Dragkedja sovsäck..

Hur välj ni vilken sida dragkedjan ska va på sovsäcken...

Går ni efter vilket håll man ligger i tältet beroende vilken sida ingången är?

Eller bara att man är van att ha dragkedjan på höger el vänster.

Har man flera tält blir de ju problem om inte öppningen är på samma sida....speciellt under vintern då man vill komma åt o tända köket medans man ligger kvar i sovsäcken..

Jag har på mina sovsäckar blixtlåset på höger sida för jag tycker om att stoppa ut fötterna åt höger om det blir för varmt. Så gör jag även i den vanliga sängen hemma.

Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har olika på mina sovsäckar och oavsett vilken sida jag har dragkedjan på så önskar jag att den satt på andra sidan just då......

Det kan vara enklare att ha dragkedjan på motsatt sida till din dominanta hand.

Dragkedjan slutar ungefär vid örat och där ska du greppa löparen och dra den nedåt. Du får klura på vilken hand och vilken sida av kroppen det känns smidigast att utföra den manövern på.

Ha ha :). Lustig tråd. Upptäckte faktiskt på senaste campingturen (3 veckor sen) att jag fick fnatt när jag hade dragkedjan på vänster sida. Ändå hade jag inget behov av att öppna säcken, men f*n vad obekvämt det var...av någon skum psykologisk anledning :-D. Natten därpå bytte jag säck med ett av barnen så jag kunde ha den på höger sida.

kvittar lika

För mej ett hejdundrande kvittar. Spelar mig inte någon som helst roll - har olika säckar som nog har olika sidor - har inte ens funderat och kan nog inte berätta utan att kolla vilken säck som har vad.

Enda situationen det kan spela roll för mig är om man vill parkoppla två säckar.

/Patrik

En skvadersäck är bra om man vill vara kvar i säcken och laga morgonfika. Som tältare bör man vara tvåhänt även avseende blixtlås. Tälten kräver olika sovsäckar. Yttertemperaturen och tydligen handlaget även. Dax för nya experiment.

Jag är högerhänt och väljer sovsäck med dragkedjan på vänster sida vilket troligen är den vanligaste kombinationen.

Kombinerar man två sovsäckar till en vinterkombo är det enklare om båda dragkedjorna sitter på samma sida men det blir troligen varmare om de sitter på var sin sida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips