Dragparallell

Förra året köpte jag en Paris expedition pulk utan drag. Knopade ihop en provosorisk av lite större VP-rör och lite silvertape. Funkade rätt bra, men problemet är ju att VP-rör åldras och att de blir rätt sköra i kyla. Så under höstkvällarna tänkte jag sy ett kapell och knåpa ihop en mer seriös dragparallell. Man skulle ju kunna köpa en på tex Naturkompaniet för 1500 så är problemet löst, men det skulle ju förta sporten. Har tittat en del på nätet på rätt funkis lösningar, men nu vill jag höra ERA ideer och lösningar. Förslag på material, inköpsställe och konstruktion mottages tacksamt.


Robin
 
Det brukar gå att hitta blompinnar i bambu, de är runt 2 meter långa och ungefär samma grovlek som vp-rör. Men jag vet inte om de är tåligare än vp-rören. Det lär väl också vara problem om man vill dra linan inuti dem (som man väl gör med vp-rör?).
 
Flygstålrör, t=0,5 15mm diameter, starka, lätta och lättlödda med slaglod. Köpt på något överskott till "rätt" pris.
//J
 
Granngården har stängselpålar i vit glasfiber. ca. 15 mm ø runt 1.5 m långa, typ 30 spänn stycket. Extremt tåliga och ganska lätta. 4 st avsågade till runt 1 meter ihopsatta parallellt så de gick att fälla ihop. Svåra är att få till den vikbara leden på mitten. Ett tvärgående stag. Karbiner i shockcord (eller elastiskt repsnöre om man ogillar svengelska). Så har jag gjort en gång i tiden. Tyvärr var själva pulkan ganska ofunkis så den las på is.
 
wolfgangs sida har jag sett förut. Granngårdens pinnar skall jag spana in. Tack för fina tips. Om någonhar ritningar eler bilder som man kan få ideer av så är ju det såklart välkommet det med.

R
 
Koniska rör

är ju ett sätt att spara vikt och få mindre böjning där röret utsätts för större krafter (där skall diametern vara större).

En idé är att återanvända sådana koniska rör t ex gamla kolfiberstavar.

Jag löste motsvarande problem genom att köpa begagnade rottingskaklar.

Viktigt att göra kopplingen mellan pulka och skaklar stadig samt ha hårt spända kopplingar mellan dragbälte och skaklar för bra styrbarhet av pulkan i t ex lössnö, på skrå etc.

Thure
 
Stavar

Lustigt Thure! Jag gick och funderade förra vintern och kom på att jag skulle "slakta" ett par längdskidåkningsstavar i aluminium, men eftersom jag vill ha ett fällbart drag så innebär det att jag måste såga ned två par stavar...känns lite onödigt. Ideen är dock inte dum alls. Skall se vad man kan få tag på någon loppis eller bytardag. Omaka par stavar som är "slaktbara" borde man väl kunna komma över på någon sportanläggning eller sportaffär.

/R
 
Provar att dra fram och kapa den här tråden. Har en Segebaden glasfiberpulka som jag köpte utan skaklar. Provade en enklare modell av VP-rör förra säsongen, men var inte alls nöjd. Ffa tyckte jag att de böjdes (och gick av...) för lätt. Jag fick inte heller till någon bra vridstyvhet. Dags att ordna nya, alltså.

Alla tips om material och design mottages med tacksamhet! Tar gärna emot tips på GDS (DIY) dragbälten och infästning till sådana också!

MVH
/Mikael
 
Även jag körde en vinter med VP rör modell större med ett lager silvertejp utanpå. Det funkade OK, men blir lite väl sladdrigt när det är tungt och kuperat. Såg att Bauhaus har aluminium rör avsedda att bockas till båtkapell mm. De har även ändar och allehanda olika gångjärn och ändar till dom så där kan man göra ett par riktigt bra skaklar. Undrar om biltema har liknande sortiment. De har ju en båtavdelning de med?
 
Hallå
jag har två pulkor av Paris expedition som jag funderade över skaklar till testade lösa linor i börgan
gick bra uppför men inte nerför. Tog vägverkes (samma oranga som pulkan) staktjäppar ca 2 meter långa och körde i linorna i dem och lade dom så att dom korsar varandra som ett x fungerar bra och dom blir inte spröda eller gå sönder vid kyla och går dom sönder så kan man ju låna en från diket?

Som infästning i pulkan har jag två bultade öglor och sen fäster jag skaken med en schackel i varge ände av repet som går upp till två gbg hakar som jag fäster i drag bältet
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.