Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade
- Trådstartare tallabomba
- Start datum
Tamoj är viktig i säkerhetssynpunkt, inget o fibbla med, sänk vikt på andra saker i stället ! Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !
Döm mig inte Peter1959! Det var ju utlyst en tävling, såg ingenstans att jag behöver använda den!
Jag har redan packat ner orginalet. Men FXXXXN va kul det är att gå ut i förrådet o skapa någonting
Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !
Jag tror inte jag har nånting av skit med mig!
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Näe jag dömer inte, tyckte det gick för långt, inte skojigt att få hett vatten på sig för att tamojen svek, fortsätt skapa !!!Döm mig inte Peter1959! Det var ju utlyst en tävling, såg ingenstans att jag behöver använda den!
Jag har redan packat ner orginalet. Men FXXXXN va kul det är att gå ut i förrådet o skapa någonting
Jag tror inte jag har nånting av skit med mig!
Missade att det var en tävling, lovar ska aldrig skriva så ngn mer gång, förlåt.
Och jag tror inte du har någon onödig skit med dig heller, vet inte var jag fick det ifrån, ber om ursäkt Justsafe !
peter1959
Näe jag dömer inte, tyckte det gick för långt, inte skojigt att få hett vatten på sig för att tamojen svek, fortsätt skapa !!!
Missade att det var en tävling, lovar ska aldrig skriva så ngn mer gång, förlåt.
Och jag tror inte du har någon onödig skit med dig heller, vet inte var jag fick det ifrån, ber om ursäkt Justsafe !
peter1959
Du kan titta nu, jag har lagt upp årets lista,
Det var väl det där "Vilket skit, sen kan ni gå runt o släpa på en massa annan skit i onödan, löjligt, usch usch usch!
Usch usch o åter usch !" som tände mig men jag borde lagt dit en smajlgubbe!
Nu blir det kaffe, åter om en stund
Jag tyckte det var kul när jag köpte ett begagnat kök och förra ägarens hemsnickrade tamoj följde med. Den är utmärkt och väger lätt som synden. Dock ska sägas att jag aldrig använder den eftersom jag kör med strumpor eller vantar, beroende på årstid. Det tog mig ett tag att fatta vad "tamoj" var för ett ord (ungefär som "plåttermos", som var ett konstigt ord när man var liten, för att inte tala om "abborrtjärn", som jag först uttalade "abort-järn", vid typ åtta års ålder till nöje för andra...) Så kan det gå när man inte är uppväxt med trangia (min första flickvän fick lära mig montera ett)
Jag sitter och funderar på en ny Fjäderlätt-princip: nåt i stil med "Spar du inte mer vikt än på att kissa kan du skita i det" 
(Bortsett från det är jag såklart impad över alla kluriga personer som inte tycker som jag och dessutom lyckas fixa lätta tamojar)
Jag vet faktiskt en fabriks-tamoj som är underdimensionerad: den som följer med Optimus Terra. Så här ett par år i efterhand kan jag erkänna för folket på Optimus att det var jag som pajade en av dem som var med på Vildmarksmässan för två år sen - genom att lyfta en kastrull lite väl bryskt.
(Bortsett från det är jag såklart impad över alla kluriga personer som inte tycker som jag och dessutom lyckas fixa lätta tamojar)
Jag vet faktiskt en fabriks-tamoj som är underdimensionerad: den som följer med Optimus Terra. Så här ett par år i efterhand kan jag erkänna för folket på Optimus att det var jag som pajade en av dem som var med på Vildmarksmässan för två år sen - genom att lyfta en kastrull lite väl bryskt.
Inte snygg, ingen finnish men den funkar och det blev 14 g på 30 min arbete
Snyggt jobbat! Den borde du få ned till 12 g med en stunds arbete till.
Vad är det för tungviktare nedtill på bilden?
Buffen och handsken
är ju med för andra ändamål men duger väl. Större delen av året svalnar det ju väl fort ändå.
Har sett en tjomme få 1,5kg kokande vatten på sig, på grund av för svag tamojkonstruktion, så fuska inte med tamojen... Lämna den hemma! Om ni kan.
//J
är ju med för andra ändamål men duger väl. Större delen av året svalnar det ju väl fort ändå.
Har sett en tjomme få 1,5kg kokande vatten på sig, på grund av för svag tamojkonstruktion, så fuska inte med tamojen... Lämna den hemma! Om ni kan.
//J
Vad kör ni för kokkärl då, om man tänker helhet lixom? Optimus Terra (0,95l) väger tydligen 222 g (inklusive stekpanna där man kan steka en prinskorv åt gången, om man delar den på mitten först), och då inklusive fast tamoj som man inte behöver svära över när den försvinner i kråkriset! Finns i en mindre variant oxå; 0,6l - 166g.
Per
Per
Vad kör ni för kokkärl då, om man tänker helhet lixom? Optimus Terra (0,95l) väger tydligen 222 g (inklusive stekpanna där man kan steka en prinskorv åt gången, om man delar den på mitten först), och då inklusive fast tamoj som man inte behöver svära över när den försvinner i kråkriset! Finns i en mindre variant oxå; 0,6l - 166g.
Per
Hahaha...Jag har en leksaks-kastrull från IKEA som jag gjort fällbara handtag (sammalikadana) på,den rymmer 0,6 L och väger 107 g.Den är dessutom ännu bättre,infästningen gör att själva handtagen inte ligger an mot kastrullen och blir varma.Det är min supersolo kastrull.
Annars kör jag 'full teflon jacket' med kastrull (160 g) och stekpanna (110 g) från veryflon,har två uppsättningar,en med fällbara handtag och en för tamoj.
peter
Snyggt jobbat! Den borde du få ned till 12 g med en stunds arbete till.
Vad är det för tungviktare nedtill på bilden?
Trangia orginal 48 gram
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg