densitet på havregryn

Finns det någon som vet vad 1 dl havregryn väger? Om man köper axas havregryn så står det bara vad paketet väger och inte hur stor volym havregryn det är i ett paket. Om man ska ha med sig en slimmad packning på fjället så känns det bra om man vet hur mycket ett 750 g havregrynspaket motsvarar i volym (dl).
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vill man ha en ”slimmad packning” är en noggrann hushållsvåg en bra investering.

Insider tips, om du saknar en bra våg:
Häll 1 dl havregryn i plastpåse och passa på att väga det på självbetjäningsvågen nästa gång du handlar mat. Jag utnyttjade förut vågen på ICA, men nu när jag vet att min rätt så billiga våg visar högst 3 g från ICA’s krönta våg, så litar jag på min egen våg för 299 SEK.

Dessutom har man på Teknikmagasinet nu sänkt priset så att vågen bara kostar 199 SEK, vilket gör vågen ännu mer prisvärd


340018.jpg


Per Brune
 
Hejsan,

Enligt en urgammal "Rutiga kokboken" från ICAs förlag väger 1 dl havregryn 35-40 gr.

hegeland var på spåret m a o .....

Med vänliga hälsningar,
Aina
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För bästa bränslebesparning bör du lägga sina mixade gryn, torkad frukt och flingor i blöt kvällen innan. Glöm inte locket. Då räcker det att koka upp, röra och vänta två minuter.
//J
 
Finns det någon som vet vad 1 dl havregryn väger? Om man köper axas havregryn så står det bara vad paketet väger och inte hur stor volym havregryn det är i ett paket. Om man ska ha med sig en slimmad packning på fjället så känns det bra om man vet hur mycket ett 750 g havregrynspaket motsvarar i volym (dl).

Kan du inte bara mäta innehållet i paketen med ett lite/decilitermått? Dela sen vikten med volymen så får du densiteten...

/Petri
 
Kan du inte bara mäta innehållet i paketen med ett lite/decilitermått? Dela sen vikten med volymen så får du densiteten...

/Petri

Varfoer goera det enkelt. Jag tycker att det verkar baettre om man maeter upp en liter havregryn och sedan smugglar det till ICA daer man kan vaega det. Densiteten borde oxaa variera mycket hur vael man packar havregrynen i litersmaattet.

Ha kul!

/Stellan
 
För bästa bränslebesparning bör du lägga sina mixade gryn, torkad frukt och flingor i blöt kvällen innan. Glöm inte locket. Då räcker det att koka upp, röra och vänta två minuter.
//J

För den som är så viktomedveten så att han har med sig nån sorts tallrik så räcker det att hälla kokhett vatten på (de mixade) grynen i tallriken och röra om. Lättdiskat.

Jag brukar mixa grynen och mäta upp färdiga portionspåsar med gryn, salt och torkad frukt eller annan smaksättning (fruktsoppepulver exempelvis)

Bara att koka upp vatten på morgonen, tömma påsen i kåsan, hälla över vattnet och röra om.
Koka lite extra vatten och ställ grytan i en grytmysare så har du dessutom te/kaffevatten till efter gröten.
 
ännu snabbare och enklare än att lägga i blöt kvällen innan, eller att mixa, eller hälla kokhett vatten på är ju helt enkelt att bara ha kallt vatten på.
Att starta dagen med att diska gröt lockar mig inte och därför kör jag havregryns-musli. Blanda nåt gott i, ha i mjölkpulver, sen är det bara att hälla lite i kåsan, hälla på kallt vatten och äta. Gott, snabbt, enkelt, lättdiskat. Slipper fippla med köket med. Vill jag absolut ha i mig nåt varmt tar jag en kopp kaffe/te.
Alternativt kör jag frukosten till lunch och lunchen till frukost. Dvs kokar mig något på morgonen i tältet, då ändå all packning är uppriven. Sedan snabbt ätande på fjället med havremuslin. Bra om vädret inte inbjuder till fridfull matlagning....
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.