Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Polisen är väl det första tolkande steget. Jag litar mer på ett officiellt svar/tolkande från polisens sida till allmänheten än på nån rabiat bilist på internetz.

Efter att som lekman ha vunnit mot både polis och åklagare i tingsrätten (domen har vunnit laga kraft) har jag förstått att de inte har en susning om vad de håller på med...
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Lagens definition av 'stanna';
http://www.trafiksakerhet.se/stanna-parkera.htm
Läs även paragrafer 47-54 kap 3 trafikförordningen.
Av detta och med sunt förnuft inser man att
Stanna = ett av trafikanten kontrollerat och frivilligt fartnedtagande till stillastående.
Hur detta regleras framgår av ovanstående paragrafer.

Din definition av samma ord i bl.a. Inlägg #439;
"...hur fort en cyklist tappar fart när den väl ligger på marken..."

Jag fortsätter.
Jag tycker att ordet 'olyckas' bättre passar in på det du beskriver, "hur fort en cyklist tappar fart när den väl ligger på marken". Dvs ett av trafikanten okontrollerat och ofrivilligt fartnedtagande till stillastående.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/173/182.html


Prova nu att byta ut ordet 'stanna' mot ordet 'olyckas' i paragraferna 47-54, dvs det du tycker hur orden ska användas. Fungerar inte särskilt bra, eller hur.

Jag har så pass stor tilltro till de som skrev trafikförordningen, så jag tror att de kom ihåg sin egen användning av ordet 'stanna' i paragraf 2 när de väl definierade ordet i paragrafer 47-54. Eller vice versa.
 
Senast ändrad:
Varför du inte varit med i någon kollision kan jag bara spekulera i. Varför har jag aldrig krockat?
...Du hänvisar till statistik..
Som ett sidospår.
Vad du inte verkar förstå är att när man cyklar i klunga sker det hela tiden 'tillbud', dvs saker som skulle kunna leda till olyckor, OM man inte trots allt höll avpassat avstånd.
Främmande föremål på vägen, utspringande djur, sprickor i vägbanan, bilar som inte kör som de borde, you name it. Till och med att framförvarande cyklist dråsar i backen!
'Tillbud' som tvingar den framförvarande cyklisten att bromsa eller väja. Detta sker HELA TIDEN!
Trots detta har jag bl.a. cyklat otaliga kilometrar, UTAN ATT KÖRA PÅ FRAMFÖRVARANDE CYKLIST!

Och som ännu ett sidospår.
Vi får hela tiden veta att DU räknat, att DU tagit fram modeller på bl.a. Bromskrafter eller vad det nu var.
Varför presenterar DU inte detta då, när DU använder det som en del av DIN argumentation?
Jag är egentligen totalt ointresserad av dina uträkningar, men tycker att ditt sätt att argumentera har en hel del brister.
 
Senast ändrad:
Suck, tror någon att det är olagligt att köra i klunga? Har någon klunga blivit bötfällda för att de cyklat i just klunga utan att något tillbud skett? Åter till ritbordet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips