Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Trådstartarens rubrik

menar jag är synnerligen provocerande. Upphinnande fordonsförare skall väja eller bromsa. Hinder kan alltid dyka upp på vägbanor.

Att bilister lika lite är felfria som andra trafikanter torde framför allt cyklister vara medvetna om.

Thure
 
menar jag är synnerligen provocerande. Upphinnande fordonsförare skall väja eller bromsa. Hinder kan alltid dyka upp på vägbanor.

Att bilister lika lite är felfria som andra trafikanter torde framför allt cyklister vara medvetna om.

Thure

Håller helt med dig om att upphinnande fordon har väjningsplikt, dock finns det också andra regler och lagar som styr hur cyklar ska framföras på väg...

Undrar vad du anser om körningen jag råkade ut för förra helgen, citerar: "Var ut till Skanssundet och drog lite strömming i dag. De flesta cyklister uppförde sig ganska ok. Däremot var det ett mindre gäng på 10-12 pers som körde 2 i brädd och där den siste personen i raden låg bara decimetern från mittlinjen."

Orsaken till att köra vid mittlinjen var att hindra omkörning, cyklisterna gjorde ca 30-35 km på en 70 väg.
 
Som cyklist

är det ofta bättre att vara en bit ut i körbanan så att man syns och markerar sin vingelmån, och i och med att bilister oftast håller större avstånd till cyklisten när de kör om, om cyklisten är en bit från kanten.

Det kan alltså ha varit säkrare att köra som du beskriver att cyklisterna gjorde.
Men jag var inte där så det är inte lätt att veta.
Däremot vet jag att vägen är rätt kurvig och inte så bred vilket bör innebära att bilister bör köra lite defensivt.

Thure
 
Vinglar man så mycket att man måste ligga längs mittlinjen för att hålla sig på vägen så är det nog bättre att köpa sig stödhjul och hålla sig invid vägkanten istället.
 
menar jag är synnerligen provocerande. Upphinnande fordonsförare skall väja eller bromsa. Hinder kan alltid dyka upp på vägbanor.

Att bilister lika lite är felfria som andra trafikanter torde framför allt cyklister vara medvetna om.

Thure

Denna synnerlighet lyckades du dock misstolka genom att blanda in bilisten. Det har du dock inte varit ensam om hitintills. Det är förvånande att ingen anmärkt på den grova felstavningen ännu.
 
Senast ändrad:
är det ofta bättre att vara en bit ut i körbanan så att man syns och markerar sin vingelmån, och i och med att bilister oftast håller större avstånd till cyklisten när de kör om, om cyklisten är en bit från kanten.

Det kan alltså ha varit säkrare att köra som du beskriver att cyklisterna gjorde.
Men jag var inte där så det är inte lätt att veta.
Däremot vet jag att vägen är rätt kurvig och inte så bred vilket bör innebära att bilister bör köra lite defensivt.

Thure

Jag tycker det känns säkrare att gränsla mittlinjen då jag har större chans att hinna se vilt på samma tid från bägge sidor. Omgivande trafik bryr jag mig föga...

Självklart bör bilister köra defensivt när det åker framtida sårskorpor på racercyklar i attackformation.
 
Själva kärnan

i de situationer som skildras i den här tråden är det verkligt farliga, när bilisten kör om och korsar mittlinjen.

Om det är smal väg och skymd sikt så är det fel beslut av bilföraren, och en förseelse som är mångdubbelt större än en cyklist som ligger i bredd med en annan cyklist,
kanske bara tillfälligt när den ene cyklisten kör om den andre, eller de växlar dragposition främst i en träningsklunga.

Om jag ser ett gäng cyklister i en klunga blir jag glad. De har kul på vägen.

Thure
 
Jag förstår inte varför en cyklists ev felaktiga beteende ska behöva ursäktas eller förklaras av andra cyklister? Eftersom ingen av oss vet hur situationen såg ut så kan vi inte tolka denna. Att greendangers tolkning kan vara färgad utifrån hans tidigare inlägg är dock lätt att förstå.

Ang att slicka mittlinjen så är det många fler bilister som gör det även fast det kommer upphinnande eller mötande trafik. Det är ett så pass vanligt fenomen att ingen ens bevärdigar det med ett inlägg i någon lämplig tråd.

Tyvärr bör cyklister cykla defensivt när det åker nutida Judge Dredds i sina mördarmaskiner i attackformation.

I övrigt håller jag med thureb.
 
Anser du att en väg och dess vägområde är en lekplats?

Kan du definiera lekplats?

Plats för övningskörning för olika slags trafikanter är det hur som helst. Och det begås hela tiden misstag av nästan alla trafikanter. Detta måste vi ta med i beräkningen och ständigt ändra våra planer och beslut.

En avslappad och tillåtande attityd gentemot andra trafikanter vill jag uppmana till.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips