DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade

Tamoj är viktig i säkerhetssynpunkt, inget o fibbla med, sänk vikt på andra saker i stället ! Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !
 
Tamoj är viktig i säkerhetssynpunkt, inget o fibbla med, sänk vikt på andra saker i stället ! Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !

Döm mig inte Peter1959! Det var ju utlyst en tävling, såg ingenstans att jag behöver använda den!
Jag har redan packat ner orginalet. Men FXXXXN va kul det är att gå ut i förrådet o skapa någonting:)
Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !

Jag tror inte jag har nånting av skit med mig!
 
Döm mig inte Peter1959! Det var ju utlyst en tävling, såg ingenstans att jag behöver använda den!
Jag har redan packat ner orginalet. Men FXXXXN va kul det är att gå ut i förrådet o skapa någonting:)


Jag tror inte jag har nånting av skit med mig!
Näe jag dömer inte, tyckte det gick för långt, inte skojigt att få hett vatten på sig för att tamojen svek, fortsätt skapa !!!
Missade att det var en tävling, lovar ska aldrig skriva så ngn mer gång, förlåt.
Och jag tror inte du har någon onödig skit med dig heller, vet inte var jag fick det ifrån, ber om ursäkt Justsafe !
peter1959
 
Näe jag dömer inte, tyckte det gick för långt, inte skojigt att få hett vatten på sig för att tamojen svek, fortsätt skapa !!!
Missade att det var en tävling, lovar ska aldrig skriva så ngn mer gång, förlåt.
Och jag tror inte du har någon onödig skit med dig heller, vet inte var jag fick det ifrån, ber om ursäkt Justsafe !
peter1959

Du kan titta nu, jag har lagt upp årets lista,
Det var väl det där "Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !" som tände mig men jag borde lagt dit en smajlgubbe!

Nu blir det kaffe, åter om en stund:)
 
Jag tyckte det var kul när jag köpte ett begagnat kök och förra ägarens hemsnickrade tamoj följde med. Den är utmärkt och väger lätt som synden. Dock ska sägas att jag aldrig använder den eftersom jag kör med strumpor eller vantar, beroende på årstid. Det tog mig ett tag att fatta vad "tamoj" var för ett ord (ungefär som "plåttermos", som var ett konstigt ord när man var liten, för att inte tala om "abborrtjärn", som jag först uttalade "abort-järn", vid typ åtta års ålder till nöje för andra...) Så kan det gå när man inte är uppväxt med trangia (min första flickvän fick lära mig montera ett)
 
Jag sitter och funderar på en ny Fjäderlätt-princip: nåt i stil med "Spar du inte mer vikt än på att kissa kan du skita i det" ;)
(Bortsett från det är jag såklart impad över alla kluriga personer som inte tycker som jag och dessutom lyckas fixa lätta tamojar)

Jag vet faktiskt en fabriks-tamoj som är underdimensionerad: den som följer med Optimus Terra. Så här ett par år i efterhand kan jag erkänna för folket på Optimus att det var jag som pajade en av dem som var med på Vildmarksmässan för två år sen - genom att lyfta en kastrull lite väl bryskt.
 
Jag tror tallabombas variant går att göra med 0,5 mm plåt (min tamoj, som finns på bild i nån annan tråd, har ytterdelen gjord av 0,5 mm).

Fast lättast (och bäst värmisolerad) blir den antagligen om man kör den i tunn titanplåt. Men det lär vara svårare att göra hålen i titan.
 
Buffen och handsken

är ju med för andra ändamål men duger väl. Större delen av året svalnar det ju väl fort ändå.
Har sett en tjomme få 1,5kg kokande vatten på sig, på grund av för svag tamojkonstruktion, så fuska inte med tamojen... Lämna den hemma! Om ni kan.
//J
 
Vad kör ni för kokkärl då, om man tänker helhet lixom? Optimus Terra (0,95l) väger tydligen 222 g (inklusive stekpanna där man kan steka en prinskorv åt gången, om man delar den på mitten först), och då inklusive fast tamoj som man inte behöver svära över när den försvinner i kråkriset! Finns i en mindre variant oxå; 0,6l - 166g.

Per
 
Vad kör ni för kokkärl då, om man tänker helhet lixom? Optimus Terra (0,95l) väger tydligen 222 g (inklusive stekpanna där man kan steka en prinskorv åt gången, om man delar den på mitten först), och då inklusive fast tamoj som man inte behöver svära över när den försvinner i kråkriset! Finns i en mindre variant oxå; 0,6l - 166g.

Per

Hahaha...Jag har en leksaks-kastrull från IKEA som jag gjort fällbara handtag (sammalikadana) på,den rymmer 0,6 L och väger 107 g.Den är dessutom ännu bättre,infästningen gör att själva handtagen inte ligger an mot kastrullen och blir varma.Det är min supersolo kastrull.

Annars kör jag 'full teflon jacket' med kastrull (160 g) och stekpanna (110 g) från veryflon,har två uppsättningar,en med fällbara handtag och en för tamoj.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9
warwa Kan vi vanliga konsumenter köpa 3-lagers Gore-Tex? Gör det själv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.