Det gamla vanliga: Blåbär.

Hej Folk!

Förutsättningar
Jag är blåbärsvandrare. Dvs jag har enbart knallat ca 3 mil mellan Ljungdalen och Helags (förvisso även upp på toppen) och tillbaka igen på en och samma dag under anständiga väderförhållanden (och halvvägs utmed vinterleden märkte vi på hemvägen).

Jag har i utrustningsväg ett par Lundhage Pro kängor och lånar en finfin sovsäck samt förhoppningsvis ett tält.

Jag har ca 5000 kr att spendera på utrustning (ge och ta 1000 kr).

Nu bär det av igen, men denna gång en 4dagarsfärd i samma fjällområde. 3 övernattningar i tält.

Frågan lyder:
Hur skall jag kunna köpa på mig all den utrustning jag behöver och samtidigt understiga den summan jag har att röra mig med (med talesättet "gör ett aktieklipp-gå på tur" färskt i åtanke).
Enligt min bedömning behöver jag följande:

*Kök med gasolbrännare.
*Ryggsäck a ca 70l
*Packpåsar i olika kulörer.
*Kläder->
Underkläder i syntet samt underställ i detsamma.
Vandringsbyxor i "bra material" (gärna med avtagbara ben så jag inte behöver ha två par vid väderomslag).
Sandaler eller jumpapjuck för kväll.
+diverse annat som bestick, kåsa, liggunderlag(hur tjockt behöver det vara, jag väger 70 kg). Sockor, myggmedel, mössa (vantar?)

1. Hur ska pengarna fördelas (vad ska prioriteras i fråga om kvalite)?
2. KLÄDER!? Vilka, vad hur, principer (förutom lager på lager för det fattar jag, men jag kan inte köpa 4 lager där vart och ett kostar 1000-4000kr). Vad knallas normalt sätt i under slutet på Juli? Vädret kan ju slå om från +25 till +5 på någon timme vad jag förstår, hur klarar man denna omställning med kravet på låg vikt.

Det är svårt att precisera min fråga men jag hoppas ni fattar. En grunläggande problematik är att de dyra sakerna som ryggsäck är sådant som man föreställer sig att man kommer använda flera gånger och därför inte vill köpa en "engångs-säck" för en billig penning. Å andra sidan kanske man måste svälja sin stolthet och köpa något "kostnadseffektivt".

Kök tänkte jag trangia med gasolbrännare för alla säger att det är trevligt. kostar runt 1000-ingen.

Bor i Sthlm så konglomeratet naturkompaniet-fjällräven härskar obehindrat varför prisjämförelser verkar futila (har jag fel, var ska jag handla??).

Jättemycket tack i förväg. Jag börjar bli stressad :/
[Ändrat av rodluvan76 2005-06-27 kl 21:24]
 
köp inte allt...

Då ska vi se, det var ju en liten nätt lista du hade...

För det första, vad använde du förra gången du vandrade i området, det verkar ju som du inte har så mycket alls.

Men... var ska man börja. Underställ/varm tröja/strumpor... kort och gott, kläder måste du ju ha. Ett billigt underställ, typ everest funkar lika bra som ett dyrare, men det luktar betydligt sämre, särskilt när det får några år på nacken. Sen tycker jag mycket som du tar upp typ packpåsar, kåsa, bestick, mössa, handskar, mm, ska du ju inte behöva gå och köpa, ta vad du har, annars drar det iväg direkt. En plasttalrik om du inte har det, och ett myggstift. Ananrs tar du systemkassar istället för packpåsar och anpassar utrustningen efter plånboken. Har man en stram budget får man börja snåla in på det som inte är essentiellt. Förresten så funkar billiga liggunderlag alldeles utmärkt om de är tjockare än typ 12 mm.

Men sen kommer de riktigt tunga, dyra sakerna...
kök, regnkläder, ryggsäck. Visst är det skönt med ett gas eller bensinkök, men ett vanligt trangiakök med spritbrännare har funkat förut och en gasbrännare går alltid att köpa till i efterhand om du vill ut mera. Jag har inte räknat pengar nu, men du borde fortfarande ha en hyfsad hög till ryggsäck och regnkläder. Regnkläder kan jag tyvärr inte svara så bra på eftersom jag själv snobbar runt i ett gore-tex ställ, men man borde kunna hitta riktigt bra ställ för runt 1500-2500 kronor. Det finns mycket butiker i stockholm, ta en runda och fråga runt, ett tipps är aldewalds sport på kungsgatan, de har rätt så bra med kläder i en mänsklig prisklass. Sen kommer min personliga favorit, Ryggsäcken i alla dess former. Tyvärr har jag ett tråkigt förslag, hyr en på lämplig fjällstation eller annat ställe. Då får du en bra säck som är skön att bära, jag har köppt dåliga säckar och bara fått ont i ryggen och gått runt å svurit. Köp en rejäl när du väl får pengar istället.

Detta var ett långt svar på en lång fråga, hoppas det har hjälpt nåt, fråga igen om du vill, friluftsliv är det bästa som finns och jämtland är grymt vackert. God tur
/fredrik
 
Jag tycker du ska strunta i ambtionen att köpa allt du behöver för summan du nämner. Är du intresserad att vara ute i fjäll/natur kommer du säkert att fortsätta handla under åren och bygga på prylhögen allteftersom.

Utnyttja bekanta å föräldrar å svärföräldrar å arbetskollegor och låna grejer. Då kan du inrikta dig på några nya saker av bra kvalitét (dessvärre oftast dyrare) i stället för budgetsaker (kan vara helt ok) som du senare byter ut mot det dyrare alternativet du egentligen ville köpa från början. Du har fixat tält och sovsäck, och skodon (viktigast) har du redan. Tänk också på att du ska faktiskt gå 4 dagar i jämtland, inte några veckor vid Mount Everests basläger med topptur inplanerad. En varm tröja har du säkert i garderoben, handskar och en mössa likaså. Ett trangiakök har säkert någon i bekantskapskretsen, man måste inte ha gas.

Jag tycker du skall titta på ryggsäck. Du ska inte fundera så värst mycket på priset där tycker jag. Om din ekonomi är begränsad även mer på sikt så fundera på om du inte ska bita dig i tungan och spara lite till. Ryggsäcken som passar din rygg perfekt kan du lägga upp massor med pengar för, jag lovar. Nu borde du utan vidare kunna hitta din match-make beträffande rygga för 5000:-. Satsa på det. Själv är jag övertygad ramsäcksfantast med en Haglöfs Alaska, fortfarande bäst :). Men jag ska inte försöka slå i dig att en sån är bäst för dig och din rygg. Prova på och låt det bli den sorts rygga du tycker känns skönast. Om de är bra på att hjälpa till med utprovning av ryggor på Naturkompaniet i Stockholm har jag ingen aning om. Om de inte kan slänga i 20 kg i den så du får känna hur den känns med lite vikt i så gå någon annanstans.

En bra regn/vind-ställ kan vara nummer 2 på listan. ITABs Packaway ställ är rätt populärt OCH är budget samtidigt. Det lär inte göra bort sig i Sarek så det funkar nog fint för dig med. Fjällrävis storm och Marmot Precip finns på Naturkompaniet. Mountain Equipment Drilite finns med lite varstans.

8 mm scoutliggunderlag går, men t.ex. ett z-rest för 400:- är mycket skönare.

Har du pengar kvar? :) Ett par goa byxor är inte dumt, zip-off varianten har jag med. Återigen kan du ta en titt på ITABs varianter.

Fortfarande inte pank? Goa kalsonger (syntet som du säger) kan nog vara lite svårt att låna. Du kan ju ta dina favvos-kallingar för all del, det är inga problem.

Ett tips. Ta med en liten anteckningsbok och penna och skriv ner på kvällen vad som fungerar bra eller vad du saknar. Man glömmer så lätt tills det är dags för nästa tur. :)

Så släng fram inköpslistan under näsan på bekantskapskretsen och se vad de kan låna ut.

Lycka till och ha en fin tur.
Peter P.
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller kläder tycker jag att du skall ta en ordentlig fundering på ITAB's grejor. Själv har jag både GTX och vanliga byxor från Tierra. Kommer dock under en 4-veckors vandring nu i sommar att köra med ITAB's Traveller byxor och skjorta kombinerat med deras Packaway regnställ. Orsakerna till att jag går från svindyra grejor till billiga är flera där vikten var den viktigaste men även det faktum att om jag ramlar och river sönder kläderna så slipper jag gråta blod över hålen i mina dyra kläder.

Men som så många redan skrivit - försök låna så mycket som möjligt till att börja med för på din budget blir det inte mycket köpa om du vill ha lite bättre grejor. Och ett vanligt Trangia med spritbrännare duger gott till att börja med och såna brukar man kunna låna i vilken släkt som helst. Och när du börjar sätta sprätt på dina pengar så skulle jag i alla fall råda dig att köpa en bra rygga och ett par bra kängor/stövlar.

Min första fjällvandring gick jag i stövlar, jeans, t-shirt, försvarets gröna skjorta, vanliga tubsockar, vanliga raggsockar etc etc. Inget jag rekommenderar idag eftersom bomull är obra när det blir blött/fuktigt men jag tog det jag hade. Det jag köpte eftersom jag inte hade det var tält, liggunderlag, ryggsäck, sovsäck och ett trangia.
 
Säger ungefär som alla andra...

Trangia lär du kunna låna av någon. Likaså liggunderlag.
Eftersom du redan har eller kan låna kängor, tält och sovsäck så är det bara en dyr sak kvar - Ryggsäcken.

Botanisera bland naturkompanier och vanliga sportaffärer. Det finns svindyra säckar, men det är inte säkert att dom passar just din rygg bäst.

Men, vad du gör, köp inte en ryggsäck som du inte trivs med. Betala inte för en säck som du inte fått prova med rejäl tyngd i.
När du väl bestämt dig, se helst till att få den på öppet köp så du kan provpacka med *dina* grejor och provgå lite i riktig terräng.

Nu har du förhoppningsvis lite pengar kvar.
Vad behöver du mer?
Förköp dig inte på kläder. Det behövs inga speciella "fjällkläder" för fyra dagar i jämtland.
I min mening är kläderna viktigare ju närmre kroppen de sitter. Hellre ett bra underställ och byxor och tröja ur din vanliga garderob än dyra märkesbyxor mm och bomullsunderställ.

Regnkläder behöver du, men de billigaste håller också regnet ute. Personligen tycker jag det är viktigare att mina andra kläder torkar lätt än att skalet håller mig helt torr.

Gör ett besök på överskottsbolaget. Där hittar du förmodligen en hel del smått och gott för en rimlig peng.

Glöm inte att köpa karta och kompass om du inte redan har det.

Och ha kul!
 
Många goda gåd... här kommer fler:

Det du definitivt inte aldrig någonsin ska spara på är skor och det har du redan köpt.
För 5000kr skulle jag då köpa en bra (dyr) ryggsäck, ett Trangiakök och kläder från ITAB.

Köp inte en ryggsäck för 1000kr som du inte vill/kan använda on ett par år, låna eller köp en på ÖB för 50kr om du inte har råd med 3000kr nu.
Visar det sig att ett par billiga byxor inte är bra kan du ju alltid ha dom då du skruvar i cykeln eller så.

/Ulf
 
Ett klokt råd från en klok skribent:

GustavOh; sa:
Jag försöker följa principen att *antingen* skaffa det billigaste som fungerar eller det bästa jag har råd med.

Detta för att inte bli sittande med saker jag är missnöjd med, men inte nänns byta ut eftersom jag ändå betalat ganska mycket för dom. [/i]
 
såhär hade jag gjort om jag vore du.

trangia 27-3/27-5 med brännare ca 800
220 grams gasoltub x2 ca 90 kr
ryggsäck
Den som passar dig
?? kr

packpåsar behöver du inte köpa till att börja med skippa det, visst är det trevligt men absolut inte ngt nödvändigt.

kläder, knalla in på team sportia och stadium och kolla där. brukar ha bra och prisvärda brallor/underställ. Du behöver ett par byxor och ett underställ samt kanske sockar och 2 par kalsonger.
smartwool är riktigt trevliga sockar, addnature har åtminstånde haft en drive med köp 3 betala för 2..
itab vet jag väldigt lite om men många här rekomenderar ju dem.

Ang regnkläder, strunta i brallorna och ta bara en poncho eller liknande.
med billiga regn brallor blir du lika blöt från insidan som du skulle blivit utan dem från utsidan
iaf min erfarenhet.

Så vad saknar vi, jumpaskor, antar att du har några du gillar ?
mat utrustning , köp en billig matlåde grunka så du får med dig allt kostnad ca 200.
liggunderlag, rekomenderar ett dyrare exped 7 just för att sömnen är viktig.
men då du har begränsningar skall du kanske köpa ett billigt 100kr underlag denna gång,
det är ju trots allt "bara" 3 nätter.
men personligen anser jag nog att du kan satsa lite här med.
dålig sömn kan förstöra det mesta.

Så jag hade nog satsat på en riktigt bra ryggsäck (inte det samma som riktigt dyr) och ett exped 7, ett
trangia 27-3 eller 27-5 med gasbrännare + 2flaskor gasol samt en matlåda. Resten går ju att ta nästan vadsom som finns hemma.
då klarar du dig på de pengarna du avsatt.

Tänk på att en ryggsäck behöver gås in och att du behöver lite vikt för att spänna den rätt

glöm inte mat kryddor vatten toapapper kniv karta o kompass, thermos osv..
ett eldstål kanske kan vara intressant om inte annat så för att det är kul att lära sig något nytt ;-)

När det gäller att handla på andra ställen än naturkompaniet så finns det flera andra i stockholm.
bland annat:

Addnature trevlig butik på Birger Jarlsgatan 67 gå ner för gången där de brukar ha sina reklamskyltar.
http://www.addnature.com mkt trevliga att ha o göra med. förutom att de inte tar amex.... ;-)

Playground (har en fin butik på Adolf Fredriks Kyrkog. 15) http://www.playgroundstores.com/

KG johnssons i solna (väl värt ett besök prisvärda och mkt trevliga)

kolla köp/sälj -> gallerian här på utsidan.

lycka till och ha en god tur

rättat url
[Ändrat av hobbes 2005-06-28 kl 10:33]
 
Hygglo

Vill tacka för extremt konkreta och trevliga svar. Mycket bättre än jag hade förvänta mig då frågan var så öppen som den var.

Många pekar som ryggsäck som viktig sak att lägga pengar på samt kläder från ITAB för bra värde för pengarna. Antar att detta märke säljs i välsorterade fridluftsaffärer. Kök kommer nog dessvärre bli trots mångas råd att låna då jag inte kan låna något sådant av någon och jag dessutom känner mig lite för orolig för att springa runt med andras grejer (alltid jobbigt om/när något går söner/tappas bort).

Om jag förstår saken rätt (utan att starta en diskussion om ryggsäckar) så är riktlinjen vid inköp att den ska sitta bra och framförallt testat med vikter i. Ska ta mig in i några ryggsäck X vs ryggsäck Y och läs in mig lite.

Hinner ju dessutom fylla år innan toppförsöken företas så något kan man säkert lura till sig :)

Så tack (och fortsätt gärna)!
 
Re: Hygglo

rodluvan76; sa:
... kläder från ITAB /.../ Antar att detta märke säljs i välsorterade fridluftsaffärer.

Tyvärr inte, antingen är det webben som gäller:
http://www.idefixteko.se, eller så är det deras butik i Surahammar.
Vad gäller storlekar, passform och kvalitet (den kan variera en hel del) på deras grejer finns det en hel del trådar här på forumet om det.

Personligen kan jag rekommendera deras Fjällbyxa, Travellerbyxa, Packaway-jacka (lätt, snygg, bra passform, men ingen vidare andning) och Arbetssocka Ull.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...