Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Tänkte be alla duktiga jurister och googlekunniga trafikförordningsexperter i tråden om råd. Hur ska jag som cyklist bete mig i de här situationerna? Måste jag alltså cykla på cykelvägen?

Nej du måste inte cykla på cykelbanan.

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).
 
Nej du måste inte cykla på cykelbanan.

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).

Tack!

Vissa hävdar ju i inlägg tidigare i tråden att cykelvägens skick inte har något med bedömningen att göra utan bara "med hänsyn till färdmålets läge" och att cyklister måste använda cykelväg om sådan finns.

Min avsikt med bilderna var såklart att belysa situationer i vilka det blir svårt/omöjligt att tillämpa en svart/vit lagstiftning. I dessa fall blir det en fråga om bedömning. Jag har mycket svårt att tänka mig någon från ordningsmaktens sida som skulle ha synpunkter på att man inte använder cykelbanan i dessa fall och det visar på att det finns en pragmatism i tillämpningen av trafikförordningen (gäller lagstiftning rent generellt); det som är ok i en situation är med nödvändighet inte det i en annan och det gäller all lagstiftning. Vägrenskörning för bilister är ett annat exempel där det i trafikförordningen anmodas till pragmatism. Normal får man inte köra bil i vägren, men den kan tillfälligt användas för att t ex underlätta en omkörning. Hur länge får man köra där då? 100 m, 500 m, 2 min? Ja, det är såklart en fråga om bedömning från fall till fall.

Hävdar man ständigt någon form av bokstavstrogen absolutism i tillämpning av lagar och förordningar så är man nog imho inte så insatt i hur lagstiftning och tillämpning fungerar.
 
Tänkte be alla duktiga jurister och googlekunniga trafikförordningsexperter i tråden om råd. Hur ska jag som cyklist bete mig i de här situationerna? Måste jag alltså cykla på cykelvägen?

Nej, du måste inte cykla på cykelbanan - du kan välja en annan väg, kanske en omväg som ger dig än mera träning eller en genväg som spar dig tid. :) Som cyklist kan man också hoppa av och gå med cykel - det är inte bilister förunnat.
Men jag hävdar (nu med en dåres envishet) att du inte får cykla på vägar där det finns cykelbana bredvid. Jag kan dock tänka mig att den igenplogade cykelbana skulle vara en förmildrande omständighet om det togs upp i domstol.

Om jag väljer att köpa en ferrari med 3 cm markfrigång så skulle ett antal vägar vara för håliga för att kunna befaras med den bilen. Dock kan jag inte välja att köra t ex mot färdriktningen för det. Väljer man racercykel med mycket smala däck väljer man enligt min mening också bort vissa cykel-vägar tycker jag. Men en MTB skulle jag inte ha några problem att köra på denna cykelväg.
Jag tror inte det finns någon lag som säger att jag måste kunna cykla racercykel på alla Sveriges cykelbanor - även om det vore önskvärt att GCvägar håller en högre standard än den du avbildat.

Och vinterbilden - är det ett vanligt förekommande problem? Cyklar du ofta racer då det är 2 meters snödjup på cykelbanan. Jag tror parkerande bilister upplever liknande problem med översnöade parkeringar och då får väl bilisten välja att parkera någon annanstans där det är skottat/plogat.

/Patrik, som vill ut och cykla i solskenet nu
 
Vägrenar är ju f ö intressanta. Vissa vägar har ju väldigt breda vägrenar; upp emot 3 meter. Vägrenen är inte ett körfält för bilar och eventuella cyklister som ligger i tvåled i en sådan vägren utgör inget hinder för trafiken i körbanan. Vissa menar här ändå att det rent generellt är förbjudet att cykla i bredd. Även här finns ju en stor skillnad till en oregelbunden klunghop som använder hela körfältet på en smal och väldigt trafikerad väg och mellan extremerna finns såklart en gråskala och utrymme för bedömning.
 
Tack!

Vissa hävdar ju i inlägg tidigare i tråden att cykelvägens skick inte har något med bedömningen att göra utan bara "med hänsyn till färdmålets läge" och att cyklister måste använda cykelväg om sådan finns.

Min avsikt med bilderna var såklart att belysa situationer i vilka det blir svårt/omöjligt att tillämpa en svart/vit lagstiftning. I dessa fall blir det en fråga om bedömning. Jag har mycket svårt att tänka mig någon från ordningsmaktens sida som skulle ha synpunkter på att man inte använder cykelbanan i dessa fall och det visar på att det finns en pragmatism i tillämpningen av trafikförordningen (gäller lagstiftning rent generellt); det som är ok i en situation är med nödvändighet inte det i en annan och det gäller all lagstiftning. Vägrenskörning för bilister är ett annat exempel där det i trafikförordningen anmodas till pragmatism. Normal får man inte köra bil i vägren, men den kan tillfälligt användas för att t ex underlätta en omkörning. Hur länge får man köra där då? 100 m, 500 m, 2 min? Ja, det är såklart en fråga om bedömning från fall till fall.

Hävdar man ständigt någon form av bokstavstrogen absolutism i tillämpning av lagar och förordningar så är man nog imho inte så insatt i hur lagstiftning och tillämpning fungerar.

Därför kompletteras lagar av rättspraxis och prejudikat (vägledande domar) men jag har hitills inte sett några sådana åberopas som stöd för breddkörning eller undlåtande att använda cykelbana. Artikeln i aftonbladet antydde väl snarare motsatsen - cyklisterna dömdes - fast för vårdslöshet i trafik/för kort avstånd.

/Patrik, cykelsugen
 
Vissa hävdar ju i inlägg tidigare i tråden att cykelvägens skick inte har något med bedömningen att göra utan bara "med hänsyn till färdmålets läge" och att cyklister måste använda cykelväg om sådan finns.

Min avsikt med bilderna var såklart att belysa situationer i vilka det blir svårt/omöjligt att tillämpa en svart/vit lagstiftning. I dessa fall blir det en fråga om bedömning. Jag har mycket svårt att tänka mig någon från ordningsmaktens sida som skulle ha synpunkter på att man inte använder cykelbanan i dessa fall och det visar på att det finns en pragmatism i tillämpningen av trafikförordningen (gäller lagstiftning rent generellt); det som är ok i en situation är med nödvändighet inte det i en annan och det gäller all lagstiftning. Vägrenskörning för bilister är ett annat exempel där det i trafikförordningen anmodas till pragmatism. Normal får man inte köra bil i vägren, men den kan tillfälligt användas för att t ex underlätta en omkörning. Hur länge får man köra där då? 100 m, 500 m, 2 min? Ja, det är såklart en fråga om bedömning från fall till fall.

Hävdar man ständigt någon form av bokstavstrogen absolutism i tillämpning av lagar och förordningar så är man nog imho inte så insatt i hur lagstiftning och tillämpning fungerar.

Mycket bra skrivet.
 
Därför kompletteras lagar av rättspraxis och prejudikat (vägledande domar) men jag har hitills inte sett några sådana åberopas som stöd för breddkörning eller undlåtande att använda cykelbana. Artikeln i aftonbladet antydde väl snarare motsatsen - cyklisterna dömdes - fast för vårdslöshet i trafik/för kort avstånd.

Dömdes de verkligen? Jag tror du önskeläst tidigare inlägg och artikeln.

Så du stöder din teori på ett (1!) fall där bilist/cyklister motanmälde varann och ingen åtalades eller dömdes och på ett (1!) fall där cyklist dömts för att ha cyklat på väg istället för på cykelväg? Detta efter att ha blivit påkörd bakifrån av en trafikundervisande bilist som också dömdes?
http://www.cyklistbloggen.se/2011/12/lund-domen-andrad-i-cykelmalet/

Vad tror du egentligen att rättspraxisen är då det gäller både klungkörning och ickecykelvägcykling?
 
Senast ändrad:
Och vinterbilden - är det ett vanligt förekommande problem? Cyklar du ofta racer då det är 2 meters snödjup på cykelbanan. Jag tror parkerande bilister upplever liknande problem med översnöade parkeringar och då får väl bilisten välja att parkera någon annanstans där det är skottat/plogat.

/Patrik, som vill ut och cykla i solskenet nu

Vinterbilden är ett tämligen vanligt problem i Boden. Nu cyklar jag inte racer under årets 12 månader utan oftast mtb vintertid men då vi har snötäcke från oktober till april är det inte alls ovanligt med översnöade cvkelvägar.

Nu är ju långt ifrån alla cyklister memiler med dyra kolfiberracers. Du menar alltså att äldre personer med matkassar på styrena, eller någon med en unge i barnstol ska skaffa en bättre cykel för att kunna ta sig fram på cykelvägar som i första bilden? Att polisen bör sätta upp en kontroll och bötfälla folk som inte använder den där cykelvägen?

Var ligger problemet egentligen? Du kanske skulle ta den där cykelturen i solen istället för att googla paragrafer?
 
Cykling i bredd. Detta gäller alltid på såväl cykelbana som inte. Som jag ser det får man alltså cykla i bredd när väggrenen är 3 meter bred.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
 
De där med att cykelvägen skulle ha sämre asfalt köper jag inte.
Visst den kanske är för smal så klungcykling inte är optimal.

Finns väl kanske enstaka undantag vid nybyggda banor, och i Norge kanske cykelbanor får kosta mera? I storstockholm kan jag i alla fall med emfas säga att cg-banor så gott som alltid har sämre asfalt än vägarna. Inte så att asfalten i sig är sämre men man har genomgående fuskat med underlaget på ett sätt som man inte kan göra med bilvägar utan att bli stämd eller få lynchmobbar efter sig.

En åldrad cg-bana utmärks också för det mesta av ett antal jordarbeten/avgrävningar för vvs och liknande, som sen ligger öppna i åratal om de alls åtgärdas. Om de sent om sider åtgärdas så är standarden på lagningen som regel alltid dålig. Efter 10-20 år så är det mest ett ojämnt lapptäcke. Ett tydligt symtom på den sämre beläggningen är att uppmätt snitt alltid blir lägre på cg-bana än på vägen bredvid, även om man räknar bort störningar som vassa krökar och vägövergångar för att cg-banan plötsligt bestämmer sig för att gå på andra sidan av vägen.
 
Ett annat perspektiv...

Tillåt mig att införa ett annat perspektiv i diskussionen.

Det har nu jiddrats i tio sidor om tillämpningen av befintligt lagrum. Det är säkert en bra diskussion på ett juridikforum. På en mötesplats för skogsmullar ser jag den diskussionen som mindre intressant.

Varför inte ta en annan infallsvinkel: lagar eller inte, hur VILL vi att det ska funka? Lagar är inte huggna i sten, och jag tycker att det är mycket mer intressant att diskutera vad som vore ett "optimalt läge", än vad lagarna för tillfället säger eller inte säger.

"Sportcykling", som jag väljer att kalla det, är uppenbarligen en verksamhet som inte helt passar in i rådande trafikmiljö. Sportcyklister är för snabba för cykelbanor, men för långsamma för bilvägar (i bägge fallen mht andra trafikanter). Sportcykling är också en kul, miljövänlig och hälsofrämjande hobby. Hur ska vi på bästa sätt bereda plats för cyklandet i vår befintliga trafikmiljö? Jag gillar cyklister av många skäl, men jag tycker också om att kunna färdas obehindrat när jag åker bil. Som redan nämnts är dock långt ifrån allt bilåkande nyttotrafik, så det finns ingen anledning att helig-förklara bilisterna mer än nödvändigt.

Lagar eller inte, vad är den bästa lösningen? Ska vi be cyklisterna om lite mer disciplin och single-file vid behov? Eller ska vi önska oss större acceptans på bilsidan? Riskerar vi på sikt att lycra-kavalleriet tar över hela vägnätet? Kreativa synpunkter önskas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.