DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade

Efter att ha lättat en MSR-tamoj från 45 till 31 gram ville jag testa att bygga en lättare i tunnare godstjocklek. Det blev en något kortare, något smalare, och mycket lättare tamoj i aluminium. Resultatet blev över förväntan. Min slutsats är att de vanliga tamojerna är kraftigt överdimensionerade. Åtminstone för användning med mindre kastruller och vikter (1-2 liter funkar utmärkt).

Så här ser den ut just nu:
thb_237765.jpg

"UL-tamoj" med full stabilitet i höjd och sidled. Vikt: 16 gram.

Det finns mer info här: http://tallabomba.blogspot.com/2008/06/efter-att-ha-lst-intressanta-trdar-om.html

Synpunkter och förbättringsförslag mottages tacksamt. :)
 
Hmm, undrar vilka mer delar till ett trangia man kan lätta, att man lättar tamojen några gram när resten väger uppåt kilot.
Tunnare gods och hål för lättning... kastrullerna kanse inte går att lätta med hål...
Vindskydet kanske?
 
Ok, nu är det väl dags för en tävling!
Vem har utsidans lättaste tamoj?

(Själv har jag en standard-trangia och ligger således förmodligen sist. Å andra sidan kommer jag förhoppningsvis inte tappa en gryta kokande vatten i knät.)

"Bara vantarna", eller "Hittad skogspinne" är fusk...
 
Hmm, undrar vilka mer delar till ett trangia man kan lätta, att man lättar tamojen några gram när resten väger uppåt kilot.

Jag har visserligen inget Trangia, men det finns nog inget som inte går att lätta, eller byta ut. Till mina MSR-grejer har jag precis bytt ut ett alu-lock mot ett "alu-folielock" och ett reglage av fjädrande ståltråd till ett gammalt hårspänne. Vindskyddet av tjock folie har lättats med plåtsax, men byts nog ut mot tunnare folie. Reflektorn har också bytts ut mot tunnare folie. Kastrullen jag använder kommer att bytas mot någon med tunnare godstjocklek och lite mindre volym. Brännaren ligger också i "riskzonen". Sedan vill jag nog även ha något DIY-kök för etanol, och då kan man ju spara mycket vikt för kortare turer.

Tips om återvinningsmaterial är välkommet när det gäller kastrull på 0,8 liter eller så. Finns det konservburkar i Al i den storleken?

PS. Nu väger tamojen 15 g och då har jag ändå glömt ett par borrhål och ännu inte bytt ut skruven av stål mot två små lätta aluminiumnitar. 14 g kan det nog bli innan jag ger upp med denna moj.
 
Ok, nu är det väl dags för en tävling!
Vem har utsidans lättaste tamoj?

(Själv har jag en standard-trangia och ligger således förmodligen sist. Å andra sidan kommer jag förhoppningsvis inte tappa en gryta kokande vatten i knät.)

"Bara vantarna", eller "Hittad skogspinne" är fusk...

Hehe. Tävlingen måste nog ha olika klasser i så fall. Men i soloklassen för små kastruller kan jag ju ställa upp med en minivariant på 5 gram. Den duger inte för större vikter och knappast för att hälla med eller hålla kastrullen länge under en måltid.

I komfortklassen kan jag bidra med den som nu väger 15 g. :)

PS. Jag brukar inte hålla kastruller med kokande vatten så att jag kan tappa dem i knät, men med 15-grammaren skulle det inte kännas riskabelt. Däremot skulle jag inte ta några risker med 5-grammaren. :)
 
Senast ändrad:
Det är väl en aluminiumskruv?

Jag tror att jag nog är mer imponerad av hantverket än den praktiska betydelsen av viktminsknigen :)
 
Snyggt!

Kan du lägga ut en ritning? (Jo, jag såg på bloggen, men det vore lite snyggt med konstruktionen utvikt så att säga.
 
Imponerad

över hantverket.

Men undrar hur den funkar i praktiken?

Alu har ju skitbra värmeledningsegenskaper.Finns det ingen risk att tamojen blir för het?
Man kan dutta hit och dit men man vill ju att den ska 'funka'.


peter
 
över hantverket.

Men undrar hur den funkar i praktiken?

Alu har ju skitbra värmeledningsegenskaper.Finns det ingen risk att tamojen blir för het?
Man kan dutta hit och dit men man vill ju att den ska 'funka'.

Ja, möjligen kan den tunnare designen göra att den snabbare når kastrullens temperatur, men å andra sidan "kyler" man ju ned med samma hastighet från handen. Skall nog testa om det är någon skillnad mot 30-grammaren (MSR-tamoj i aluminium).

Annars vore ju titan intressant att testa. Då kan man nog gå ned i godstjocklek och dessutom leder den väl värme sämre?
 
Kan du lägga ut en ritning? (Jo, jag såg på bloggen, men det vore lite snyggt med konstruktionen utvikt så att säga.

Någon ritning blir det nog inte. Jag sneglade bara på MSR-tamojen och gjorde ungefär samma geometri, fast smalare och kortare skaft med fler och större hål. Inget finlir. Det enda man bör vara riktigt noga med är detaljerna kring axeln och de punkter som trycker mot kastrullen. Man bör också vara försiktig med att borra för mycket i samma område. Det är där spänningarna blir som störst.
 
En till!

Inte snygg, ingen finnish men den funkar och det blev 14 g på 30 min arbete
 

Bilagor

  • IMAGE_022.jpg
    IMAGE_022.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,065
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9
warwa Kan vi vanliga konsumenter köpa 3-lagers Gore-Tex? Gör det själv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.