Dödslängtan eller dåligt omdömme?

3 svar

Jag undrar fortfarande varför den svagare parten väljer inte den intilliggande GCVÄGEN istället för vägrenen.

Den frågan tycker jag mej ha sett flera svar på:
- cykelvägen är dåligt sopad och har fler fall av dålig asfalt och dessa kan leda till farliga punkteringar/olyckor, särskilt med smala racingdäck.
- GCvägar kan också trafikeras av långsamma och ouppmärksamma gång- och cykeltrafikanter och fartskillnaden mellan cykelracer och gående/långsamcykalre är stor och risk för olyckor.
- Cykelvägar är ofta smalare och försvårar då träning av klungkörning.

Detta är de svar jag snappat upp i diskussionen.

Vad jag sedan tycker om de olika svaren torde väl framgått tidigare men jag tror det finns två läger av åsikter och de kommer nog tyvärr inte att mötas och enas i denna tråd.

/Patrik, som väntar på att få cykeln tillbaka från verkstaden och längtar efter att kunna cykla till jobbet igen
 
Sex sidor senare ingen som kan ge något svar.
Om du väljer att bortse från de svar som jag mfl försökt ge så förstår jag inte vad du vill med den här tråden. Några fler svar från min sida kommer du dock inte att få.

Inte ens mitt försök att provocera fram en debatt genom en rubrik i bästa aftonbladsklass lyckades, i alla fall inte åt det håll jag önskade.
Det var nog ett så dåligt försök att trolla så ingen ides ens hugga, tyvärr.

Varken reflexer eller lampor kommer hjälpa den cyklist som möter en ouppmärksam förare. Av precis samma skäl räcker det heller inte med att bära varselkläder för personer i väg- eller banmiljö. Jag skulle inte ens kunna tänka mig att gå med ryggen mot trafiken längs vägrenen.
Det är den trafikmiljön som du verkar acceptera och som du låter dina barn ärva.

Jag undrar fortfarande varför den svagare parten väljer inte den intilliggande GCVÄGEN istället för vägrenen.
Tror jag det.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
7S, lär av tango som hade tre rätt av tre möjliga. Du behöver ju inte själv cykla och utsätta dig för livsfara bara för att andra tränat. Tror hälsoeffekterna av att folk tränar, ibland på väg, är bra och de som inte kan bete sig i sin bil hoppas jag polisen tar innan de kör på någon.

PS. Om du ändrar i foruminställningarna så ser du bara tre sidor och slipper klicka så mycket.
 
Det hade varit intressant att höra vad polisen officiellt säger om klungcykling och hur man bäst bedriver cykelträning - jag tror jag ska maila och be om ett officiellt svar - som dessutom borde spridas via cykelförbundet till cykelklubbar. Här ovan utalar sig en enskild polis om avståndshållning.
Med tanke på att anmälan inte resulterade i en fällande dom kan vi väl anta att det inte bara är en enskild polismans åsikt att cyklisterna borde hållit större avstånd till varandra.
Kan ju vara kul om du fick ett officiellt svar från typ förbund och polisen, så att bilister också vet vad man kan förvänta sig på vägarna :)

Kanske hade det gått att få vissa vägsträckor anvisade som träningsområden med varningskyltar för cyklister i klunga? Det finns ju liknande specialskyltar för flyg, uddavilt mm. Landsvägscykling liksom många andra sporter behöver kanske anvisad plats för sin träning. En slinga på ett par mil hade kanske räckt även om det är friare idag att åka var man vill.
Att se alla vägar som sitt träningsområde är ju väldig speciellt för sporten och hade inte fungerat för många andra.
Hur gör andra fordonsporter som rally mm? De är ju också i behov av att "upphäva" trafikregler under utövandet.
Det kanske lite fel att jämföra regler för tävlingscyklister med "vanliga" cyklister eftersom påverkan och behov skiljer markant.

Målet måste väl ändå vara att både cyklister och bilister vet vad som gäller, och just nu verkar det vara mycket åsikter och känslor :)
 
De där med att cykelvägen skulle ha sämre asfalt köper jag inte.
Visst den kanske är för smal så klungcykling inte är optimal.

Visst blir jag själv irriterad ibland men skulle aldrig utsätta nån annan i trafiken för fara. Kör själv mycket motorcykel och vet att det inte är speciell skoj när stressade bilister tar full fart brevid en.

Men här i Oslo har dom hittat en bra lösning tycker jag. Finns en strecka som är överfylld med cyklister och den går bara upp till en vändplan. visst bor ju en del bönder efter den vägen men dom åker ju bara traktor så det går ju lika fort. :)
Enda gången jag åker där är när jag ska upp i skogen i Nordmarka och då är jag i slappar modus redan så några cyklister retar mig inte.
 

Bilagor

  • cykel.jpg
    cykel.jpg
    26.3 KB · Visningar: 505
Personligen ser jag det som ett så mikroskopiskt problem att drabbas av en olägenhet 0-10 ggr per år så det kan jag bjuda på. Att ha särskilda banor för de få tuffa som kör lvg känns inte helt realistiskt. Är liberal och tycker att vi inte behöver fler förbud.
 
Att se alla vägar som sitt träningsområde är ju väldig speciellt för sporten och hade inte fungerat för många andra.
Långdistanslöpning? Inlinesåkning? Rullskidor? Dessa utövas dock för det mesta ensam eller i små grupper, dvs de är inte lika mycket i vägen för bilisterna.
Och jag tvivlar på att ALLA vägar ses som träningsområde. Motorvägar och 2+1vägar är ju tyvärr reserverade för bilisterna.
 
Långdistanslöpning? Inlinesåkning? Rullskidor? Dessa utövas dock för det mesta ensam eller i små grupper, dvs de är inte lika mycket i vägen för bilisterna.
Och jag tvivlar på att ALLA vägar ses som träningsområde. Motorvägar och 2+1vägar är ju tyvärr reserverade för bilisterna.

Hoppla! Jag visste inte att vi var så noga på orden. Givetvis kan vi undanta motorvägar, 2+1 vägar, återvändsgränder, taxivägar på flygplatser, kullerstensgator och säkert en hel hög andra vägar.
Med "alla" vägar menar jag alltså "alla" vägar som är intressanta för en grupp cyklister. Ofta en lite lagom stor landsväg då.

Och grupperna du nämner är ju precis lika utsatta som cyklisterna. I för stor grupp kan de också störa trafiken, och på samma sätt stör naturligtvis inte EN cyklist.

Men det som är intressant är väl att få fram vad som gäller, så att både bilister och cyklister kan göra vad de kan för att anpassa sig. Just nu är det väl ingen här som faktiskt vet om det är cyklisternas rätt att ta ett halvt körfält eller om det faktiskt inte är tillåtet?
Sen att en del TYCKER att det borde vara lagligt eller inte är ju ganska ointressant.

För min del är det inte ett stort problem att hänga nån minut bakom en klunga men det kan vara intressant att veta om jag kan kasta iväg ett litet tut för att uppmärksamma klungan på att jag vill om, eller om det är min plikt att snällt ligga kvar tills tillfälle ges att köra om.
Med en hästarmada på vägen är det ju ganska enkelt. Det är mitt ansvar att ingen trillar av pga min bil. Samma tydlighet hade väl varit bra för både cyklister och bilister, eller? :)
 
Sen i din överdrivet pedagogiska förklaring ovan så tror jag att du blandar ihop breddcykling och cykelbanor rätt friskt...jag blir mest förvirrad när jag läser vad du skriver...

Att du blir förvirrad när du läser vad jag skriver beror nog inte på att jag skulle blanda ihop breddcykling och cykelbanor utan på något helt annat...

Läs texten igen. Tillägget i trafikförordningen ger cyklisten rätt att välja cykelbana eller väggren. Du får tycka vad du vill om cyklister, men det är ovidkommande.

De flesta som cyklar på väggrenen istället för på cykelbanan gör det säkert för sin och andras säkerhet.

Det är nog du som ska läsa texten en gång till och denna gång förstå vad som faktiskt står där. Har du noterat orden "när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge"? Det innebär att du bara får nyttja körbanan när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge och inte efter eget gottfinnande. Enligt Trafikförordningen (3 kap 16§) får en förare inte "utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning", så att cykla i bredd för att förhindra omkörningar är inte tillåtet. Nu kommer du givetvis att försöka hitta på massa "giltiga" skäl vilket ska bli underhållande...

Men det är fortfarande vad DU tycker är rimligt. Vad jag vet är vad DU tycker är rimligt inte inskrivet i svensk lag.

Nej, det är det inte. Det står nämligen i Trafikförordningen...

Tango - Tack för att du på ett balanserat sätt orkar fäktas mot väderkvarnarna...

För övrigt skulle det bli ett djävla liv om jag bestämde mig för att börja köra bil på cykelbanor...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips