens dag 2014 Paddling allmänt 2
hassex En bra dag på jobbet Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2013-10-27 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
Carlson Havskajakens dag 2012-10-28 Paddling allmänt 0
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
Scandicdream Årets sista dag Paddling allmänt 1
Carlson Havskajakens dag 2011-10-30 Paddling allmänt 3
Carlson Havskajakens dag 2010-10-31 Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2009-10-25 Paddling allmänt 5
Carlson Havskajakens dag Paddling allmänt 0
bjarne.hanson_hotmail.com Sicklaslussens dag den 16 augusti Paddling allmänt 0
calypso63 Havskajakens dag ( det blir som vanligt) 2002-10-27 Paddling allmänt 5
mj1188 Havskajakens dag Paddling allmänt 3
hassex Havskajakens dag?? Paddling allmänt 2
cm_ericsson Distans/dag?? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.