Det gamla vanliga: Blåbär.

granbom; sa:

Ärligt talat så just den trangia kopian har jag inte testat
kul att se att de iaf fått ihop den rätt vid fotograferingen denna gången ;-)
Dock använde vi något som vad jag kan se är identisk med nedanstående i lumpen.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=328&iItemId=85182

Men oavsett skulle jag nog rekomendera ett gaskök till ett blåbär av följande skäl:

1 Svårt att lära sig hur mkt sprit som går åt
2 Lättare märka om gasköket är igång eller inte
3 Det är enkelt att sjuda med en gas, mkt svårare med en sprit (jag lyckas i princip aldrig)
4 Om man missbedömmer mängden sprit som går åt måste man antingen vänta tills brännaren kylts ner eller låta den stå o brinna.
5 Välter du en gasbrännare rinner det inte ut en massa brännbar sprit som kan rinna/skvätta ut vartsomhelst.

så ja det är i sig inte något problem för en vuxen person att hantera en spritbrännare, men det är enklare, säkrare och effektivare att hantera gasbrännaren.

på när man behöver, den intensitet man önskar, av när man är klar.

ledsen för trådkapningen.
 
Ryggsäck

Hej! Kul med fler "blåbärsvandrare". Själv kom jag i söndags hem från mitt livs andra vandring, denna gång kring Kebne (med bla en topptur till sydtoppen i strålande väder i bagaget - ljuvligt!!)I höst blir det en vecka efter Kungsleden..

Var själv i samma läge som dig inför min första tur i höstas och fick då massor av tips och hjälp här på forumet - tack allihopa!

Gällande ryggsäck:
Kommer från Linköping och upplevde att sportaffärerna här i stan var både dyra och inte särskilt intresserade av att hjälpa ett "blåbär". Åkte därför till Stockholm och gick på vinst o förlust in på Fliesbergs (det som då låg i närheten av Sergelplattan). Fick suverän hjälp av bra och kunnig personal som dessutom vandrade själva. Vet nu att Fliesbergs inne i stan lagt ner, men det finns väl fler butiker utanför tullarna skulle jag tro?? De har dessutom riktigt humana priser på bra kläder. Själv vandrar jag med en Lundhagssäck och är supernöjd!

Packpåsar:
Varför inte sy själv? Är själv ingen klippa på att hantera en symaskin, men packpåsar av varianten "gympapåse med dragsko" kirrade tom jag. Om inte annat kanske du har någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa till med lite "maskinhjälp"

Lycka till!
// AniMal_42
 
Re: Hygglo

rodluvan76; sa:
Vill tacka för extremt konkreta och trevliga svar. Mycket bättre än jag hade förvänta mig då frågan var så öppen som den var.

Många pekar som ryggsäck som viktig sak att lägga pengar på samt kläder från ITAB för bra värde för pengarna. Antar att detta märke säljs i välsorterade fridluftsaffärer. Kök kommer nog dessvärre bli trots mångas råd att låna då jag inte kan låna något sådant av någon och jag dessutom känner mig lite för orolig för att springa runt med andras grejer (alltid jobbigt om/när något går söner/tappas bort).

Om jag förstår saken rätt (utan att starta en diskussion om ryggsäckar) så är riktlinjen vid inköp att den ska sitta bra och framförallt testat med vikter i. Ska ta mig in i några ryggsäck X vs ryggsäck Y och läs in mig lite.

Hinner ju dessutom fylla år innan toppförsöken företas så något kan man säkert lura till sig :)

Så tack (och fortsätt gärna)!

Det där med ryggsäck alltså... jag delar gärna med mig av mina erfarenheter som började med en Alto 55 liters för 700:- kanske som slets ut på en USA-resa med vandring i Rocky Mountains, Colorado & Pacific Northwest utanför Seattle --ryggan var fullastad till bredden och höjden och utanpå... Axelremmarna skavde och gjorde ont... men det var en härlig tur! (Det här var alltså innan jag ens visste att jag gillade friluftsliv; det var en ren händelse att jag hamnade där jag gjorde, men det är en helt annan historia...). Så jag fick blodad tand och slog till med, just det, det näst bästa valet för mig, som var en Lundhags, V70 tror jag den hette. Efter en vecka nånstans mellan Norge och Sverige insåg jag den inte passade min kropp. Så den såldes. Förlust: 1000:- Inför min nästa tur hade jag inte så mycket pengar, så det blev en Fjällräven Fox 80+10 (att man aldrig lär sig... hade varit bättre att hitta nåt billigt begagnat nånstans). Den gjorde ont & såldes. Förlust: 1000:- tror jag det blev. Sen sprang jag av en händelse på en Jack Wolfskin 65 liters på rea för en tusing, och den gillar jag mycket på korta turer & lite allt möjligt, så den har jag faktiskt kvar. Men den duger inte för mig för ens en veckovandring om rubbet ska med (dvs tält & allt). Så nu har jag provat värstingarna, dvs Arcteryx, Norröna & Osprey bland andra (för övrigt så är den förra modellen av Arc. Bora 80 mer privsärd än den nya! Om den nu skulle passa din rygg. Personlig åsikt...) Det har nu slutat med (till min stora förvåning) en Macpac Glissade 75 liters + två sidofickor för mat (som åker in i ryggan allteftersom provianten tar slut) och jag betalade väl 3300:- inkl packfickorna. Så fick jag också god hjälp på Outside i Malmö. Det blev en lång historia... men för att göra den kort: har du inte mycket pengar, så köp hellre nåt riktigt billigt eller begagnat som ändå klarar en tur (detta har väl redan nämnts i tråden) tills du hittar det som passar dig när du har råd. Och spara inte på pengarna & köp där du får bäst hjälp! Man betalar ju ändå lite för personalens kunnighet, den får du inte om du köper på internet t ex. Go tur!
 
ludde__mannen; sa:
en fråga från ytterligare ett blåär!
vad vad är för och nackdelarna med ramryggsäck vs en utan ram?

Det har diskuterats flitit i tidigare trådar. Typ alla ryggsäckar idag har en ram även om den är inbyggd ibland. Utanpåliggande ram föredras ibland av dem som skall bära riktigt tungt.


Till ursprungsskribenten kan sägas att det går att få rabatter som studentrabatt och dylikt i tex sthlm.

Försök satsa på kvalite. Var försiktig med ITAB prylar. En hel del riktigt smäck.

Du har inte tillräckligt med pengar för att köpa alla lager i bra syntet. Uppgradera kommande år och satsa på basvaror. Läs UL trådarna så att du inte vill byta senare.
[Ändrat av crazy 2005-07-17 kl 18:44]
 
ludde__mannen; sa:
en fråga från ytterligare ett blåär!
vad vad är för och nackdelarna med ramryggsäck vs en utan ram?

Det här kan utan vidare bli en väldigt lång tråd. De flesta (större) ryggsäckar har någon form av stabiliserande ramkonstruktion. Det som skiljer är snarare om den är integrerad i säcken eller om den sitter utanpå med säcken "hängande" på ramen. Jag gissar att det är detta du avser, integrerad(soft) eller inte(ramis).

Det är väldigt mycket religion över vilken som är "bäst". Själv är jag övertygad "ramis" men ska försöka vara lite objektiv.

Nackdel med ramis är att du väljer knappast den ryggsäcken att packa i om du ska på charterresa, skidvecka osv. Ramen kommer mest att kännas ivägen där. Så vill du ha samma ryggsäck på tågluffen, träningslägret, charterresan så är en ramis inte något för dig. Det här är softsäckens stora fördel, mångsidigheten.

Fördel med ramis är att du slipper svettas så mycket om ryggen. Jag har en Haglöfs Alaska och svettas om ryggen varma dagar och hur det skulle vara med en säck med integrerad ram, som i allmänhet sitter väldigt tight mot ryggen vill jag inte tänka på.

Om man vill ha tältet sittandes utanpå (ovanpå) säcken på "klassiskt" manér är många softsäckar olämpliga då de har en tendens att bli lite ostadiga. Framförallt efter några dagar då innehållet i säcken har minskat (maten har ätits upp t.ex.). Då är ramisen ett bättre alternativ. Nuförtiden görs de flesta softsäckar avsiktligen så att man ska ha tältet inuti säcken. Då går det på ett ut skulle jag tro, om man nu kan tänka sig att ha tältet inuti säcken.

En fördel med softsäck är att de i allmänhet blir lite lättare av naturliga skäl. Dock verkar det som om ryggsäckarna blir tyngre och tyngre. Haglöfs nya Topo i största varianten väger 4 kg. Min ramis cäger 3,4 kg.

Mvh
Peter P.
 
komma undan billigt..

sitter o kollar lite skumt på din lista...

vi kan börja med at plocka undan onödigt skit enligt mig..
ta bort följande: packpåsar(funkar lika bra med plastpåsar,billigt!) bestick: en träsked funkar helt perfekt,(låg vikt och kostnad,repar inte belaget i kastrullerna heller.) kommer inte på mer just nu som jag ser på din lista...

nu tar vi nästa steg,kläder:

ITAB ( http://www.idefixteko.se) har billiga friluftskläder.
billiga underställ och t-shirts i funktionsmaterial.samt sockor,billiga och bra!
vet inte om intersport har kvar som mc kenley modell på trek. byxor men de kan man knäpp av benen på.och så får du ett par shorts..
här kommer du undan lätt på 1000 kronor ungefär.

kök:

biltema/jula/ÖB: alla de4ss tre har olika modeller av friluftskök,de på jula och biltema kostar runt 150 ;-

trangia/järpen: har du vägarna förbi stick in om butiken i järpen och köp ett kök,du kommer undan billigt,några hundra lappar billigare..
annars får du räkan med cirka 500 spänn plus 400 ungefär för gasbrännare, sen skall du ha gas till det också!

liggunderlag: ett på 20 mm mycket bra och blir lite lyx då också till och med,lätt vikt..
tänk på om det är slutna eller öppna celler bara!

ryggsäck: kolla webben! och om inte annat så lägg pengarna på detta,ska du satsa på friluftsutrustning,satsa här främst,min åsikt!

med andra ord.. 4000-5000 kommer du väldigt långt på!

//max
 
Re: komma undan billigt..

maxen; sa:
trangia/järpen: har du vägarna förbi stick in om butiken i järpen och köp ett kök,du kommer undan billigt,några hundra lappar billigare..
annars får du räkan med cirka 500 spänn plus 400 ungefär för gasbrännare, sen skall du ha gas till det också!


//max

Att försöka leta trangia-butik i Järpen är inte ett råd jag skulle ge. Sist jag kollade efter har Trangia sin fabriksförsäljning i Trångsviken ;-)
 
Begagnat

Är inte det sämsta när börsen är smal pch lusten större!
Att låta packningen vara torr, dvs packa i sopsäckar/trädgårdssäckar i ryggsäcken! God sömn, myggfritt, bekväma skodon/stövlar, sockar i syntet och yllesockor, med ombyte. Lagom liten ryggsäck 65l är utmärkt. Ta inte med dig mer än du vill bära! Ombytet kan man sova i! Hygienprylar basic! Matlagning och vattenbärning! Tillräckligt med mat!!! Lupp ev kikare, Orienteringsutr. Vandringsstav. Låna! Pröva! Gör!!!

Go tur

Johan K
 
Ett råd kan vara att titta lite i de trådar som finns om ultralätt packning. Där finns det en del bra alternativ som så att säga kan "konverteras".

Ex. Som ultralättare så kör man normalt bara med en sked, lätt sak i plast eller trä (eller möjligen titan:). Alltså behöver du inte köpa bestick utan plocka en vanlig sked i bestickslådan hemma (annars brukar ju ÖB ha bestick "i lösvikt").

Likadant med tallrik, det borde gå att hitta nån lämplig plastbytta i köket.

När det gäller kläder så är det inte så mycket man behöver köpa. Rota i garderoben (inte bara din egen, jag har t.ex. snott gamla nylonsjortor från 60-talet av min farsa:).
 
Re: Re: komma undan billigt..

[/QUOTE]

Att försöka leta trangia-butik i Järpen är inte ett råd jag skulle ge. Sist jag kollade efter har Trangia sin fabriksförsäljning i Trångsviken ;-) [/QUOTE]

oj,lite ute o cyklar.. men inte långt åt fel håll! haha
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.