Do's and Don'ts - vad har du för knep?

Fundera på det genomskinliga

Kolla innan ni tänder bensinköket i tältet och tro inte att det fuktiga den regniga dagen bara är regnvatten. Ingen positiv upplevelse att upptäcka att bensin brinner mycket bra inne i tältet. Man saknar snabbt en nödutgång.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Till kategoring tre goda råd, som tex "torr, varm, mätt" minns jag mantrat från lumpen om hur man mår bra i fält: äta, skita, sova. Det var många som mådde pyton och varken kunde äta eller sova för att de inte sket.

- Tänk före och inte efter!
- Det du har på fötterna bör du ha gått in så både fötter och skodon trivs med varandra.
- Se till att du dricker tillräckligt, eller som ett befäl i lumpen sa, "är du inte pissnödig, då har du druckit för lite!"
- Eld och tält, som många har nämnt är en risk, ta det försiktigt.
- Tänk över tältplatsen, vad händer om det kommer ett rejält regnväder?

Det finns en hel del o tänka på. Mitt tips om man är absolut grön är att köpa en bok om fjällvandring. Grundsten har skrivit en bra t ex.

Om du ändå skulle få skavsår, ha med grejer som kan hantera det. Jag tycker sporttejp är bra. Det kan tejpa upp en vrickning också och laga diverse grejer. Kirurgtejp är också ett måste för mig.

Skickat från mobilen

Att slå upp tältet invid en vacker fjällsjö gör sig bra på bild men är inte speciellt mysigt i verkligheten. Det vet alla som upplevt den råkalla luft som brukar stiga upp från sjöarna nattetid. Det spelar ingen roll om din sovsäck är jättevarm, den fuktiga nattkylan letar sig in överallt.

Slå alltså upp tältet ett gott stycke ovanför närmaste sjö!

Jag bygger vidare på pacific's goda råd:
Att slå upp tältet invid ett vattendrag i fjällen kan innebära överraskningar om det börjar regna på natten, då en fjälljokk kan stiga en halvmeter eller mer på kort tid. Undvik även att sätta tältet på platser där det är mer mossa än gräs, då det skallrar om att marken är fuktig och svårdränerad (dvs blir vattenpöl vid regn).

Ett annat tips är att ta det lungt om du inte är van att vandra långa sträckor med tung packning, håll framförallt igen i nedförsbackarna. Det är lätt att överanstränga knäna vilket hände mig på min första vandring varvid jag tvingades vila två dagar innan jag kunde fortsätta.

avslutad210712

Gäst
Även om myggplågan är en vandringssägen så just innan regn kan de vara rent ut sagt överjävliga så ta med myggmedel.

Personligen skulle jag aldrig vandra utan en kamera eller rättare sagt så handlar det om två kameror nuförtiden. När jag sitter på hemmet vill jag ha möjlighet att minnas fjällen OM jag minns alls......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips