Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tycker det är roligt att vända på resonemangen för att försöka se saken från andra sidan:
Cyklister - kan inte ni ge er ut och cykla 10 minuter tidigare så ni hinner med er runda och då även någon gång gå ner på enkelled då det finns bilar som hellre kör om enkelled än klungor - är er träningstid så dyrbar?
I ärlighetens namn så tränar jag cykling mycket sällan, och har kört i klunga bara ett fåtal gånger. Som bilist tycker jag att det är bra mycket skönare att köra om en välordnad klunga som håller sig på sin sida av vägen, än ett långt enkelled. Det handlar då om en (1) säker omkörning som måste göras på en kort sträcka, till skillnad från enkelleden som är långa, och ibland utspridna. Tycker du att det är lättare att köra om ett enkelled än en klunga?

Jag tycker ändå att det känns som att denna fråga handlar en hel del om stress. Har man tid att sakta ner och göra en säker omkörning, eller chansar man utan vingelmån vid mötande trafik. Om man inte vill gå ut i mötande fil när man ska köra om cyklister, är det klart att enkelleden är lättare att köra om, men jag tycker att det känns osäkert.
 
Jag tycker det är roligt att vända på resonemangen för att försöka se saken från andra sidan:
Cyklister - kan inte ni ge er ut och cykla 10 minuter tidigare så ni hinner med er runda och då även någon gång gå ner på enkelled då det finns bilar som hellre kör om enkelled än klungor - är er träningstid så dyrbar?

Hahahaha! Det här visar ju verkligen hur lite förståelse du har för situationen... Tycker du verkligen att det är jämförbart?

Hur många cykelklungor kör medelbilisten om på en säsong?
Hur många gånger blir en cyklist alt. en cykelklunga omkörd av en bil på en säsong?

Om förhållandet var 1:1 mellan dessa så hade din jämförelse varit relevant. Ska du vända på resonemanget så får du ju försöka sätta dig in i situationen, inte använda det som ett simpelt ogenomtänkt grepp för att försöka förlöjliga motståndarsidan i diskussionen.

Dessutom kanske klungkörningen just är målet med träningen, målet med din bilkörning är något helt annat. Inte direkt jämförbart.

Kan inte alla bilister som inte ens kan acceptera cyklistargumenten i den här tråden bara säga att:
"Ja, vi är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska hålla sig undan på vägarna så att vi bilister kommer så fort fram som möjligt."

Det finns ju ingen annan anledning till att diskussionen fortfarande pågår eftersom det är fastställt att klungkörning på cykel inte är olagligt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Gammalt som gatan men kul ändå. Dock så är det där med ninjacyklist m.m. fel. Ninjor kallas mörkt klädda fotgängare som saknar reflexer. Jäkligt obehagligt att möta i höst- och vintermörkret. Rätt vad det är så dyker de upp som en ninja. Jag har en riktigt stark cykellykta så jag ser dem nu men med sämre/normala doningar blir det lätt farligt att cykla på GC-bana. Känns tryggare med lysen och reflexer att cykla i vägkanten.

Här är originalet (mamil): http://www.bbc.co.uk/news/magazine-10965608
 
Vem är på fel ställe?

Vissa i tråden bör nog logga in på nedanstående sida istället för på utsidan.se...
http://memil.se/

Vissa i tråden borde nog inte skriva om sin intolerans när de kör bil på ett forum som har en filosofi som bl a går ut på att:

"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr".

Blir även lite intressant när man skriver om sitt motoriserande problem i ett underforum kallat:

"Landsvägscykling - för dig som gillar racer och landsvägscykling".

Ni bör alltså skriva av er frustration på random bilforum istället för på Utsidan.se.
 
Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.

Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.
 
Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.

Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.

Du får kortare omkörningssträcka om de cyklar i två led.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.