DIY reparationssats till havskajakpaddling

Hej alla paddlare!

Vad tycker ni är de absolut nödvändigaste grejerna som måste finnas med i en enkel och mångsidig DIY reparationssats för längre turer med havskajak? Vad av dessa har ni på kroppen respektive nedpackad i kajaken?

Tacksam för personliga erfarenheter och tips!

Absolut nödvändigaste för mig är silvertejp och aceton. Fixar det mesta, acetonet torkar ut och gör att tejpen fäster ordentligt. Sen lite gott o blandat, utan inbördes rangordning och lite beroende på kajaktyp o längd på tur:

Snabbepoxi.
Superlim.
Aquaseal el liknande.
Sandpapper.
Nål o tråd.
Lite cord och lina, till min skädda. Mer lina i vanliga packningen.
Strips typ buntband.
Ståltråd.
Skalpellblad, mest till att plocka ut spågor el liknande.
Kniv.
Speciallagning till termarest och/eller tält.
Allt förvarat i en liten låda i fikaskottet (tillsammans med första hjälpen-kitet).

Det enda jag har i flytvästen är en kort trubbig specialkniv, typ om man skulle behöva skära av en lina i en akutsituation.

Har varit med om det mesta från läckande liggunderlg, trilskande skädda/roder och sånt, till lite halvstort hål i kajaken.. :)

/ Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips