Tappa inte farten i debatten!
Mer bränsle:
http://www.youtube.com/watch?v=n_r0-FBvSU8
http://www.youtube.com/watch?v=3L2me3ZsSgo
Mer bränsle:
http://www.youtube.com/watch?v=n_r0-FBvSU8
http://www.youtube.com/watch?v=3L2me3ZsSgo
De är de, enligt polisens svar. Källhänvisa mig gärna till officiellt svar om motsatsen.
Tack. Du lyckas med några få meningar klargöra en del av det jag försöker få framOm man kan stanna eller inte på en femöring är ju en ganska totalt menlös sidodiskussion. Jag styr ju inte upp bakom någon okänd och lägger mig 30 cm bakom bakhjulet utan allt sker ju i samförstånd där alla inblandade också är införstådda med risken att smaka asfalt i värsta fall. Vad är det att älta egentligen? Jag har heller aldrig varit med om någon allvarligare incident vid klungkörning. För bilister torde det ju vara att föredra med en tätt sammanhållen klunga, än en som är utspridd på 100 meter med "erforderligt" avstånd mellan cyklarna.
Visade tråden för en polis jag känner och han skrattade bara och uttryckte s a s of the record att det är många som inte borde ha körkort ute på vägarna, med åsyftande på vissa bilisters beteende och föreställningar om deras eget tolkningsföreträde på vägarna. Sitter man på cykel blir man snabbt ganska varse förekomsten av mer eller mindre allvarliga trafikförseelser där höga hastigheter och bristande hänsyn från biltrafik innebär flerfaldigt högre risker för andra trafikanter. Vilket självklart polisen också är medvetna om. Därvid inte sagt att cyklister kan bete sig hur som helst, men som med det mesta så handlar det om pragmatism och ett ömsesidigt respekttagande.
Polisen är väl det första tolkande steget. Jag litar mer på ett officiellt svar/tolkande från polisens sida till allmänheten än på nån rabiat bilist på internetz.Sedan när är det polisen som tyder lagarna?
Brauer: Ett av dina fel i dina teoretiska uträkningar är att du förutsätter att framförvarande cyklist vid problem utsätts för en oändlig retardation.
Fråga 1: Säger paragrafen om lämpligt avstånd verkligen att man som bakomvarande ska kunna stanna vid punkten där framförvarande trafikant fick problem och inte just innan man hinner ikapp denne?
Fråga 2: Säger paragrafen ens något som inte rör normalt instannande/stoppande, dvs tar den upp om framförvarande trafikant råkar ut för 'problem'?
Kul att du målar ut mig som den ende när du inte ens vet om det stämmerI andra ringhörnan har vi
1. Brauer, som säger FEL, FEL, FEL klungkörning är visst olagligt.
Som grund för detta påstår att han är den enda av kombattanterna som läst paragrafen om lämpligt avstånd i trafikförordningen och är den enda som förstår innebörden av den dessutom.
Vidare påstår han att polisen mest troligt ljuger i sina svar till allmänheten
ordbajseri
för att de flesta svenska motionärer inte cyklar i samma hastigheter, i lika många led, på avlysta vägar där annan trafik kan bortses ifrån och framförallt inte med lika små marginaler. Ska ni komma med jämförelser, så försök hålla dem rättvisa.Envar som beskådat TDF mfl stora tävlingar vet att massfall i klungor inte är helt ovanligt ens bland de mest proffessionella, varför skulle det vara mindre vanligt bland blandade amatörer? Den som cyklat racer och inte har skrubbsår har inte försökt cykla tillräckligt fort