DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade

Jag har en sån också, men håller inte med dig. Den är vek och blir glödhet om man håller i grytan på en vinglig brännare eller bara håller i den när man äter ur grytan. Krävs en "grytlapp" också, men ffa är den vek och vid en full 1 l bytta viker den sig nästan om man inte håller hela vägen in till grytan. Tejpade fast lite armering inuti den och då blev den stadigare, men ändå varm, så gjorde en egen

Jag använder ibland handtaget till Trangia Mini. Funkar bra om man ser till att nypa ihop ordentligt. Min blir inte varm trots att det tar 6-7 minuter att koka vatten eller om man lagar mat ännu längre. Behövs handtaget tar jag upp det oftast från marken bredvid och monterar det. Ska jag röra i kastrullen så håller jag i med handtaget sen tas det av igen. Lika med det stora Trangia-handtaget.
 
Jag använder ibland handtaget till Trangia Mini. Funkar bra om man ser till att nypa ihop ordentligt. Min blir inte varm trots att det tar 6-7 minuter att koka vatten eller om man lagar mat ännu längre. Behövs handtaget tar jag upp det oftast från marken bredvid och monterar det. Ska jag röra i kastrullen så håller jag i med handtaget sen tas det av igen. Lika med det stora Trangia-handtaget.
fast som jag skrev så håller jag i handtaget under hela uppkoket och det kan jag inte göra utan att ha nåt skydd från hettan i den. jag söker nåt som varken leder värme eller smälter (som de där usla inbyggda gummiklädda handtagen vissa byttor har gör)

Och nyper du ihop ordentligt så åker flärpen upp på insidan byttan och kan tappa greppet, men med en tejpad armering på insidan kan man förhindra det
 
Saknade en tamoj som inte leder värme och samtidigt är lätt, så gjorde en med trähandtag, silvertejp, 1 skruv, plugg och en vinklad aluminiumbit. Inget snyggt hantverk, men funkis och stabil. 10 gram väger den och håller upp min 1-litersbytta med vatten utan problem. Jag brukar hålla i grytan under matlagningen så därför ville jag inte ha en som blir kokhet. :D
Den här funkar bra, men blev aningens för kort så ska göra en ny ett par cm längre, 10 cm borde räcka, nu är den 7,5. Funkar till stekpannan, men för 1 liters byttan kändes den för kort.
 
Påminner om när vi byggde kolfiberskedar. Men vi insåg snabbt att en 2g sked i kolfiber inte är så skön att ha i munnen, så vi återgick till tunga träskedar i björk istället!
 
Det skumma ur mitt perspektiv var att trangia gjorde kastruller i titan, som är lätt men leder värme dåligt
men envisas med att göra tamojen i aluminium som för all del är lätt, men som leder värme mycket bra.
Att göra tamojen i titan borde vara optimalt. Lätt, starkt och med dålig värmeledning.
 
Nja, tycker nog ändå min titanbytta blir riktigt varm. jag måste ha skydd på de inbyggda handtagen för att kunna lyfta den.
Aha, med det är kanske just den här skillnaden, som gör att vi har en så olika upplevelse. Jag använder Trangia 27-gryta, alltså av aluminium som troligen både är tunnare (alu har högre hållfasthet än titan) och leder (bort) värme bättre. Grytans kantvulst som handtaget hakas i blir faktiskt aldrig särskilt varm, därmed inte heller handtaget.
 
Aha, med det är kanske just den här skillnaden, som gör att vi har en så olika upplevelse. Jag använder Trangia 27-gryta, alltså av aluminium som troligen både är tunnare (alu har högre hållfasthet än titan) och leder (bort) värme bättre. Grytans kantvulst som handtaget hakas i blir faktiskt aldrig särskilt varm, därmed inte heller handtaget.
Fast jag använder säkert 4-5 olika byttor och ministekpannor och tycker alla blir varma. min Toaks titan har jag nästan slutat med pga den höga "muggdesignen" och kör mest med 1 l trangia som är vidare och nästan lättare.

Min hemmasnickrade tamoj tror jag inte ens passar till titanbyttan.
 
Äh sorry! jag var tvungen att testa trangia minin igen och det blev ju inte så varm som jag mindes 🤪...var nog att den var rangling som jag inte gillade den, och pga det höll i den långt in - och där, 2 cm från byttan, blir den varm.
 
Aha, med det är kanske just den här skillnaden, som gör att vi har en så olika upplevelse. Jag använder Trangia 27-gryta, alltså av aluminium som troligen både är tunnare (alu har högre hållfasthet än titan) och leder (bort) värme bättre. Grytans kantvulst som handtaget hakas i blir faktiskt aldrig särskilt varm, därmed inte heller handtaget.
Inte riktigt. Titan är betydligt starkare än aluminium. Nu beror det på vilken legering som används. Båda materialen legeras i olika utsträckning. Men som regel kan man tänka 3-4ggr starkare, och värmeledningsförmågan skiljer med en faktor ca 20. Nu blir ju titan varmt då man värmer det, särskilt som det inte leder bort värme någon annan stans. Och i ett kök så omsluter ju gaslågan kastrullen mer eller mindre helt. Om man hade ett titan handtag....:)
 
Titan är betydligt starkare än aluminium.
nu är det väl lättpackning vi pratar om och vikten borde vara centralt!
Sträckgräns på Ti-6Al-4V – Grade 5 är ca 1100mPa
Densitet 4,5kg/dm3
Specifik styrka 222kNm/kg

Al
AL7075-T6 483MPa
Densitet 2,7kg/dm3
Specifik styrka 178kNm/kg

Så Ti är 25% starkare per viktenhet än Al.

räknar vi att samma energi överförs till tången är det betydligt skönare med ett titanhantag. Jämför gärna praktiskt att röra om i kaffe med en sked i silver vs titan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9
warwa Kan vi vanliga konsumenter köpa 3-lagers Gore-Tex? Gör det själv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.