Draksegling

Har i några års tid roat mig med att på blåsiga dagar på semesterstranden köra en tvålinors sportdrake med en vingbredd på c:a två meter. För några år sedan såg jag på en strand i Frankrike för första gången en draksurfare. Såg otroligt häftigt ut när han flög i tiometer långa hopp över vågkammarna. Nu till min fråga; Finns det någon som har prövat draksegling med kajak? Sett på nätet att det finns drakar som verkar vara gjorda för detta ändamål. I så fall vilken storlek, form, fyrliners, tvåliners?
MVH Anders
 
Kite-segel

Hej! Jag har provat med min Seagull Ocean en 3 kvadratmeters kite med tre 30m linor i 15m/s vind. Kiten var närmast för land eller vinterbruk, den flöt dåligt när den kom i vattnet, var mycket svårt att få upp igen.

Men den var häftig, om man orka hålla i trapetsen så fick man sig själv och kajaken i luften :) Farten var som bäst närmare 20 knop. DVS kajaken nästan flög på vattnet :)

Bäst passar Wipika kiten (www.wipika.com) för kitesegling med kajak, närmast 2 kvadratmeters NSK modellen. Wipika kiten har en luftbehållare som ska pumppas full och håller kiten i form, den är också mycket lätt att få upp igen om den kommer ner i vattnet. Med kajak så kan man inte använda långa linor, kanske upp till 10-15 meter är best. I medvind går det utan stabilisatorer och utriggare men i sidovind är de et måste. Med en kite kan man också kryssa i motvind med stabilisatorer och korta utriggare på en VKV kajak.
 
Blir sugen!

Låter så läckert med kite-seglingen med kajak. Ännu en idé har fötts! Har någon en bild på kajak-segling med Kite? Skall själv börja leta. / Johnny
 
roder?

Borde det inte vara ganska tvunget att ha
roder för att kunna korrigera kursen och hålla
balansen för att lyckas med detta konstsycke?

ser annars väldigt lustfyllt ut.
 
Re: Vilken fantasi!

fluga; sa:
Tack för inspirerande länkar och tips!
MVH Anders

Kite-segling med kajak från San Diego till Hawaii - fantasi eller inte !?!

Sök i Altavista med namnet "Ed Gillet" Ser ut att gubben har paddlat några USA-mil under sitt liv.

MVH
Lill-Klas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.