Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Polisen är väl det första tolkande steget. Jag litar mer på ett officiellt svar/tolkande från polisens sida till allmänheten än på nån rabiat bilist på internetz.

Efter att som lekman ha vunnit mot både polis och åklagare i tingsrätten (domen har vunnit laga kraft) har jag förstått att de inte har en susning om vad de håller på med...
 
Lagens definition av 'stanna';
http://www.trafiksakerhet.se/stanna-parkera.htm
Läs även paragrafer 47-54 kap 3 trafikförordningen.
Av detta och med sunt förnuft inser man att
Stanna = ett av trafikanten kontrollerat och frivilligt fartnedtagande till stillastående.
Hur detta regleras framgår av ovanstående paragrafer.

Din definition av samma ord i bl.a. Inlägg #439;
"...hur fort en cyklist tappar fart när den väl ligger på marken..."

Jag fortsätter.
Jag tycker att ordet 'olyckas' bättre passar in på det du beskriver, "hur fort en cyklist tappar fart när den väl ligger på marken". Dvs ett av trafikanten okontrollerat och ofrivilligt fartnedtagande till stillastående.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/173/182.html


Prova nu att byta ut ordet 'stanna' mot ordet 'olyckas' i paragraferna 47-54, dvs det du tycker hur orden ska användas. Fungerar inte särskilt bra, eller hur.

Jag har så pass stor tilltro till de som skrev trafikförordningen, så jag tror att de kom ihåg sin egen användning av ordet 'stanna' i paragraf 2 när de väl definierade ordet i paragrafer 47-54. Eller vice versa.
 
Senast ändrad:
Varför du inte varit med i någon kollision kan jag bara spekulera i. Varför har jag aldrig krockat?
...Du hänvisar till statistik..
Som ett sidospår.
Vad du inte verkar förstå är att när man cyklar i klunga sker det hela tiden 'tillbud', dvs saker som skulle kunna leda till olyckor, OM man inte trots allt höll avpassat avstånd.
Främmande föremål på vägen, utspringande djur, sprickor i vägbanan, bilar som inte kör som de borde, you name it. Till och med att framförvarande cyklist dråsar i backen!
'Tillbud' som tvingar den framförvarande cyklisten att bromsa eller väja. Detta sker HELA TIDEN!
Trots detta har jag bl.a. cyklat otaliga kilometrar, UTAN ATT KÖRA PÅ FRAMFÖRVARANDE CYKLIST!

Och som ännu ett sidospår.
Vi får hela tiden veta att DU räknat, att DU tagit fram modeller på bl.a. Bromskrafter eller vad det nu var.
Varför presenterar DU inte detta då, när DU använder det som en del av DIN argumentation?
Jag är egentligen totalt ointresserad av dina uträkningar, men tycker att ditt sätt att argumentera har en hel del brister.
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Suck, tror någon att det är olagligt att köra i klunga? Har någon klunga blivit bötfällda för att de cyklat i just klunga utan att något tillbud skett? Åter till ritbordet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips