Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.

De låg säkert på dubbelt led för annars så hade bilister kört om dem på ställen där det är olämpligt att köra om, du sa ju själv att det fanns få ställen att köra om på pg av backar kurvor och SMAL väg. Men du menar alltså att du trots detta skulle köra om om de låg på ett led? Hur säker tror du att din omkörning skulle bli för cyklisterna om du körde om trots dessa olämpliga förutsättningar bara för att du tycker att du får plats i fall de kör på ett led? Vad skulle hända om du fick möte under en sådan omkörning? Du skulle troligen glömma bort ganska fort att du hade ett led med cyklister på din högersida när du gör ditt bästa för att undvika sammanstötning med en mötande bilist på vänstersidan. Vi har pratat en del om cyklisters vingelmån i tråden, hur stor vingelmån tror du att du som bilist skulle ha i en sådan situation och hur tror du detta skulle påverka cyklisterna du har väldigt nära bredvid dig för att du ska tränga dig förbi på ett olämpligt ställe?

Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.

Det kan vi aldrig veta. Varför valde du den själv? Det kanske inte fanns något annat lämpligt alternativ. Du ifrågasätter deras val, men som jag tidigare försökt säga, varför skulle cyklisterna ha mindre rätt att använda vägen än någon annan? Skulle du ifrågasatt en mopedbil eller a-traktor om de befanns sig längs samma vägavsnitt?
 
De låg säkert på dubbelt led för annars så hade bilister kört om dem på ställen där det är olämpligt att köra om, du sa ju själv att det fanns få ställen att köra om på pg av backar kurvor och SMAL väg. Men du menar alltså att du trots detta skulle köra om om de låg på ett led? Hur säker tror du att din omkörning skulle bli för cyklisterna om du körde om trots dessa olämpliga förutsättningar bara för att du tycker att du får plats i fall de kör på ett led? Vad skulle hända om du fick möte under en sådan omkörning? Du skulle troligen glömma bort ganska fort att du hade ett led med cyklister på din högersida när du gör ditt bästa för att undvika sammanstötning med en mötande bilist på vänstersidan. Vi har pratat en del om cyklisters vingelmån i tråden, hur stor vingelmån tror du att du som bilist skulle ha i en sådan situation och hur tror du detta skulle påverka cyklisterna du har väldigt nära bredvid dig för att du ska tränga dig förbi på ett olämpligt ställe?



Det kan vi aldrig veta. Varför valde du den själv? Det kanske inte fanns något annat lämpligt alternativ. Du ifrågasätter deras val, men som jag tidigare försökt säga, varför skulle cyklisterna ha mindre rätt att använda vägen än någon annan? Skulle du ifrågasatt en mopedbil eller a-traktor om de befanns sig längs samma vägavsnitt?

Om dom ändå hade cyklat i två led, men nej.. Här var det en KLUNGA där ett par cyklister till och med var över på andra körbanan till och från. Det finns en väggren att utnyttja, om än ganska smal. Hade dom cyklat på led så hade det gått att köra om med vingelmån tillgodo och ändå hålla bilen på rätt körbana. Men som sagt, av någon anledning så vägrade dom "omgruppera" sin lilla tävlingsklunga.

Jag skulle ifrågasätta vilket fordon/människa som helst som medvetet stoppar upp trafiken genom att blockera större del av vägen än dom behöver. Skulle inte du bli irriterad över en A-traktor som ligger så nära mittlinjen som möjligt, istället för så långt till höger som är säkert möjligt med tanke på sikt m.m? Förutsatt att det inte är en 30km/h väg förstås :)
 
Och, på en smal, kurvig väg där omkörningsmöjligheter är små så är det ändå förbaskat irriterande att behöva ligga bakom en klunga cyklister som håller väldigt låg hastighet i jämförelse med tillåten hastighet. Ponera att dom dom fortsätter hålla klunga och det är 2-3km till närmaste säkra omkörningsställe.. Lite irriterande att behöva ligga i 20km/h på en 80-90 väg i 2-3km bara för att cyklisterna vägrar lägga sig i led. Jag lovar att jag skulle slänga mig på tutan och peka finger åt dom i såna fall.

Och jag var tyvärr tvungen att välja denna väg för att kunna ta mig mellan punkt A och B, finns ingen annan väg. Men, som jag förstår det var dessa cyklister ute och tävlingsmotionerade.. Tror inte dom skulle till punkt B för att handla precis.
 
Idag går nationaldagsloppet i Göteborg.
Då kommer det att bli glungor 2 led och cyklister över hela vägbanan.
Så ni som har svårt för bilkörning, omkörningar mm bör kanske inte ut å åka i områdena där loppet går. Så slipper ni bli så upprörda

Www.nationaldagsloppet.se
 
Och, på en smal, kurvig väg där omkörningsmöjligheter är små så är det ändå förbaskat irriterande att behöva ligga bakom en klunga cyklister som håller väldigt låg hastighet i jämförelse med tillåten hastighet. Ponera att dom dom fortsätter hålla klunga och det är 2-3km till närmaste säkra omkörningsställe.. Lite irriterande att behöva ligga i 20km/h på en 80-90 väg i 2-3km bara för att cyklisterna vägrar lägga sig i led.
Och det var det som hände dig vid det här tillfället? Hur länge blev du uppehållen, egentligen? Dessutom, utspelade det sig detta på en 90-väg? Låter inte som det med din beskrivning av vägen och trafiken?
Själv tycker jag att det är jobbigt att ligga bakom nån husvagnsägare som kör 70 på 110-väg i flera mil och som vägrar släppa förbi bakomvarande trafik. Nu har det ju aldrig hänt, men ponera att det skulle kunna hända.

Och jag var tyvärr tvungen att välja denna väg för att kunna ta mig mellan punkt A och B, finns ingen annan väg. Men, som jag förstår det var dessa cyklister ute och tävlingsmotionerade.. Tror inte dom skulle till punkt B för att handla precis.
Du anser mao att du är den som har störst rätt till att använda vägen, för det du gjorde var viktigare...
Visa oss gärna var i trafikförordningen det rangordnas vilka trafikanter, och med vilka ärenden, som har störst rätt till vägen.

Husvagnsägaren i exemplet ovan ska ju dessutom bara på semester, varför tar han sig rätten att ligga i vägen hela tiden?

Hur 'tävlingsmotionerar' man förresten? Det måste jag prova på nån gång, låter spännande.
 
Och det var det som hände dig vid det här tillfället? Hur länge blev du uppehållen, egentligen? Dessutom, utspelade det sig detta på en 90-väg? Låter inte som det med din beskrivning av vägen och trafiken?
Själv tycker jag att det är jobbigt att ligga bakom nån husvagnsägare som kör 70 på 110-väg i flera mil och som vägrar släppa förbi bakomvarande trafik. Nu har det ju aldrig hänt, men ponera att det skulle kunna hända.


Du anser mao att du är den som har störst rätt till att använda vägen, för det du gjorde var viktigare...
Visa oss gärna var i trafikförordningen det rangordnas vilka trafikanter, och med vilka ärenden, som har störst rätt till vägen.

Husvagnsägaren i exemplet ovan ska ju dessutom bara på semester, varför tar han sig rätten att ligga i vägen hela tiden?

Hur 'tävlingsmotionerar' man förresten? Det måste jag prova på nån gång, låter spännande.

Jag har då aldrig sett flera husvagnsägare som kommer körandes i bredd :).
 
Om dom ändå hade cyklat i två led, men nej.. Här var det en KLUNGA där ett par cyklister till och med var över på andra körbanan till och från. Det finns en väggren att utnyttja, om än ganska smal. Hade dom cyklat på led så hade det gått att köra om med vingelmån tillgodo och ändå hålla bilen på rätt körbana. Men som sagt, av någon anledning så vägrade dom "omgruppera" sin lilla tävlingsklunga.

Jag skulle ifrågasätta vilket fordon/människa som helst som medvetet stoppar upp trafiken genom att blockera större del av vägen än dom behöver. Skulle inte du bli irriterad över en A-traktor som ligger så nära mittlinjen som möjligt, istället för så långt till höger som är säkert möjligt med tanke på sikt m.m? Förutsatt att det inte är en 30km/h väg förstås :)

Vad är en väggren?
 
Det finns en väggren att utnyttja, om än ganska smal. Hade dom cyklat på led så hade det gått att köra om med vingelmån tillgodo och ändå hålla bilen på rätt körbana.
Läste om dina inlägg, och fastnade på detta. Hur bred var vägen sa du? Smal?
Om vi räknar på enkelled. Cyklisten ligger då säg en halvmeter från vägkanten, och tar upp drygt en halvmeter i bredd, säkert avstånd för att köra om är minst 1,5m. Bilen är 2 m bred. Det ger oss en körfältsbredd på minst 4,5 m för att du ska kunna köra om utan att gå över på mötande körfält. Låter inte så smalt i mina öron...
Är vägen smalare än så, så kör du inte om ens enkelledscyklisterna med säkert avstånd utan att gå över på mötande körfält!
 
Läste om dina inlägg, och fastnade på detta. Hur bred var vägen sa du? Smal?
Om vi räknar på enkelled. Cyklisten ligger då säg en halvmeter från vägkanten, och tar upp drygt en halvmeter i bredd, säkert avstånd för att köra om är minst 1,5m. Bilen är 2 m bred. Det ger oss en körfältsbredd på minst 4,5 m för att du ska kunna köra om utan att gå över på mötande körfält. Låter inte så smalt i mina öron...
Är vägen smalare än så, så kör du inte om ens enkelledscyklisterna med säkert avstånd utan att gå över på mötande körfält!

Bla bla bla, bla bla bla. Det fanns en en smal vägren. Cyklisterna hade kunnnat lägga sig i led efter vägrenen och underlättat omkörning för dom ca tiotalet bilister, plus en lastbil som låg bakom.
Istället så låg dom kvar i klunga, vilket i detta fall resulterade i att en bil i taget kunde köra om när det var fri sikt, utan möte. Vilket tyvärr är väldigt dåligt på just denna väg. Jag uppskattar att jag blev låg bakom bilar och cyklister i ca 10 min innan jag fick en chans att köra om. Är detta rätt? I min värld nej..
Cyklister har rätt att använda vägen precis som alla andra.. Men ska man inte som trafikant underlätta omkörningar? I min värld ja..

Det handlar inte om att jag inte gillar cyklister. Jag gillar ingen trafikant som inte underlättar omkörningar bara för att dom nyttjar allmän väg som träningpass.
 
Senast ändrad:
Men ska man inte som trafikant underlätta omkörningar? I min värld ja..

Nej men hur tänker du nu, människa!

Cyklister måste naturligtvis själva få avgöra om en omkörning ska göras. De har all rätt i världen att bedöma andra trafikanters situationer åt dem, och de har all rätt att blockera en omkörning.

Om du kör bil och du bedömer att väglaget/vägtypen/etc inte medger hastigheter över 50km/h, då har du ju all rätt att blockera de som vill köra om i lagstadgad hastighet. De är ju liksom inte upp till de andra trafikanterna att bedöma detta. Du kör ju för bövelen först!


När jag cyklar ligger jag alltid mitt på mittlinjen och vinglar på ett oberäkneligt sätt. Det gör att både mötande och bakomvarande trafik bromsar ner rejält för att bedöma situationen. Jag cyklar så i ungefär 10 minuter åt gången, och sen svänger jag in på en parkeringsficka och släpper förbi trafiken. Ligger min destination inom tio minuter släpper jag inte förbi någon.
På detta vis skapar jag en säkerhet kring mig själv som trafikant. Jag vet att ingen kommer göra en dum omkörning, för det går helt enkelt inte. Framförallt skapar jag en säkrare trafikmiljö för alla andra, då jag aktivt bidrar till lägre hastigheter på vägen.

I tvåfiliga cirkulationsplatser ligger jag även där på mittlinjen. De andra trafikanterna kan ju ändå inte bedöma situationen (ja ni vet det är ju så svårt det där med placering osv), och om jag skulle släppa in någon bredvid mig skulle det snabbt bli farligt.


Ni kolspridande automobildårar vill så gärna påpeka för oss cyklister att vi saknar hyfs i trafiken, men det är faktiskt så att rätt går före hyfs. Vägen är lika mycket min som den är din, och om det gör mig glad att aktivt blockera andra trafikanter så är det min rätt att göra så.
Värst är ändå dessa yrkeschaufförer med sina långa lastbilar. Tutar gör dom. Stressar gör dom. Vart ska dom? Är deras destination viktigare än min?

Jag blir så upprörd. Nu ska jag gå och lägga mig. Väntar upprört på ett paket med cykelrelaterade artiklar som skulle ha varit här igår. Först är det SJ, och nu är det Posten. Förseningar på förseningar. Ska de vara så svårt att hålla tiderna.

Dunlop på er alla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.