Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dödslängtan eller dåligt omdömme?
- Trådstartare 7S
- Start datum
... utan då måste omgivande trafikanter anpassa sig så att säkerheten blir rimlig för alla som har rätt att bruka vägen...
Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter.
Oavsett färdsätt är det inte tillåtet att hindra annan trafik. Oavsett hur andra beter sig i trafiken är det inte tillåtet att utsätta dem för fara.
Man är även som cyklist skyldig att tillse att man inte i onödan hindrar annan trafik.
Man är som bilist skyldig att anpassa hastigheten så att man inte utsätter andra för fara.
Bidrar man till en olycka kan man inte hävda att man hade rätt att cykla där, eller som bilist hävda att man bara höll skyltad hastighet.
Om folk använder förnuftet så kan man klungcykla på ställen där det är lämpligt och byta formation när det är mindre lämpligt med klunga över hela körfältet.
Oavsett färdsätt är det inte tillåtet att hindra annan trafik. Oavsett hur andra beter sig i trafiken är det inte tillåtet att utsätta dem för fara.
Man är även som cyklist skyldig att tillse att man inte i onödan hindrar annan trafik.
Man är som bilist skyldig att anpassa hastigheten så att man inte utsätter andra för fara.
Bidrar man till en olycka kan man inte hävda att man hade rätt att cykla där, eller som bilist hävda att man bara höll skyltad hastighet.
Om folk använder förnuftet så kan man klungcykla på ställen där det är lämpligt och byta formation när det är mindre lämpligt med klunga över hela körfältet.
I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter.
Oavsett färdsätt är det inte tillåtet att hindra annan trafik. Oavsett hur andra beter sig i trafiken är det inte tillåtet att utsätta dem för fara.
Man är även som cyklist skyldig att tillse att man inte i onödan hindrar annan trafik.
Man är som bilist skyldig att anpassa hastigheten så att man inte utsätter andra för fara.
Bidrar man till en olycka kan man inte hävda att man hade rätt att cykla där, eller som bilist hävda att man bara höll skyltad hastighet.
Om folk använder förnuftet så kan man klungcykla på ställen där det är lämpligt och byta formation när det är mindre lämpligt med klunga över hela körfältet.
Helt rätt.
Men det är ju just den här inställning som jag och "cykelsidan" i den här tråden vänder sig mot.
Cyklisterna har lika stor rätt till vägnätet som alla andra (när det inte finns alternativ specifikt för cyklister) och om det inte är säkert nog (något som cyklisten ska avgöra, inte omgivande bilister) så ska inte cyklisten tvingas avstå från att cykla utan då måste omgivande trafikanter anpassa sig så att säkerheten blir rimlig för alla som har rätt att bruka vägen, oavsett om det innebär att bilisten måste köra betydligt långsammare än utsatt maxhastighet.
Prova att byta plats på orden cyklist och bilist i texten ovan och fundera på hur situationen klungkörning med cykel på vägbanan och bil bakom som väntar på lämpligt tillfälle för omkörning då ska lösas.
Visar ganska tydligt på hur polariserad diskussionen är och hur stark tro var och en har på sin tolkning.
/Patrik, trafikant med olika fordon
Prova att byta plats på orden cyklist och bilist i texten ovan och fundera på hur situationen klungkörning med cykel på vägbanan och bil bakom som väntar på lämpligt tillfälle för omkörning då ska lösas.
Visar ganska tydligt på hur polariserad diskussionen är och hur stark tro var och en har på sin tolkning.
/Patrik, trafikant med olika fordon
Nu hade ju iofs frågan gått över till att handla om huruvida man får cykla på vägen över huvud taget eller om man bara ska acceptera att det är för farligt... Detta vände jag mig emot.
Jag har inte skrivit en rad om klungkörning, men visst vi vänder på frågan och det den ger oss är att även cyklister i klunga bör visa hänsyn, men hur du än vänder på det så kommer de aldrig riskera bilistens liv genom att ej bryta upp klungan när denne närmar sig. Det enda som bilisten utsätts för är att han/hon tvingas bromsa in och vänta på ett lämpligt ställe att köra om (bilisten själv kan dock riskera sitt eget liv och andras i situationen med en korkad omkörning).
Vänder vi tillbaka synsättet igen så riskerar en bilist som envist hävdar någon sorts "rätt" (som inte ens finns) att få köra om när som helst, även en ensam cyklists liv om han/hon inte visar tillräcklig hänsyn vid omkörningstillfället.
Inte riktigt jämförbart eller hur?
Nu hade ju iofs frågan gått över till att handla om huruvida man får cykla på vägen över huvud taget eller om man bara ska acceptera att det är för farligt... Detta vände jag mig emot.
Jag har inte skrivit en rad om klungkörning, men visst vi vänder på frågan och det den ger oss är att även cyklister i klunga bör visa hänsyn, men hur du än vänder på det så kommer de aldrig riskera bilistens liv genom att ej bryta upp klungan när denne närmar sig. Det enda som bilisten utsätts för är att han/hon tvingas bromsa in och vänta på ett lämpligt ställe att köra om (bilisten själv kan dock riskera sitt eget liv och andras i situationen med en korkad omkörning).
Vänder vi tillbaka synsättet igen så riskerar en bilist som envist hävdar någon sorts "rätt" (som inte ens finns) att få köra om när som helst, även en ensam cyklists liv om han/hon inte visar tillräcklig hänsyn vid omkörningstillfället.
Inte riktigt jämförbart eller hur?
Som flera skrivit (inkl mej själv) har man inte rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Det är vi helt överens om. Hävda sin rätt kan man göra i domstol men i trafiken har man skyldigheter, t ex att undvika olyckor och underlätta omkörningar.
Men klungcyklister tvingar bakomvarande bilister att göra en mindre säker omkörning genom att ligga två i bredd i höger körfält istället för att köra enkelled på vägrenen - avståndet i sidled minskar då klungan tar mer plats i bredd och befinner sig längre till vänster än enkelcyklisten på vägrenen - givet att bilisten i båda siutationerna går över helt i mötande körfält.
Vingelmånen gentemot en bilist i mötande körfält (oavsett om det är en mötande bil eller om omkörande) för en cyklist strax vänster om mitten i körfältet är mindre jämfört med cyklisten på vägrenen.
Konstigt att klungcyklister verkar vara så fokuserade på att tvinga ut bakomvarande bilister i mötande körfält (som de anser vara en säkrare omkörning) och inte reagerar på att de själva hamnar närmare mötande trafik genom breddkörning.
Rent fysiskt är en bilist mer skyddad men jag tror de flesta bilförare som skulle köra på en cyklist skulle må fysiskt dåligt även om de är strikt juridiskt oskyldiga.
/Patrik, multitrafikant
Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.
Har du något exempel på det från den här tråden eller är det någon form av teknik för att svartmåla dina "motståndare"?
Har du något exempel på det från den här tråden eller är det någon form av teknik för att svartmåla dina "motståndare"?
Jag behöver inte svartmåla nån. Läs om tråden så lär du se vad jag menar.
Mindre säker för vem?Men klungcyklister tvingar bakomvarande bilister att göra en mindre säker omkörning genom att ligga två i bredd i höger körfält istället för att köra enkelled på vägrenen - avståndet i sidled minskar då klungan tar mer plats i bredd och befinner sig längre till vänster än enkelcyklisten på vägrenen - givet att bilisten i båda siutationerna går över helt i mötande körfält.
Det vi försöker säga, men som inte verkar gå hem: I VERKLIGHETEN ÄR DET INTE GIVET ATT BILISTERNA GÖR SÅ. I VERKLIGHETEN ÄR DET FLER BILISTER SOM TAR CHANSEN OCH GÖR FARLIGA OMKÖRNINGAR OM MAN CYKLAR I ENKELLED.
Antingen diskuterar vi det ideala trafiksamhället, eller så diskuterar vi hur det ser ut i verkligheten. Inte både och.
Inte ligger den yttre raden 'strax vänster om mitten i körfältet'. Var menar du att den inre raden befinner sig?Vingelmånen gentemot en bilist i mötande körfält (oavsett om det är en mötande bil eller om omkörande) för en cyklist strax vänster om mitten i körfältet är mindre jämfört med cyklisten på vägrenen.
Se ovan.Konstigt att klungcyklister verkar vara så fokuserade på att tvinga ut bakomvarande bilister i mötande körfält (som de anser vara en säkrare omkörning) och inte reagerar på att de själva hamnar närmare mötande trafik genom breddkörning.
Jag behöver inte svartmåla nån. Läs om tråden så lär du se vad jag menar.
Gjorde det innan och fann varken några uppmaningar eller berättelser. Därav frågan.
Mindre säker för vem?
Det vi försöker säga, men som inte verkar gå hem: I VERKLIGHETEN ÄR DET INTE GIVET ATT BILISTERNA GÖR SÅ. I VERKLIGHETEN ÄR DET FLER BILISTER SOM TAR CHANSEN OCH GÖR FARLIGA OMKÖRNINGAR OM MAN CYKLAR I ENKELLED.
Antingen diskuterar vi det ideala trafiksamhället, eller så diskuterar vi hur det ser ut i verkligheten. Inte både och.
Inte ligger den yttre raden 'strax vänster om mitten i körfältet'. Var menar du att den inre raden befinner sig?
Se ovan.
Jag trodde att om man cyklar två i bredd i ett körfält så hamnar högra cyklisten i sidled ungefär där högra hjulen på en bil hamnar och vänster cyklist hamnar där en bils vänstra hjul hamnar. Eller hur tätt ligger ni i en cykeklunga i sidled? Och var i sidled i ett körfält ligger de två leden, relatera till en centrad placerad bil i ett körfält så tror jag att jag förstår.
Jag håller inte med om att några bilisters felaktiga omkörningar rättfärdigar konstant klungcykling, men här är jag tämligen säker på att vi tycker olika.
Men du måste väl ändå hålla med om att vänster cyklist i en klunga hamnar närmare mötande trafik jämfört med en enkelcyklist som håller till höger, mätt i decimeter?
/Patrik, tydligen ovanlig som bilist som vill köra om med god marginal, oavsett fordon jag kör om
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg